Cum să-ţi iei trotuar de la primărie

Cum să-ţi iei trotuar de la primărie

Capitala a devenit un oraş în care este aproape imposibil să trăieşti liniştit: lipsa spaţiului, străzile din ce în ce mai aglomerate şi nepăsarea autorităţilor locale, preocupate doar să mărească amenzile, i-au făcut pe mulţi dintre locuitorii Bucureştiului să nu se mai suporte unii pe alţii.

Au şi motive: în timp ce şapte şoferi îşi dispută un singur loc de parcare, alţii, „mai inspiraţi şi mai potenţi”, au ajuns să-şi extindă proprietatea pe spaţiul public. Nu doar că şi-au delimitat ilegal locurile de parcare - închiriate pentru câteva ore pe zi (mai exact, între 18.00 şi 8.00) de la Administraţia Domeniului Public (ADP) -, dar au reuşit să obţină avize pentru a-şi îngrădi până şi trotuarul din faţa casei.

Asta, pentru ca niciun „tupeist” de concitadin să nu le tulbure liniştea, să nu le micşoreze spaţiul de deschidere a porţii sau, mai grav, să le blocheze cumva accesul în garaj - transformat în „accesoriu obligatoriu” al oricărei vile impunătoare.

„Nu mai aveam pe unde ieşi”

La Dispensarul „Trei Scaune”, de pe strada cu acelaşi nume din sectorul 2, vin zilnic zeci de familii cu copii bolnavi. De aceea, în faţa policlinicii, dar şi vizavi, locurile de parcare sunt la mare căutare. Trotuarul îngust nu mai face faţă maşinilor, dar locatarii din zonă s-au obişnuit să meargă pe stradă.

 Problema a căpătat însă iz de scandal când familia care locuieşte vizavi de policlinică şi-a îngrădit bucata de trotuar din faţa casei. Vecinii s-au plâns, iar pacienţii dispensarului au înjurat printre dinţi. Singurii câştigaţi sunt proprietarii, familia Calagiu, care au acum loc suficient să iasă din casă. „Avem autorizaţie de la primărie, n-am pus de capul nostru stâlpişorii. Dacă aţi şti cum era aici...”, spune doamna Calagiu, ca răspuns la acuzaţia că „şi-a luat trotuar”. Primăria le-a aprobat cererea pe motiv că trotuarul din faţa casei era prea îngust.   Aprobarea, la Capitală

Aşa am aflat că, bucureştenii deranjaţi de maşinile parcate prea aproape de casa lor sau care au orice alt motiv pentru a-şi dori stâlpişori lângă casă, pot să facă plângere la ADP-ul din sectorul în care locuiesc şi să obţină îngrădirea domeniului public.

Concret, în urma plângerii, autoritatea de sector trimite o adresă la Primăria Capitalei, unde comisia tehnică de la Direcţia Transporturi, Drumuri şi Siguranţa Circulaţiei trebuie să dea un aviz.

Documentaţia pentru obţinerea avizului este întocmită de ADP, care trebuie să prezinte situaţia Direcţiei de transporturi. „Şi, dacă ajunge la secretariat luni, are toate şansele să intre în analiza comisiei tehnice (ai cărei membri aprobă lucrările privind siguranţa circulaţiei - n.r.), care se întruneşte în fiecare joi, la ora 10.00”, explică unul dintre inspectorii Direcţiei Transporturi.

Dacă avizul este favorabil, atunci ADP vine cu stâlpişorii şi blochează accesul maşinilor pe trotuar. Marcajul ilegal, amendat Ca să-şi mai „spele” păcatele, autorităţile le oferă şi celor care au găsit blocat un loc de parcare, deşi acesta era amenajat pe spaţiul public, posibilitatea să facă o reclamaţie, de această dată la Poliţia Comunitară. Asta, pentru că lăzile din plastic, „caprele”, T-urile „plantate” a buziv sau vopseaua întinsă pe asfalt „cu de la sine putere”, nu au ce căuta într-un oraş civilizat, după cum recunosc până şi mai-marii primăriilor.

Amenzile pentru cei care blochează, ilegal, un loc de parcare variază între 1.000 şi 100.000 de lei, în sectorul 2.

În sectorul 1, contravenienţii primesc întâi un avertisment, iar la a doua abatere - o amendă de 200 de lei sau 500 de lei pentru persoane juridice.

În restul Capitalei, cei care îngrădesc neautorizat locurile de parcare riscă amenzi între 1.500 şi 2.500 de lei. Parcări rezervate doar seara şi noaptea

Cei care încalcă legea ar trebui să ştie că parcările de reşedinţă, plăti te la ADP, sunt „la liber” ziua, până la ora 18.00. Acest lucru este valabil însă doar în teorie. În practică, chiar şi în acest interval aţi putea încasa o amendă de 14 ori mai mare decât dacă aţi parca într-un loc interzis de legislaţia rutieră.

Asta a păţit un bucureştean care a parcat, în interes de serviciu, pe un loc plătit din sectorul 2, în mijlocul zilei. S-a întors la maşină în mai puţin de o oră. Lipsise suficient cât să dea timp unui locatar să anunţe Poliţia Comunitară. A fost amendat. Cu 1.500 de lei.   În sectorul 1, lucrurile sunt diferite. Aici, maşina care ocupă ilegal locul închiriat de la ADP este ridicată, iar şoferul trebuie să plătească o taxă de 400 de lei, plus taxa de depozitare a autoturismului, care variază între 300 şi 400 de lei pe zi. Toate astea pe lângă „pedeapsa” aplicată de Poliţia Rutieră, de maximum 180 de lei.

AGLOMERAŢIE Şapte maşini pe un loc de parcare

De când a început operaţiunea prin care primăriile de sector „curăţă” străzile de maşinile parcate ilegal, nemulţumirile şoferilor au atins apogeul. Şi pe bună dreptate. Multe dintre locurile de parcare promise de edili există doar pe hârtie, sub formă de proiect.

„După ce că nu am unde s-o parchez, îmi mai şi ridică maşina. Locuri de parcare nu ştiu să facă? Că n-aş lăsa-o pe stradă dacă aş avea unde să parchez. Chiar şi la 500 de metri de bloc, că nu vreau să mă dau jos din maşină direct în scară, dar măcar să fie parcări”, îşi spune oful Dan M., şofer, din sectorul 6.

Jumătate din parcaje sunt în sectorul 3

Ca el sunt majoritatea bucureştenilor pentru care găsirea unui loc de parcare poate fi uşor de comparat cu munca unui arheolog. Şi asta pentru că, cele aproximativ 1.300.000 de maşini înregistrate oficial în Capitală, plus încă o jumătate de milion care tranzitează zilnic oraşul, trebuie să încapă pe numai 200.000 de locuri de parcare. Dintre acestea, jumătate sunt în sectorul 3.

Dacă pe Liviu Negoiţă l-au ajutat bulevardele largi, pe care a putut trasa parcări „în spic” (15.000 de locuri de parcare amenajate doar anul trecut), restul „gospodarilor” de sector au fost ajutaţi de Primăria Capitalei, care a amenajat, în ultimii ani, aproximativ 50.000 de locuri de parcare.

Astfel, în sectorul 1 sunt doar aproximativ 9.800 de locuri de parcare, dintre care numai 1.650 au fost amenajate în ultimii ani. Neculai Onţanu se poate lăuda cu doar 40.000 de parcări, edilul sectorului 4, Cristian Popescu Piedone, are în administraţie 20.000 de locuri de parcare, iar în sectorul 5, la Marian Vanghelie, sunt doar puţin peste 9.100 de locuri.   Cristian Poteraş are, în sectorul 6, 25.500 de parcări de reşedinţă. Cifrele sunt mai mult decât pesimiste, mai ales dacă luăm în considerare faptul că foarte puţine dintre parcările existente au fost făcute în ultimii ani. Asta în ciuda planului de parcări al Primăriei Capitalei şi al proiectelor avansate de edilii de sector în fiecare an electoral.

„Aşa că, decât să lase pe toa tă lumea să-şi ia trotuar, primăriile ar trebui să ne amenajeze locuri în care să parcăm. Şi dup-aia să planteze stâlpişori”, spune şi Raluca S., din sectorul 2.

TELEFOANE UTILE Unde puteţi reclama abuzurile

Din noiembrie anul trecut, bucureştenii au la dispoziţie un dispecerat de urgenţă la care pot reclama orice problemă legată de administraţie, inclusiv blocarea abuzivă a locurilor de parcare.

Numărul de telefon 0.800.800.882 vă face legătura cu Dispeceratul Integrat de Urgenţă al Capitalei.

Pentru cei care vor să sune direct la Poliţia Comunitară de sector, numerele de telefon sunt următoarele:

  • 021/9540 - telefonul cetăţeanului din sectorul 1;
  • 0800.800.772 - „telefonul verde” al Poliţiei Comunitare sector 2;
  • 021/9543 pentru Poliţia Comunitară a sectorului 3;
  • 021/ 460.14.77 - dispeceratul din sectorul 4;
  • 021/312.28.81 - pentru Poliţia Comunitară a sectorului 5, iar
  • 021/413.16.20 este numărul de telefon al dispeceratului central din sectorul 6.

 

INGENIOŞI. Bucureştenii au găsit rapid metode de a pune stăpânire pe domeniul public Foto: Octavian Cocoloş

Ne puteți urmări și pe Google News