Vineri 13 august a fost oficial cea mai călduroasă zi a anului. La 15:20, în miezul caniculei, câteva sute de oameni se urcau în acceleratul 1795, din Gara de Nord, cu destinaţia Titu, Piteşti, Slatina sau Piatra Olt.
Nu bănuiau că la preţul de aproape 40 de lei, până la Piatra Olt, primesc şi acces gratis la saună. Sauna din tren. Unde nu mergea aerul condiţionat şi cele două ferestruici din fiecare vagon, deşi deschise, nu filtrau deloc aerul. "Circul des pe ruta asta şi în ultimele săptămâni aerul condiţionat nu a mers. E îngrozitor şi nu mi se pare normal să dau atâţia bani pe bilet şi să mor de cald", a spus revoltată Mariana, în vârstă de 38 de ani. "De-abia s-a stricat" Odată urcaţi în tren, oamenii au scos evantaie sau au căutat reviste sau ziare cu care să îşi facă vânt. Au sperat că atunci când se va pune în mişcare, va porni şi aerul condiţionat. În zadar. După câteva minute de la plecare, instalaţia nu pornise. Atmosfera era încinsă, vagonul plin. Lumea răsufla din greu, aerul mirosea a transpiraţie. Fiecare încerca să se răcorească un pic. Unii se chinuiau să ţină deschise uşile vagonului, dar tehnica le-a fost potrivnică, uşile, odată închise, aşa au rămas, până la prima staţie. Călătorii erau nervoşi, mulţi comentau şi se plângeau de aerul irespirabil. Îl aşteptau pe controlor, sperând ori într-o explicaţie pertinentă, ori într-o minune. Dar apariţia naşului asudat a confirmat că nici în celelalte vagoane nu este aer condiţionat. Explicaţia lui: "de-abia s-a stricat" i-a enervat pe oameni. Un tânăr negricios, scund şi transpirând în hainele de CFR-ist, naşul şi-a cerut scuze, le-a spus oamenilor să facă reclamaţii şi a tulit-o repede, speriat de posibilele reacţii agresive. CFR: "Altă soluţie nu avem decât să suportăm" Dacă ai parte de acest tratament special în tren şi te gândeşti să faci o reclamaţie sperând că vei recupera o parte din banii daţi pe bilet, eşti naiv. Banii pe o călătorie încinsă se pot recupera doar în instanţă, potrivit unui reprezentant al CFR Călători. Prin reclamaţie, se cercetează situaţia, se află cauzele defecţiunii, dar călătorul nu primeşte compensaţii de niciun fel. CITIŢI ŞI: România expirată Sistemele de aer condiţionat din trenuri sunt verificate la plecare. "Probabil că s-a constat că nu mergea, dar ca să nu mai întârzie trenul, s-a decis plecarea", a mai spus reprezentantul care a dorit să rămână anonim. Acceleratele cu etaj circulă în România cam de 2-3 ani şi fiindcă au fost prevăzute cu aer condiţionat, nu au decât două geamuri mici în fiecare vagon. În zilele caniculare, chiar dacă acestea sunt deschise, nu se simte aer. "Altă soluţie nu avem decât să suportăm", a mai spus acesta. Norocoşi "Noroc cu aerul condiţionat, că e prea cald afară. Când am venit [de la Târgu-Jiu] la Bucureşti, cu un autocar, unde stăteam eu în spate nu mergea aerul. Am schimbat două tricouri", spune Marian Ticu, un călător al acceleratului 1725. Trenul care face zilnic cursa Bucureşti – Târgu –Jiu, cu plecare de la ora 14:46 din staţia Bucureşti Nord, are instalaţie de aer condiţionat. În zilele caniculare, temperatura din interiorul unei garnituri în care nu funcţionează aerul condiţionat trece de 40 de grade Celsius. În vagonul cu aer, temperatura era de 26 de grade Celsius, potrivit unui călător care avea termometru. (Dan Arsenie) Ore în şir fără aer condiţionat Probleme există şi pe rute mai lungi. Acum două săptămâni, trenul intercity 557, care circulă de la Bucureşti înspre Piatra Neamţ nu a avut aer condiţionat într-un vagon. Alţi călători s-au plâns că nici în trenul care leagă Constanţa de Oradea situaţia nu este mai bună. La fel, pe linia Bucureşti-Craiova, se întâmplă des să nu meargă aerul condiţionat. Pe 5 august, CFR a anunţat că va mări tarifele la călătorii. Ultima majorare de preţ a fost operată după creşterea TVA la 24%. Atunci, preţul unui bilet de călătorie cu trenul s-a mărit cu 5%. CFR Călători a înregistrat pierderi de 73,29 milioane de lei în primul trimestru al acestui an, în vreme ce cifra de afaceri a scăzut de la 483,44 milioane lei, în primul trimestru din 2009, la 401,26 milioane lei la finele lui martie 2010.