După o zi grea de muncă ori după o ceartă cu partenerul de viaţă, sunt femei care preferă să se relaxeze plimbându-se prin magazine şi probând haine ore întregi. Psihologii spun că o astfel de activitate are beneficii notabile: le ajută să uite de probleme, să iasă din rutină şi să le binedispună. Dacă probatul hainelor devine singura „plăcere“, acest obicei se poate transforma într-o dependenţă pericu loasă.

Împătimitele au în jur de 30 de ani

Vânzătoarea unui magazin de haine din Unirea Shopping Center, din Capitală, spune că sunt femei care îşi umplu braţele cu haine şi petrec în cabina de probă chiar şi o oră. „Am cliente care vin să probeze haine, fără să cumpere nimic, la fel de regulat cum merg la sala de fitness. Pot să spun că acest gen de cliente au în jur de 30 de ani, deşi se presupune că la această vârstă au un job, un soţ, poate chiar şi un copil. Nu puştoaicele de 18 ani, aşa cum ar fi de aşteptat, sunt principalele cliente“, spune Andreea, vânză toare în Unirea Shopping Center.

Ioana susţine că această „activitate“ o ajută să uite de stresul cotidian.„ Nu am o situaţie financiară extraordinară, dar prefer hainele de firmă, chiar dacă îmi achiziţionez mai puţine. Cu toate acestea, sunt magazine extrem de scumpe în care intru doar să probez hainele, pentru că nu mi le permit. Nu cred că există femeie care să nu fie fericită atunci când probează o rochie de seară creată de un designer foarte cunoscut. De aceea, probez ceea ce-mi place, mă uit în oglindă, iar în acele momente mă simt specială şi îmi recapăt încrederea în mine“, povesteşte Ioana.

„Unii sunt înnebuniţi după filme, eu, după probat“

Foarte multe femei folosesc camerele de probă din magazine ca să iasă din rutina de zi cu zi ori încearcă să uite de alte probleme. „Acest comportament le oferă plăcere şi relaxare“, este de părere Eugen Hrişcu, psihoterapeut la Clinica Psymotion, din Bucureşti.

Şi Bogdan Lucaciu, psiholog al Federaţiei Române de Psihoterapie, spune că multe femei copleşite de probleme în cuplu sau la serviciu pot folosi acest refugiu pentru a uita pentru un timp, fie el şi scurt, de tot ce li se întâmplă.

Raluca, o tânără din Bucureşti, afirmă că obişnuieşte să petreacă sâmbăta cel puţin şapte ore prin magazine, probând îmbrăcăminte şi încălţăminte. Duminica, mai petrece încă vreo patru ore. „Nu ştiu de ce pare atât de anormal. Cum sunt oameni înnebuniţi să meargă la film, mie îmi place să probez tot ce-mi pică în mână. Dar nu şi să cumpăr. Mă ajută foarte mult acest lucru mai ales când am probleme la muncă sau cu iubitul, şi sunt nervoasă sau supărată. Mă relaxează şi mă binedispune. Sunt şi dimineţi când, înainte de a ajunge la serviciu, intru într-un magazin să probez ceva. Pentru mine este o soluţie care mă ajută «să încep ziua cu dreptul »“, mărturiseşte Raluca.

Devine o problemă când se exagerează

O astfel de „activitatate“ devine o problemă atunci când ajunge să înlocuiască alte activităţi importante ale zilei.

  • Dezavantajele apar ca de fiecare dată când se exagerează. Pot apărea dificultăţi financiare ori probleme în familie. Dacă femeile fac pentru o perioadă mai lungă de timp acest lucru, în momentul când vor să intre în contact cu o altă sursă de plăcere nu le va fi mai uşor. De exemplu, nu le este mai uşor să se întâlnească cu prietenii şi nici nu mai găsesc plăcut asta“, mai spune psihoterapeutul Eugen Hrişcu.


DIFERENŢE

Bărbaţii preferă să cumpere rapid

na dintre vânzătoarele magazinului de haine bărbăteşti Cavaliere, din Mall Vitan, Bucureşti, spune că sunt şi bărbaţi care stau zeci de minute în cabina de probă, dar extrem de puţ ini. În general, aceştia, când pun ochii pe ceva, cer mărimea lor şi cumpără rapid dacă li se potriveşte. „Nu stau să mai viziteze încă 30 de magazine să vadă dacă găsesc cumva un alt produs mai drăguţ, aşa cum fac femeile. Plus că pentru majoritatea dintre ei este o corvoadă să meargă să-şi cumpere de îmbrăcat şi în niciun caz o pasiune. Nu am văzut niciodată la bărbaţi acel zâmbet de satisfacţie pe care îl afişează femeile când probează ceva şi se uită în oglindă“, afirmă vânzătoarea.