Cum se mai face evaziune în România?

Cum se mai face evaziune în România?

Cine se aseamănă se adună. Dorin Ivașcu, beneficiar ani la rând al unor contracte cu dedicație, protejează compania evazionistă Heliportugal

Evazioniști în România, acuzații de corupție în Portugalia. HeliPortugal, compania care de zece ani nu plătește un leu la bugetul de stat al României, este vedeta mai multor contracte controversate primite la ea acasă în ultimii zece ani, scrie presa portugheză.

 

Compania Heliportugal, aflată acum în vizorul autorităților Antifraudă și al Poliției Ilfov sub acuzația că nu a plătit taxe pe teritoriul României, unde activează de mai bine de zece ani, este implicată și la ea acasă în mai multe scandaluri de corupție care au ținut prima pagină a presei portugheze în 2006, 2014 și 2018, implicați fiind chiar înalți oficiali din guvernele de la Lisabona.

Interesant este că în România, Heliportugal a operat de pe Aerodromul Tuzla, aflat în propritatea Regional Air Services (RAS), companie controlată de controversatul om de afaceri Dorin Ivașcu. RAS Tuzla a beneficiat din plin de hegemonia tripletei Mazăre-Constantinescu-Strutinsky timp de 20 de ani la Constanța, primind mai multe contracte prin atribuire directă, care au încălcat principiul transparenței procedurilor de încredințare a seviciilor publice și cele de interes economic general. A fost  și cazul contractului de mentenanță în valoare de aproape 800.000 de euro pentru “elicopterul morții” (vezi accidentul din lacul Siutghiol) care i-a și adus recent condamnarea definitivă fostului șef al CJ, Nicușor Constantinescu. Dorin Ivașcu a scăpat.

Dacă la Constanța, a fost vorba de un elicopter folosit în operațiuni de salvare de vieţi şi intervenţii de urgenţă, Heliportugal a beneficiat în Portugalia de contracte care au privit de fiecare dată elicoptere de stins incendii. 

În 2018, Heliportugal primea prin atribuire directă un contract de închiriere a trei elicoptere Kamov pentru suma 3,6 milioane de euro, ceea ce însemna un cost de operare per oră de 12.000 de euro, mai mult decât dublu față de cei 5.000 de euro/oră plăți companiei Everjets, contract întrerupt în mai 2018 în favoarea HeliPortugal. Ministerul de Interne și-a apărat decizia, spunând că nu trebuie luat în calcul tariful pe oră, fiind vorba de un contract cu preț fix care include și costul cu mentenanța.

Culmea este că presa portugheză scria la acel moment că elicopterele operate de Heliportugal erau într-o stare precară de funcționare. Autoritatea Națională de Aviație Civilă din Portugalia a invocat legea protecției datelor, când jurnaliștii au întrebat cum a reușit Heliportugal să obțină certificările necesare în doar trei zile, ținând cont de starea de deteriorare.

Mai mult, aparatele au fost luate de la compania Pecotox Air din Republica Moldova, aflată de nouă ani lista neagră a UE și drept urmare nu sunt autorizate să zboare în spațiul european. Mai mult, Heliportugal a tras sforile necesare pentru ca elicopterele cu pricina să primească „autorizație temporară” pentru a interveni în caz de incendii. "Pecotox nu are în prezent o autorizație TCO [acronim pentru operatorii din țări terțe]" pentru a opera în spațiul aerian european, explica Ula Loew, purtătorul de cuvânt al Agenției Europene pentru Siguranța Aviației (AESA), citată de publicația Jornal de Notícias.

Heliportugal nu este la prima ispravă cu iz de corupție. A mai avut un contract controversat despre care presa portugheză a scris pe larg, obținut în mandatul premierului António Costa și sistat în 2014 de guvern în urma acuzațiilor de neconformitate. Era vorba de un contract de achiziție în valoare de 42,1 milioane de euro, atribuit în 2006 în guvernul Sócrates. Pentru a nu mai plăti pentru contracte de închiriere extrem de costisitoare, guvernul de atunci a decis să cumpere șase elicoptere de stins incendii. Heliportugal a primit contractul și s-a angajat să cumpere șase elicoptere Kamov de producție rusească, numai că nu le-a livrat în perioada prevăzută în contract (nu a plătit decât 14% din penalitățile impuse de clauzele contractuale, adică 2,5 milioane de euro). Drept urmare, statul portughez a fost nevoit ca în 2007 să închirieze din nou aparate pentru intervențiile aeriene menite să combată incendiile. 

Ulterior, contractul a ajuns pe masa Procurorului General cu suspiciunea comiterii mai multor fraude.  Cu privire la același contract, Curtea de conturi portugheză s-a pronunțat că nu este corect din punct de vedere financiar (ora de zbor costa acolo 22.000 de euro) și drept urmare “nu slujește interesul public.” 

Activitățile celor două companii par mai potrivite însă pentru distracția publicului larg. În fiecare an, pe 30 iunie, RAS Tuzla este gazda unui eveniment european dedicat elicopterelor, susținut de European Helicopter Association (EHA). În ultimii ani, Heliportugal a fost o prezență constantă și pentru a nu mai fi... excepții, toți participanții la respectivul eveniment sunt scutiți de taxe. Taxele de aeroport.