Cum să te înţelegi bine cu şeful

Pentru a avea o relaţie bună cu superiorul, nu lăsa nemulţumirile să se acumuleze. Spune-i ce nu-ţi convine, folosind tonul potrivit!

Experţii în domeniu consideră că relaţia pe care o ai cu superiorul direct îţi poate influenţa performanţa în carieră. Dacă şeful îşi va face o impresie proastă despre tine, şansele să avansezi sunt foarte mici. Există şi situaţii în care, din această cauză, poţi să-ţi pierzi chiar locul de muncă. De aceea, este important să te străduieşti să te înţelegi foarte bine cu superiorul tău.

„Pentru ca acest lucru să se întâmple, trebuie să fii pe aceeaşi lungime de undă cu el, adică să afli care sunt valorile lui. Practic, trebuie să înveţi să-l citeşti, pentru a şti să-i răspunzi pe «canalul» său preferat“, spune Mihaela Stroe, general manager al companiei Acta Nonverbal din Capitală.

De asemenea, te va ajuta foarte mult în relaţia cu el dacă vei reuşi să-i câştigi încrederea. „Aici, totul depinde de tine, ca angajat. Trebuie să fii consecvent şi să-ţi îndeplineşti sarcinile“, adaugă Mihaela Stroe.

„Angajaţii părăsesc managerul, nu compania“ Cu siguranţă, în orice firmă apar situaţii dificile, indiferent de post sau domeniu. „Ele pot fi soluţionate mai rapid sau mai greu, în funcţie de tipul de relaţie care există între superior şi subordonat. Statisticile arată că majoritatea angajaţilor care îşi schimbă locul de muncă părăsesc managerul, nu compania“, consideră Ioana Moholea, project manager al companiei Perspective Group din Bucureşti.

Ca să te înţelegi bine cu şeful, trebuie să ştii să asculţi şi să observi. Poţi verifica dacă ceva care ţine chiar de tine declanşează fără intenţie un comportament ostil. „Câteva întrebări la care ar trebui să răspundă un angajat pentru a-şi da seama de acest lucru ar fi: «Am realizat corect şi la timp ceea ce aveam de făcut?», «Se comportă la fel faţă de celelalte persoane?», «Care sunt criteriile în funcţie de care sunt evaluat? »“, subliniază Ioana Moholea. Spune-ţi oful!

Alina Negrea, senior consultant al companiei APlus Performance din Bucureş ti, este de părere că, pentru a ajunge să te înţelegi foarte bine cu superiorul, trebuie să-i oferi şi să soliciţi permanent feedback. Atunci când şeful te-a supărat, spune-i asta, pe tonul potrivit! „Însă este recomandat să oferi feedback şi atunci când el a făcut sau a spus ceva care ţie ţi-a plăcut. În acest mod, vei reuşi să încurajezi acest tip de comportament şi pe viitor“, recomandă Alina Negrea.

Specialiştii în domeniu spun că trebuie să oferi feedback cât mai aproape de momentul întâmplării şi nu peste trei ani, când mai strângi cel puţin alte zece nemulţumiri şi există riscul să răbufneşti mai violent decât este cazul. IDEAL Ce fel de angajaţi îşi doresc managerii?

În general, şeful are relaţii foarte bune cu subalternii care sunt persoane responsabile, nu întârzie niciodată nemotivat la locul de muncă şi îşi fac treaba bine, fără să fie necesar ca el să-l urmărească în exces. O „bilă“ albă au şi angajaţii care-şi duc proiectele la bun sfârşit, având grijă să respecte cu stricteţe termenelelimită. Şi subalternii care-şi doresc să se dezvolte şi să facă mai mult decât li se cere prin fişa postului au deja câteva „puncte“ câştigate în plus faţă de ceilalţi. Sursa: Camelia Buburuz, directorul de resurse umane al JW Marriott Bucharest Grand Hotel.