Cum vor putea profesorii să refuze orele online? Avocat: Cadrul legislativ este mai mult decât deficitar

Începerea noului an școlar va da multe bătăi de cap în actualul context, însă profesorii vor putea să refuze orele online în virtutea cadrului legislativ „mai mult decât deficitar”, susține un avocat.

Autoritățile au luat în calcul mai multe scenarii pentru începerea noului an școlar, în funcție de rata de incidență a cazurilor noi de coronavirus, raportate în ultimele 14 zile la 1.000 de locuitori. Astfel, un scenariu roșu se aplică localităților din România unde rata de incidență este mai mare de 3. În acest caz toți elevii vor participa la cursuri sau activități didactice desfășurate online.

În cazul localităților unde rata de incidență este cuprinsă între 1-3, se aplică scenariul galben, potrivit căruia preșcolarii și elevii din învățământul primar, elevii din clasele a VIII-a și a XII-a vor participa zilnic la ore respectând toate normele sanitare în vigoare. Elevii din celelalte clase de gimnaziu și de liceu vor reveni parțial, prin rotație de 1-2 săptămâni, cu respectarea tuturor normelor. Scenariul verde se aplică localităților cu o rată de incidență mai mică de 1, caz în care toți preșcolarii și elevii vor reveni la ore.

Potrivit ratelor de incidență din 7 septembrie, 43 de localități din România se încadrează în scenariul roșu, 410 în cel galben și 2.728 în cel verde. Prin urmare, vor exista unități de învățământ în care elevii vor fi nevoiți să desfășoare orele online, așa cum s-a întâmplat în perioada stării de urgență.

În acest context au existat discuții în spațiul public referitoare la posibilitatea profesorilor de a refuza să fie filmați în momentul desfășurării activităților didactice, invocând încălcarea protecției datelor cu caracter personal. Există voci care susțin faptul că profesorii care vor încerca să fugă de susținerea orelor online vor invoca reguli referitoare la GDPR.

Portițe legislative

Avocatul Zeno Daniel Sustac, membru în Consiliul de Mediere, a declarat pentru B1.RO că există „un cadru legislativ deficitar” referitor la desfășurarea orelor online, fapt care are potențialul de a da naștere la divergențe.

“Prin Legea 187 s-a modificat anul acesta, printre altele, Legea educației naționale și acolo se vorbește despre învățământul online. Avem o problemă pentru că el este prevăzut a se desfășura în România doar în stare de urgență sau în stare de asediu.

Pe de altă parte există și alte acte normative care tratează acest subiect. Noi nu avem o metodologie pentru desfășurarea activităților de învățământ în sistemul online. Ministerul Educației și Cercetării trebuie să elaboreze o astfel de metodologie în care să fie clarificate toate aceste aspecte de interes pentru public care încă nu au răspuns și ar trebui să aibă pentru că ne apropiem de începerea școlii”, a declarat avocatul Zeno Daniel Sustac.

Acesta a subliniat că părinții își exprimă acordul ca imaginile în care apar copiii lor să poată fi folosite în scop didactic atunci când semnează contractul educațional. Pe de altă parte, o astfel de regulă nu există și în cazul profesorilor:

“Părinții, în fiecare an când semnează cu unitățile de învățământ contractul educațional, este o prevedere cu privire la acceptul expres manifestat în vederea folosirii înregistrărilor sau pozelor cu elevi în interes didactic. Cu alte cuvinte părintelui îi este luat în mod expres acceptul. Văd necesitatea ca și în cazul profesorilor să se acționeze la fel. Unitățile de învățământ în cadrul cărora profesorii își desfășoară activitatea, în mod expres, să le solicite acceptul pentru această activitate.

Dacă ne uităm la contractul de muncă al fiecărui cadru didactic, încheiat în 2019, când nu vorbeam despre posibilitatea cursurilor online, nu se face niciun fel de precizare cu privire la această posibilitate. Cadrul legislativ este mai mult decât deficitar. Acest lucru va da naștere la situații generatoare de divergențe”, a subliniat avocatul Zeno Daniel Sustac, informează B1.ro.