Contractele de leasing semnate înainte de ianuarie 2007 sunt primele afectate de noua lege a taxei auto. Multe ajung la scadenţă chiar în acest an, iar clienţii mai au de plătit încă cinci-şase rate, explică Bogdan Speteanu, preşedinte al BCR Leasing. În noile condiţii, s-ar putea ca transferul de proprietate să nu mai fie dorit de clientul care trebuie să plătească o taxă în plus de câteva sute sau mii de euro, scrie revista "Capital".

În plus, valoarea de piaţă a maşinii a scăzut foarte mult în timp. "Considerăm că aici avem de-a face cu o scăpare a legii: clientul şi-a exprimat acum cinci ani opţiunea de a deveni sau nu proprietar al maşinii la expirarea contractului de leasing. Apariţia acestei legi îl pune în faţa unei taxe pe care nu o anticipase atunci când a semnat contractul“, spune Speteanu.

Pierderile cresc odată cu valoarea taxei

La rândul său, Antoaneta Curteanu, preşedintele Asociaţiei Societăţilor de Leasing – ALB, arată că, "deşi Constituţia României este foarte fermă în privinţa neaplicării retroactive a legii, actuala taxă de poluare adânceşte sentimentul retroa ctivităţii legii fiscale, amplificând impactul negativ asupra psihologiei investitorilor“.

Acest tip de clienţi se află oricum într-o situaţie paradoxală, pentru că proprietarul maşinii se schimbă, în timp ce utilizatorul rămâne acelaşi şi înainte şi după expirarea contractului de leasing. "Noi avem aproximativ 1.500 de contracte de leasing în această situaţie. Expiră în 2012 şi ar trebui să plătească taxa care, după calculatorul Ministerului Finanţelor, se poate situa între 200 şi 10.000 de euro“, spune Bogdan Speteanu. La nivel de industrie, estimările lui Speteanu merg către 8.000 – 10.000 de maşini aflate în această situaţie.

Mai ieftin la revânzare

Cel de-al doilea mare impact al noii taxe vizează bunurile recuperate de la rău-platnici şi date spre revânzare. Efectul este greu de calculat, deoarece parcurile sunt în permanentă mişcare. Astfel, dacă BCR mai are la ora actuală 100-150 de maşini recuperate produse înainte de 2007 şi nevalorificate, Porsche Leasing vorbeşte de un stoc de peste 20 de maşini, iar Ţiriac Leasing, de aproximativ 30 de vehicule.

Aceste date au însă o relevanţă limitată deoarece, pe întregul an 2011, BCR Leasing a vândut 500 astfel de maşini, iar despre evoluţia pe 2012 se poate spune că tendinţa de neperformante este în uşoară descreştere. Oricum, câteva mii de maşini se pot aduna şi în 2012. În acest caz, preţurile vor trebui ajustate. Dacă o maşină scoasă la revânzare era oferită până acum la un preţ de 5.000 euro, societatea va trebui s-o ofere la 4.200, pentru a scădea taxa de circa 800 de euro pe care o va plăti viitorul client. "Într-un contract de recuperare – revânzare se pierde cam 30%. Cu aceste ajustări de preţuri, pierderile se duc şi mai sus“, subliniază Speteanu.

Şanse mici de reînnoire a parcului auto

Al treilea impact al legii este asupra produsului de buy-back. Acesta fie dispare, fie se va restrânge foarte mult. Un posesor de Volks wagen din 2006 îl aduce ca avans la firma de leasing pentru o achiziţie nouă. Dacă până la apariţia taxei maşina ar fi fost evaluată la 5.000 de euro, acum valoarea acesteia scade proporţional cu contravaloarea taxei de auto, fapt care va presupune un efort financiar suplimentar din partea clientului, obligat să suporte diferenţa plătind cash.

În acest context, apare cel de-al doilea paradox al legii. Ea ar trebui să ajute la reînnoirea parcului auto, dar, în condiţiile în care valoarea maşinilor aduse ca buy-back scade şi taxa creşte, sar putea să ne confruntăm cu tendinţa de prelungire a duratei de viaţă a maşinilor vechi.

Un efect secundar apare în cazul contractelor buy-back încheiate de societăţile de leasing cu furnizorii de vehicule, în principal de camioane şi autoutilitare. Aici, furnizorul poate solicita răscumpărarea vehiculului cu va loarea de răscumpărare diminuată cu contravaloarea taxei.