Cum să nu fiţi păcăliţi după dispariţia cărţilor de muncă

După desfiinţarea cărţilor de muncă, poate părea mai dificil pentru angajaţi să verifice cum stau cu vechimea. Cei care au dubii, pot apela însă la registrul electronic al angajaţilor.

Trecerea la o evidenţă electronică a angajaţilor din România ar trebui să creascăsimţitoreficienţa inspectoratelor teritoriale de muncă (ITM). Potrivit noilor reglementări angajatorii sunt cei care completează "cărţile de muncă electronice" fie online, prin semnătură electronică sau prin aducerea datelor, pe suport electronic, la sediul ITM.

Astfel, informaţiile vor fi actualizate mult mai rapid şi verificările se pot face cu uşurinţă. Inspectorii vor avea, teoretic, mai mult timp să verifice legalitatea relaţiilor de muncă.

"Noi ne vom face treaba în continuare dar, în primul rând, trebuie ca fiecare să-şi cunoască drepturile şi să nu se lase înşelat", spune Maria Motântău, şefa serviciului de relaţii de muncă din cadrul Inspecţiei Muncii.

Informaţiile de la ITM sunt gratuite

Sunt încă angajatori care au obiceiul să nu legalizeze relaţiile de muncă, ceea ce poate duce la pierderea unor sume importante la calcularea pensiei. Practic, un contract de muncă neînregistrat înseamnă lipsa plăţii contribuţiilor sociale, lipsa vechimii şi chiar o eventuală răspundere legală. Deocamdată, angajaţii nu au acces la registrul electronic, dar pot verifica dacă au un contract de muncă înregistrat oficial.

"Tot ce trebuie să facă este să vină la ITM şi să facă o cerere. Informaţia este gratuită", explică Andreea Tudorie, de la Inspecţia Muncii.

Astfel se pot depista angajatorii cu probleme şi nu riscaţi să aflaţi, de exemplu, că nu aveţi asigurare medicală. Legal, şi angajatorul este obligat să elibereze, la cerere, o copie a datelor din registrul electronic fiecărui angajat.

Păstraţi toate documentele în arhivă

Noul sistem informatic de evidenţă a angajaţilor este unul sigur şi complex, din ce susţin reprezentanţii autorităţilor. "Faţă de cartea de muncă tipărită, în noul program sunt incluse toate veniturile, indiferent de sursă, şi practic, tot ce ţine de angajatul respectiv. Toate informaţiile vor putea fi accesate şi folosite la nevoie", spune Andreea Tudorie.

Cu toate acestea, orice contract şi document legat de muncă trebuie păstrat. Fie că v-ar putea fi cerut ca dovadă de către Casa de Pensii, fie că se întâmplă ceva cu sistemul informatic. Acum, când totul este consemnat electronic, aveţi totuşi posibilitatea şidreptulsărămâneţi cu dovezi palpabile ale locurilor de muncă.

Cereţi o copie a contractului de muncă de la angajator

Un exemplar din contractul de muncă revine, obligatoriu, angajatului. În plus, puteţi cere o simplă adeverinţă de la angajator, care să ateste că aţi fost angajat şi pentru cât timp. Mai mult, în baza unei cereri, aveţi acces la informaţiile din dosarul dumneavoastră de personal pe care îl ţine angajatorul.

"Faţă de cartea de muncă tipărită, în noul program sunt incluse toate veniturile, indiferent de sursă, şi practic, tot ce ţine de angajatul respectiv. Toate informaţiile vor putea fi accesate şi folosite la nevoie“. ANDREEA TUDORIE, Inspecţia Muncii

SFAT

Păstraţi cu atenţie cărţile de muncă dinainte de anul 2001

Toate cărţile de muncă întocmite după luna aprilie 2001 au, teoretic, datele introduse în registrul electronic.

Informaţiile au fost trecute, în paralel, pe hârtie şi pe calculator. Pentru cei care au lucrat şi înainte de această dată, situaţia este ceva mai complicată. Toate aceste cărţi de muncă au fost luate la mână pentru a copia datele în baza electronică. Apoi au ajuns la Casa de Pensii, unde, cele mai multe, au fost scanate, dar operaţiunea nu s-a încheiat deocamdată.

Toţi cei care au cărţi de muncă dinainte de luna aprilie 2001, trebuie să aibă, în mod special, grijă de ele. Asta pentru că, din cauza volumului mare de lucru, pot apărea uşor greşeli, cum ar fi pagini lipsă la scanare sau date introduse greşit. Într-un astfel de caz, dovada tipărită vă poate ajuta să va recuperaţi drepturile. Pentru a verifica datele nu trebuie, totuşi, să aşteptaţi pensia.

Puteţi merge la ITM şi să cereţi corectarea informaţiilor, care vă sunt puse la dispoziţie. Din totalul de aproape patru milioane de cărţi de muncă, aproximativ 1.700.000 sunt deja în posesia angajatorilor şi, până săptămâna trecută, ele ar fi trebuit predate titularilor.

Aproape jumătate din ele sunt, încă, în arhivele Inspectoratelor Teritoriale de Muncă (ITM). Legea prevede, însă, doar termenul limită de ridicare a acestor acte, nu şi sancţiuni pentru cei care depăşesc termenul. 50% din cărţile de muncă sunt în arhivele Inspectoratelor Teritoriale de Muncă, de unde ar fi trebuit ridicate până la sfârşitul lunii iunie