Cele mai aprinse discuții din ultima perioadă sunt legate de începerea noului an școlar, informații pe care elevii și părinții le așteaptă cu sufletul la gură.
Chiar dacă numărul cazurilor de infectări cu noul coronavirus a crescut în ultima perioadă, ministrul Sănătății, Nelu Tătaru, spune că, în acest moment, nu consideră că este necesară amânarea începerii noului an școlar. Ministrul a anunțat, de asemenea, ce scenarii au pregătit autoritățile pentru ca elevii să se întoarcă la școală, în siguranță.
„În acest moment nu văd un motiv să nu putem organiza alegerile și ce este mai important, cred eu, să nu înceapă un an școlar. Dar vor începe cu anumite precauții, iar alegerile se vor desfășura cu anumite precauții într-un context pandemic de transmitere comunitară.
Avem scenarii și pentru o accelerare a numărului de cazuri, dar și pentru o conduită normală, dacă respectăm niște reguli și dacă în două - trei săptămâni o să vedem o cădere a acestei pante. De exemplu, vor fi doar o treime din elevii care merg, celelalte două treimi vor fi acasă, online și se vor roti aceste două treimi. Iar pentru alegeri ne vom gândi la mai multe zile, să avem un aflux de populație mai mic. Două zile ne gândim să luăm în calcul. Dar, în acest moment, avem scenariul ca pe 27 septembrie să se desfăşoare cu precauţii şi respectarea distanţării fizice, alegerile locale", a declarat ministrul Sănătății la Digi 24.
Ce propune Federația Națională a Asociațiilor de Părinți
Luna trecută, Grupul interministerial care dezbate condițiile în care vor fi redeschise în toamnă școlile din România a primit de la Federația Națională a Asociațiilor de Părinți trei scenarii, în funcție de evoluția pandemiei COVID-19: prezență normală la școală, 50% la şcoală-50% online, 100% online / la clasele pregătitoare – a II-a, prezența fizică la școală indiferent de scenariu.
Astfel, primul scenariu are în vedere prezența fizică 100% la şcoală a tuturor copiilor, în programul normal de lucru de anii trecuți
Scenariul al II-lea propus Guvernului este 50% la şcoală şi 50% online
El presupune împărțirea claselor și a grupelor în două grupe, cu alternarea două săptămâni prezența fizică la şcoală, cu doua săptămâni online. În acest caz, ora să fie de minimum 45 de minute, se arată în document.
La clasele pregătitoare – a II-a (sau chiar până la a IV-a acolo unde infrastructura permite), „prezenţa fizică la şcoală, cu respectarea regulilor de distanţare, indiferent de scenariu, ȋntrucât copiii nu se pot adapta la predarea online şi nu are cine să le faciliteze prezenţa la acest gen de predare”, se prevede în document.
În acest scenariu, Federația condusă de Iulian Cristache pune în vedere Executivului „obligativitatea ca lecţiile să fie transmise live, accesul la predarea online să fie bidirecţional, copiii de acasă să aibă posibilitatea să pună ȋntrebări sau să răspundă”. Tot în acest caz, biblioteca școlară virtuală trebuie obligatoriu să fie gata, cu resurse educaţionale deschise așa cum prevede de 9 ani articolul 70 din Legea educației.
Părinții vorbesc despre programe şcolare adaptate pentru mediul online, existenţa unor manuale digitale interactive, obligativitatea evaluării ȋn mediul online fără a se solicita acceptul părintelui/reprezentantului legal, obligativitatea ca elevii să fie prezenţi la orele online, obligativitatea ca elevii să ţină tot timpul camerele video deschide ȋn timpul orelor online (dacă elevul nu este cu camera deschisă să fie declarat absent la ora respectivă).
Tot în scenariul al II-lea, părinții cer în propunerea oficială trimisă grupului interministerial ca elevii de clasele a VIII-a și a XII-a să susţină fizic simularea examenelor şi să fie puse la dispoziţie, ȋncă din cursul semestrului 1, modele de subiecte. De remarcat că lipsesc simulările de la clasele a VII-a și a XI-a.
Planul prevede ca profesorii să-şi desfăşoare activitatea didactică în școli și grădinițe (în scenariile: 50/50% sau chiar şi 100% online).
Scenariul al III-lea: 100% online
„Este scenariul deloc agreat de către FNAP-IP, bazându-ne pe nemulţumirile elevilor/părinţilor/profesorilor din perioada semestrului 2 al anului şcolar 2019-2020 – se aplică scenariul 2 prezentat mai sus – programe adaptate, profesori pregătiţi să predea online, dotare cu aparatură/internet”, precizează Federația, potrivit Edupedu.ro.