Fundația de Studii Umane și Sociale, cu sediul la Sofia (Bulgaria) a prezentat un raport dintr-un studiu pe care l-a realizat anul trecut, care a arătat amploarea și metodologia propagandei pro-ruse în contextul bulgar. Raportul a fost prezentat la un eveniment numit „Războiul PR prin ochii experților” desfășurat ieri, 19 iunie, în capitala Bulgariei. Partajarea conținutului de informații înșelătoare și false se bazează din ce în ce mai mult pe roboți și utilizatori plătiți
Analiza institutului din Bulgaria a arătat că aproximativ 370 de site-uri web au apărut în ultimul an, în principal cu scopul de a răspândi puncte de vedere și narațiuni de propagandă rusă și pro-ruse în rândul publicului bulgar. Au fost două vârfuri în avântul acestor tipuri de narațiuni și media în spațiul digital al țării vecine.
Unul a coincis și, de fapt, a fost rezultatul începerii invaziei Ucrainei, iar celălalt a fost la sfârșitul lui 2022 și începutul lui 2023. În total, cantitatea de narațiuni înșelătoare și postări media a crescut de 20 de ori în comparație cu 2021! Această creștere bruscă a fost asemănată cu fenomenul de proliferare a ciupercilor după ploaie, motiv pentru care cercetătorii au numit aceste site-uri – „site-uri ciupercă”.
Facebook este cel mai folosit canal de socializare printre bulgari, de departe, ceea ce l-a făcut și un domeniu popular pentru exploatarea și testarea diferitelor metode propagandistice. La sfârșitul anului, site-urile media au coborât din primele zece locuri, ceea ce înseamnă că în 2022 a predominat distribuția de conținut prin intermediul AI, scrie themayor.eu.
Facebook în Bulgaria este un teren fertil pentru răspândirea dezinformației
„La începutul anului s-a format o mică rețea de agregatori, care a întărit punctul de vedere rusesc. Până la sfârșitul anului, a fost transformată într-o mașinărie puternică de site-uri ciupercă, care a mărit difuzarea fiecărui mesaj de aproximativ 400 de ori. Site-urile funcționează probabil prin platforma Share4Pay – plătește utilizatorilor să partajeze pe rețelele sociale informații false”, spun autorii studiului.
Cercetătorii raportează, de asemenea, o activitate excepțional de mare pe Facebook pe tot parcursul anului 2022. Studiul a numărat 25.692 de postări în grupuri și 19.987 în pagini, cu postări adunând peste 7,6 milioane de interacțiuni. Ceea ce este de remarcat este că mesajele de propagandă prosperă mai bine în pagini și grupuri, al căror scop inițial nu este declarat ca informativ sau politic, ci mai degrabă comercial sau de divertisment.
În ceea ce privește temele diferitelor narațiuni, faptul că armata rusă s-a încurcat și s-a blocat în Ucraina este imposibil de ascuns chiar și unui public pro-rus, așa că narațiunea a început să se îndrepte spre prezentarea Moscovei ca o victimă a Occidentului. În acest sens, acest lucru atinge sensibilitățile unor grupurile sociale lipsite de drepturi și marginalizate din Bulgaria, care altfel răspund bine la mesajul că Bulgaria este, de asemenea, o victimă sau o colonie a UE, NATO sau SUA.