În mod normal, licitaţia pentru desemnarea constructorilor care să modernizeze cei 18 kilometri de drum dintre Costeşti şi Sarmizegetusa Regia ar fi trebuit să aibă loc în decembrie. Tot în decembrie preşedintele CJ Hunedoara, Mircea Moloţ şi vicepreşedintele Tiberiu Balint (ambii membri ai vechiului PNL) au fost plasaţi în arest la domiciliu într-un dosar în care DNA îi acuză de mai multe fapte de corupţie. Vicepreşedintele rămas în funcţie, Dorin Gligor (ex-PDL) a constatat apoi că proiectul tehnic avea deficienţe şi, în plus, proiectarea fusese încredinţată direct, nu prin licitaţie, unei firme din Timişoara. În februarie, reprezentanţii CJ declarau că întreaga procedură va fi reluată, iar întârzierea nu va fi mai mare de două săptămâni.

A testat perseverenţa funcţionarilor

La finele săptămânii trecute lucrurile s-au precipitat. Angajaţi ai Consiliului spuneau că nu pot merge mai departe cu întreaga procedură deoarece lipseşte un aviz pentru mutarea a 40 – 45 de stâlpi de curent electric, pe distanţe cuprinse între 50 de centimetri şi doi metri. Problema a fost relatată de presa locală, vinovat a fost „găsit” vicepreşedintele Dorin Gligor, iar vineri acesta a organizat o conferinţă de presă în care a declarat că situaţia este sub control: „Încă de pe 27 februarie am primit de la Agenţia Judeţeană pentru Protecţia Mediului o adresă prin care ni se arată că nu e deloc nevoie de vreun aviz pentru mutarea acelor stâlpi. Nu am spus nimic pentru că am vrut să văd până unde au de gând să meargă unii angajaţi cu tergiversarea proiectului. Acel aviz a fost cerut de angajaţi ai CJ, deşi, repet, nu era nevoie de el. Avem de-a face ori cu un act de incompetenţă ori cu o tentativă de sabotaj. Cel puţin teoretic, la un moment dat, am fost în situaţia în care puteam pierde finanţarea de 7 milioane de euro. Din acest motiv am dispus Comisiei de Disciplină cercetarea doamnei Amelia Andrei, arhitectul-şef al instituţiei. Am mai avut situaţii de acest fel în Consiliu dar le-am rezolvat”. Gligor adaugă că licitaţia a fost începută pe SEAP, iar 15 aprilie este termenul până la care se pot depune ofertele. Amelia Andrei nu a putut fi contactată pentru comentarii.

Un eşec mai vechi

Proiectul de modernizare a Drumului Judeţean 705 A pe porţiunea dintre Costeşti şi Sarmizegetusa Regia a fost depus în 2007, a fost declarat eligibil, dar a fost trecut pe lista de rezervă. Din economiile rezultate în urma licitaţiilor din ultimii ani făcute pentru proiectele ADR Vest, s-a decis anul trecut finanţarea obiectivului. Lucrarea trebuie însă finalizată până la 31 decembrie 2015, pentru că e vorba despre un proiect depus pe Programul Operaţional Regional 2007 – 2013.

În 2005, Consiliul Judeţean a pierdut o altă finanţare europeană, de data aceasta pe fonduri PHARE. Pe atunci era vorba de consolidarea şi asfaltarea drumului spre capitala Daciei Libere, dar şi a drumului spre Costeşti – Cetăţuie, precum şi despre o serie de lucrări arheologice mai ample în zonă. Reprezentanţii CJ spun că, la vremea respectivă, întregul proiect era derulat de Guvern, iar finanţarea a fost pierdută din cauza unei firme de consultanţă care nu a întocmit documentaţia la timp. În perioada 2007 – 2010, Consiliul Judeţean a cheltuit sume considerabile pentru lărgirea şi pietruirea drumului, înlocuirea de podeţe şi consolidarea de versanţi.

Anul trecut, la Sarmizegetusa Regia au urcat peste 30.000 de turişti. Administratorii monumentului estimează că, dacă drumul ar fi asfaltat, numărul vizitatorilor ar fi de cel puţin 100.000 pe sezon. Monumentul este vizitabil doar de la 1 martie până la 1 decembrie.