CUM AU RATAT IERI România ?i Bulgaria inaugurarea podului Calafat - Vidin. Deutsche Welle: Nu s-au în?eles de la început

CUM AU RATAT IERI România ?i Bulgaria inaugurarea podului Calafat - Vidin. Deutsche Welle: Nu s-au în?eles de la început

Al doilea pod peste Dun?re între România ?i Bulgaria trebuia s? fie deschis oficial ieri, dar neîn?elegerile cu privire la modul în care vor fi împ?r?ite veniturile încasate nu au permis inaugurarea acestuia, scrie Deutsche Welle.

Planurile de construc?ie a podului peste Dun?re au demarat în urm? cu decenii.

Istoria celui de-al doilea pod peste Dun?re

În 1994, Uniunea European? a decis s? dezvolte a?a numitul coridor IV de transport pan-european. Ruta pune în leg?tur? mai multe ora?e din Estul Europei de la Dresda, Praga, Bratislava, Budapesta ?i Sofia pân? la Istanbul. Chiar ?i atunci au existat îns? dispute între România ?i Bulgaria cu privire la locul exact unde va fi construit podul. Sub presiunea UE, podul a început s? fie construit în 2004, între Calafat ?i Vidin, un ora? de 50.000 de locuitori.

Planul UE era ca al doilea pod peste Dun?re s? fie un proiect care s? pun? în lumin? cooperarea a dou? ??ri din Estul Europei. Dar schema nu a func?ionat: în cele din urm?, Bulgaria a realizat cea mai mare parte din lucrare, semnând un contract cu spaniolii de la FCC pentru construc?ia în valoare de 270 de milioane de euro. În special exper?ii spanioli ?i muncitorii bulgari au fost implica?i în proiect, România venind cu doar câteva firme, în calitate de sub-contractori.

Inaugurare ratat?

Podul trebuia s? fie terminat în 2010, dar termenul a fost amânat din cauza structurii geologice care a f?cut necesar? o nou? analiz?. Deschiderea oficial? a fost apoi planificat? pentru joi 29 noiembrie, dar a fost amânat? din nou.

Construc?ia podului este acum încheiat?, cu câteva s?pt?mâni în urm? fiind finaliza?i ?i ultimii 18 metri pe partea româneasc?. În pricipiu, pietonii pot traversa podul lung de 2 kilometri. Rutele de acces nu sunt înc? finalizate, iar punctele de control la grani?? nu au fost stabilite înc?.

Julio Ruis, directorul adjunct al firmei care execut? construc?ia anuleaz? aproape orice speran?? c? podul ar putea fi iaugurat repede. ”Avem nevoie de cel pu?in un an pentru teste”, a spus acesta. În acela?i timp, autorit??ile din Vidin a?teapt? cu ner?bdare inaugurarea podului, care ar fi un stimul pentru economia din zon?.

De asemenea, se pare c? la mijloc ar fi ?i disensiuni de ordin economic ?i politic: România ?i Bulgaria vor s? solu?ioneze în instan?? modul în care vor împ?r?i taxele colectate din folosirea podului.

Ne puteți urmări și pe Google News