Perla marinei private a României, yachtul "Luceafărul" al lui Carol al II-lea, rebotezat de comunişti "Libertatea", ieşea în urmă cu 13 ani din apele teritoriale ale ţării. În 1999, vasul era practic o epavă plutitoare.
"Era folosit ca restaurant pe faleza de la Galaţi. De-abia mai plutea pe Dunăre. Era în proprietarea firmei Regal, dar Ministerul îl trecuse ca bun de patrimoniu – la categoria tezaur. Prin urmare nu putea fi vândut în afara ţării", ne explică Ion Caramitru, ministrul Culturii până în 2000. Însă "Luceafărul" avea nevoie de reparaţii.
"Regalul, firma care deţinea vasul, a luat decizia vânzării sale în ţară pentru a fi reparat cu condiţia ca vasul să rămână sub pavilion românesc", ne mai spune Caramitru.
O vânzare cu cântec
Yachtul a fost vândut către Edmiston Constanţa, filială a unei firme de renume de vase de lux din Marea Britanie. Cum a ieşit din apele teritoriale ale României, vasul a ajuns sub pavilion britanic şi a fost redenumit "Nahlin".
"După mine, la conducerea ministerului a venit Răzvan Theodorescu. S-a scos vasul din categoria tezaur a patrimoniului naţional şi a fost trecut la categoria alte bunuri. Aşa a putut fi vândut în exteriorul ţării", ne explică Caramitru tertipurile prin care ţara noastră a rămas fără yachtul lui Carol al II-lea.
Răzvan Theodorescu nu a putut fi contactat pentru a oferi explicaţii faţă de această situaţie.
Ţeapa a fost evidentă din prima zi după înstrăinare. Edmiston a cumpărat vasul cu 265.000 de dolari, însă a fost asigurat imediat la un million de dolari.

„Luceafărul”, devenit „Libertatea” în vremea comuniştilor şi apoi „Nahlin”, măsoară 91,44 metri în lungime şi are o lăţime de 12 metri
"Regulamentul 1284/1996 al Ministerului Culturii menţionează obligaţia persoanelor fizice care vând bunuri culturale din categoria tezaur să-i informeze pe cumpărători că bunurile respective nu pot face obiectul exportului definitiv. Noi am făcut această informare", a explicat Elena Trandafir, directorul Regal SA Galaţi.

Vasul a luat parte şi la cel de-al Doilea Război Mondial
Controversata vânzare a navei a ajuns chiar şi pe masa procurorilor, însă la acel moment, procurorii nu au găsit vinovat pe nimeni. 43 de milioane de euro este evaluarea oficială actuală a fostei epave de pe faleza de la Galaţi

Fostul „Luceafărul” a fost recondiţionat în porturile din Germania după ce a fost scos din ţară

Între 1950- 1989, yachtul a fost restaurant „de lux” la Galaţi
A ajuns vedetă în apele lumii
Yachtul a ajuns în proprietatea lui Carol al II-lea în 1937, fiind cumpărat de la regele Edward al VIII-lea al Marii Britanii, care şi-a consumat pe el idila cu Wallis Simpson. Aventura a provocat o criză dinastică ce s-a terminat cu abdicarea regelui şi cu decizia de vânzare a ambarcaţiunii. La rândul lui, regele Edward al VIII-lea îl cumpărase de prima proprietară, britanica Lady Youle, care îl construise pentru croaziere pe Mediterana.

Imediat după ce a fost reparată după anii 2000, fosta "Libertatea" a intrat în topul celor mai luxoase din lume. Conform site-ului superyacht.com, Nahlin se află pe locul 37 la categoria celor mai lungi megayahturi din lume cu cei peste 91 de metri ai săi.
Valoarea sa este de 43 de milioane de euro, conform site-ului http://www. agent4stars.com. Nava se află în proprietatea unui industriaş britanic, sir James Dyson, conform Daily Mail.
Yachtul trebuia să se întoarcă în ţară încă din 2000

Conform site-lui Camerei Deputaţilor, în data de 18 octombrie 1999, la 23 de zile după ce vasul ieşise din România, secretarul de stat în Ministerul Culturii de la aceea vreme, Kelemen Hunor, a prezentat în camera inferioară a Legislativului modul cum a fost vândută „Libertatea”. Vă prezentăm principalele pasaje din raportul prezentat de Hunor.
„În şedinţa din data de 18 mai 1998, Comisia Naţională a Muzeelor şi Colecţiilor a aprobat clasarea iahtului în patrimoniul cultural national. În baza deciziei comisiei, a fost emis ordinul ministrului culturii nr.3041 din 1998, prin care s-a dispus clasarea iahtului "Libertatea" în categoria "tezaur".”
„Societatea Comerciala "Regal" Galati a formulat cererea de chemare în judecata împotriva Ministerului Culturii, având ca obiect anularea deciziei Comisiei Nationale a Muzeelor şi Colecţiilor, cerere înregistrată la Curtea de Apel Galaţi cu nr.841 din 1998. Instanţa a respins ca nefondata actiunea formulata de reclamant, mentinând valabila decizia Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor privind clasarea iahtului.”
„În urma organizării de către Societatea Comerciala "Regal S.A." a unei licitaţii pentru vânzarea iahtului, acesta a fost cumpărat de "Edmiston Comp." din Marea Britanie.”
„Ministerul Culturii, la data de 28 decembrie 1998, a formulat o plângere la Inspectoratul Judeţean de Poliţie Galaţi, împotriva Societăţii Comerciale "Regal", având ca obiect modul de organizare a licitaţiei, plângere înregistrată cu nr. 6115.”
"Edmiston Comp., în calitate de proprietar, a solicitat Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor eliberarea avizului de export temporar , e vorba de export temporar necesar în vederea restaurarii iahtului, la Santierul Naval Even Port Royal din Marea Britanie. Acest Santier naval este cel care a construit iahtul în 1930 si este singurul detinator al planurilor originale.”
„Acest aviz este valabil până în 25 august 2000. Pâna la data aceasta, iahtul trebuie sa se întoarca în România, restaurat, renovat, asa cum prevede contractul încheiat cu aceasta firma. Restaurarea se face la Santierul naval din Marea Britanie, fiindca acolo a fost construita nava”.
Cumpărat cu 120.000 de Guvernul Tătărăscu
Iahtul cu turbine "Nahlin" de 1574 tone a fost proiectat de Compania G.L. Watson & Co din Glasgow şi executat de Compania John Brown & Co. Ltd din Clydebank, în anul 1930, la comanda Lady Joule din Anglia. Viteza sa este de 17 noduri.
În anul 1937 vasul a fost cumpărat Guvernul Romaniei condus de Gheorghe Tătarascu, cu suma de 120.000 de lire sterline, si a fost botezat Luceafarul, fiind daruit lui Carol al II-lea.
Comuniştii au preluat nava pe 6 ianuarie 1948. Ulterior, după ce au fost date jos blazoanele şi simbolurile regale, iahtul a fost rebotezat Răsăritul, pe vremea Republicii Populare şi apoi Libertatea, ca restaurant si hotel.
Regal SA este controlată de Cătălin Chelu

Regal SA este o societate care a moştenit o mare parte din restaurantele pe care statul comunist le deţinea înainte de 1989, printre ele şi vasul Libertatea. Firma a fost listată inclusiv la Bursa de Valori Bucureşti până în acest an. Conform raportărilor făcute către Bursă, Regal SA este deţinută de SIF Moldova care are peste 90% din acţiuni, restul participaţiei fiind ale statului, prin AVAS, şi a altor persoane fizice.
SIF Moldova înseamnă în mare parte şi controversatul om de afaceri Cătălin Chelu. De altfel în Consiliul de Administraţie al Regal SA, se află unul dintre oamenii săi de încredere, Edy Gabriel Minjineanu, cel care se regăseşte în conducerea multora dintre firmele preluate de afaceristul gălăţean implicat în dosarul "Mită la Ministerul de Interne".

A fost construită în 1930 cu sală de gimnastică

Nava era amenajată astlel:
-doua apartamente ale proprietarului situate la puntea prova.
– amenajarea interioara a apartamentului din tribord era în stilul târziu al perioadei William si Mary.
– apartamentul corespondent din babord era decorat în stilul Ludovic al XVI-lea, dar mai auster.
– în apropierea apartamentelor proprietarului se afla o sala de gimnastica, foarte bine echipata.
– şase camere pentru oaspeti, decorate în stil Ludovic al XVI-lea, se aflau la pupa navei.

VEZI VIDEO CU NAHLIN

<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/-31vrlhlzsE" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/C1xtht7AJQw" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>