„Lumea nu e fie în alb, fie în negru, cu conspirații care există sau nu există. E mai complexă. A ne repezi cu judecata cît încă nu știm adevărul e o pierdere de timp (și de bani)”, scrie Pippidi.

Redăm editorialul integral

Am comandat acum două luni măști chirurgicale cu filtru și mănuși online. Scrie mare pe toate siturile de vînzări electronice că sunt prioritizate vînzările esențiale legate de epidemie față de celelalte. Francezii, în entuziasmul lor, s-au grăbit să treacă și o lege în acest sens (după care Amazon a închis în Franța, spunînd că nu e clar ce e  ”esențial”, noțiune care poate să difere de la persoană la personă). Cu toate astea, în cîteva zile vin cărțile, spre exemplu capodopera doctorului Winslow despre cucerirea epidemiilor (și teoria lor demonică), pe care m-am grăbit să mi-o iau, sau odiseea în Corfu a familiei Durell de la Masterpiece, care îmi ridică moralul.

Măștile, însă, nici vorbă să vină pentru că zeci de milioane de oameni au comandat în aceași timp și piața nu a reușit să le producă și să le omologheze. Cînd criza se va fi terminat, adică peste vreun an și jumătate, vom primi toți stocuri de măști și mănuși pe care le vom depozita în boxe, așteptînd criza următoare. Vezi însă că prima și probabil a doua criză nu vor mai fi epidemii, ci crize de cu totul altă natură, în care din nou ne vor trebui produse care nu vor exista în numerele mari necesare unei cereri globale, industria va trebui iarăși să se readapteze și tot așa.

Cam așa și cu răspunsurile la teoriile conspirației pe care le văd zilele astea de la Bruxelles la București.

Răspunzînd unor bugete demult plasate strategic de Rusia și China (în unități de propagandă ca Russia Today sau institutele Confucius), UE, SUA și multele noastre servicii cu auxiliarii lor ziariști și-au croit și ei bugete de răspuns, adică de demascat ”teoria conspirației”. S-au dat granturi și la civili, să facă fact checking.

Un student doctoral de-al meu plasează fotografii trucate pe Amazon să vadă ce fac oamenii – un mare efort care nu ne învață mai mult decît știam din psihologia clasică – lumea crede orice dacă vrea să creadă și nimănui nu îi place să recunoască că a greșit. Ca atare, propaganda va fi totdeauna prosperă dacă e bine inserată în interesele oamenilor și va da greș dacă o va lua pe alături.

CONTINUAREA ARTICOLULUI IN PAGINA URMATOARE