Persoanele care adună perioade de muncă ulterior pensionării pot cere recalcularea pensiei, având în vedere că pentru ele se plătesc taxe la stat. Asta înseamnă majorarea pensiei, în funcție de perioadele lucrate după pensionare.
Recalcularea pensiilor se poate cere inclusiv dacă persoana în cauză obține documente care n-au fost luate în calcul la momentul stabilirii pensiei pentru limită de vârstă. De exemplu, asta se poate întâmpla atunci când cineva trebuie să apeleze la instanțe pentru a obține recunoașterea unor perioade lucrate în trecut.
Ce înseamnă recalcularea pensiilor
Mai exact, recalcularea pensiilor poate fi cerută de orice persoană care a realizat stagiul de cotizare, dar şi pentru persoanele care au mai lucrat și după ce au împlinit vârsta de retragere și au ieșit la pensie printr-o solicitare, însoțită de mai multe documente. Aşa stând lucrurile, orice român poate să solicite recalcularea pensiei pentru fiecare stagiu de cotizare de minimum 12 luni.
„Pensia poate fi recalculată prin adăugarea veniturilor și/sau a stagiilor de cotizare, perioadelor asimilate stagiilor de cotizare prevăzute de lege și prin valorificarea altor documente de natură să conducă la modificarea drepturilor de pensie, nevalorificate la stabilirea acesteia.
Pensionarii pentru limită de vârstă care, după dată înscrierii la pensie, realizează stagiu de cotizare, pot solicita recalcularea pensiei, în condițiile legii”, potrivit articolului 107 din Legea pensiilor.
Cum trebuie să procedeze cei care solicită recalcularea pensiei
Indiferent de situație, pensia majorată în urma recalculării se acordă efectiv începând cu luna de după cea în care s-a înregistrat cererea de recalculare. Cei care solicită recalcularea pensiei trebuie să depună o cerere la Casa de pensii de care aparțin şi următoarele documente:
- o cerere
-cuponul de pensie
-carnetul de muncă în original și copie, cu perioada solicitată
-cartea/buletinul de identitate în original și copie.
Cererea de recalculare a pensiei poate fi descărcată și completată de pe site-ul Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP). Aceasta se depune la casa teritorială de pensii împreună cu documentele prin care se dovedesc perioadele lucrate după pensionare.
Pensia pentru limită de vârstă se poate obține atunci când persoana în cauză atinge vârsta standard de pensionare (de principiu, 65 de ani), dacă are vechimea în muncă necesară (adică stagiul minim de cotizare de 15 ani).
În prezent și până la 31 august 2023, în vigoare este Legea 263/2010, iar Legea 127/2019 este programată să intre în vigoare la 1 septembrie 2023, înlocuind-o pe prima, informează avocat.net.