Cum a devenit "pictura cu lumină" o afacere de succes pentru o româncă din Franţa

Cum a devenit "pictura cu lumină" o afacere de succes pentru o româncă din Franţa

Când fotografia depăşeşte pragul amatorismului se transformă fie în artă, fie în business. O româncă din Franţa a transformat pasiunea celor care se joacă cu aparatele de fotografiat într-o idee de afacere, cu tradiţie printre francezi.

"Pictura cu lumină", dacă adaptăm traducerea din limba greacă a cuvântului "fotografie" ("fotos", trad. lumină şi "graphy" trad. desen, pictură), poate ajunge cu uşurinţă un stil de viaţă, aşa cum s-a întâmplat şi pentru Raluca Gheorghişor. A plecat din România, la Paris, în anul 2002. Deciziile tinerei aflată la început de drum au fost mai mereu legate de fotografie: studiile, iar apoi locul de muncă, s-au legat de pasiunea care, ani mai târziu, va devenit obiectul propriei afaceri. "Extrafoto" este numele afacerii pe care Raluca a lansat-o în Franţa, după câţiva ani de experienţă în companii de renume şi cu un obiect de activitate similar. Raluca s-a adaptat celor care iubesc albumele foto tradiţionale, dar care folosesc tehnologia digitală: albume imprimate pe hârtie de calitate, cu mesaje şi texte personalizate.

Fotografiile digitale sunt încărcate pe un cont personal. Pentru un astfel de album se pot trimite peste 100 de fotografii. Clientul alege dimensiunea pozelor, calitatea şi culoarea hârtiei pe care vor fi imprimate. Pachetul care va ajunge acasă prin poştă este un album cu fotografii, cu mesaje şi însemnări personale, un cufăr de amintiri şi o idee de cadou originală.

Povestea afacerii pe care Raluca a dezvoltat-o în Franţa, exclusiv pentru România, a început în urmă cu trei ani. Pe viitor, Raluca Gheorghişor intenţionează să-şi dezvolte afacerea, iar românii care vor tapete personalizate cu fotografii să le comande de pe www.extrafoto.ro.

EVZ: De aproape opt ani ai transformat fotografia într-un stil de viaţă. Cum a ajuns pasiunea o afacere în toată regula? Raluca Gheorghişor: Am descoperit fotografia digitală în urmă cu opt ani, în Franţa. La vremea respectivă se vorbea mult despre tranziţia de la fotografia tradiţională, la cea digitală. Tema lucrării mele de masterat, la universitatea Paris 11, a fost legată de implicaţiile acestei tranziţii şi de evoluţia fotografiei digitale pe Internet.

În 2003 te-ai angajat la o Mypixmania, o companie care oferea servicii legate de fotografia digitală. Ce momente legate de acea perioadă s-au imortalizat în memoria ta? MyPixmania (acum se numeşte Mypix, www.mypix.com) este divizia foto a grupului Pixmania. Când am intrat în firmă, în anul 2003, Mypixmania vindea online, pe piaţa franceză, fotografii digitale, iar în firmă lucrau zece persoane. Când am plecat din firmă, cinci ani mai târziu, Mypixmania avea peste 150 de angajaţi şi vindea în 11 ţări din Europa o gamă largă de produse personalizabile cu fotografii. Am fost Project Manager, Category Manger şi Head of Products. Împreună cu echipa pe care am condus-o am lansat peste 300 obiecte personalizabile cu fotografii pe Internet, în cele 11 ţări. A fost o experienţă profesională foarte bogată. Am avut proiecte interesante şi diferite, de la marketing pe Internet, la logistică şi producţie.

După Mypixmania ai avut o propunere de la Yahoo. Despre ce a fost vorba? Primul contact cu Yahoo a fost prin "cineva care ştia pe cineva". Era vorba de un proiect pentru Europa de Est, care includea şi România, la care, în final, am lucrat în calitate de Product Manager. Yahoo este pentru mine un model de firmă de succes. Am lucrat cu oameni deosebiţi, printre care şi români.

În cele din urmă, ai luat decizia de a lucra pe cont propriu. Ideea de a lansa un site în limba română pentru a comercializa albume foto digitale a apărut prin 2007. La vremea respectivă am studiat un pic piaţa şi am ajuns la concluzia că este prea devreme. După plecarea de la Yahoo am considerat că este momentul potrivit de a mă lansa. Cu Extrafoto (www.extrafoto.ro) îmbin cele două experienţe profesionale de la MyPix şi Yahoo.

De ce ai ales să produci albume foto digitale exclusiv pentru România? Am ales să încep cu România, dar modelul de business poate fi adaptat relativ uşor la alte pieţe. România este o piaţă în creştere, albumele cu fotografii digitale imprimate încep să fie descoperite şi apreciate.

Cât de bine au prins aceste albume în rândul românilor? Ideea place. Toată lumea imprimă fotografii după un eveniment deosebit, după o călătorie sau pur şi simplu pentru că poza respectivă are o anumită seminificaţie personală. De obicei, aceste fotografii sunt păstrate în foldere uitate prin calculator, unde se pierd printre miile de momente imortalizate cu aparatele digitale. Avantajul unui album Extafoto este acela de a alege nu doar fotografiile care vor fi imprimate, ci şi modul în care vor fi aşezate în pagină, culoarea de fundal, posibilitatea de a adăuga comentarii pe pagină etc. Prin folosirea programului EasyCreation (care este gratuit) clientul creează practic un album unic, personal. Îmi aduc aminte când am primit primul meu album digital. Am fost impresionată să văd fotografiile mele într-un album de o calitate a paginilor similară albumelor de artă.

Ideea acestei afaceri s-a dezvoltat în Franţa unde, la început, ai aplicat principiile pe piaţa de acolo. Cât de populare sunt aceste albume foto în rândul francezilor? Francezii comandă albume foto digitale după fiecare sărbătoare, aniversare sau concediu. Fondul de pagină negru, de exemplu, este foarte apreciat, inclusiv pentru albumele de nuntă. Paginile lucioase (în genul albumelor Lux), care se apropie de luciul hârtiei fotografice, este şi el apreciat. Francezii au obiceiul de a oferi aceste albume mai ales la Crăciun. Ei consideră că albumul foto digital este o idee de cadou excelentă, care merge la sigur.

Cine poate face comandă pentru un astfel de album şi cât este de costisitor un astfel de cadou? Oricine doreşte poate comanda un album foto digital pe www.extrafoto.ro. Pentru o livrare în afara României putem fi contactaţi pe adresa de e-mail suport@extrafoto.ro.

Am făcut şi un calcul: la întoarcerea dintr-un concediu reuşit, un client ar vrea să comande 100 de poze, de dimensiunea 10x15 cm şi un album în care să le păstreze. Dacă face comandă pe Internet, fotografiile şi albumul îl costă aproximativ 80 lei, fără cheltuielile de transport. Dacă comandă pe www.extrafoto.ro un album Clasic, cu pozele de dimensiunea 21x29 cm, de 24 pagini, cu coperta tare stil "Carbon", cu fereastră, iar în medie pe pagină pune patru fotografii de 10x15 + text (adică foloseşte 93 de poze, doar o poză pe prima pagină) îl costa 89 lei fără cheltuielile de transport. Pentru mai puţin de 10 lei diferenţa rezultatul este impresionant: un album cu pozele şi textul clientului deja imprimate. Merită încercat!

Care sunt paşii prin care un folder cu fotografii digitale se transformă într-un album de calitate?E simplu: Vă deschideţi un cont pe www.extrafoto.ro; descărcaţi programul EasyCreation, care e gratuit; instalaţi EasyCreation pe calculator şi creaţi un album folosind fotografiile personale; apoi comandaţi online şi alegeţi modalitatea de plată; iar albumul se primeşte direct la adresă, în aproape trei săptămâni. Termenul include fabricaţia în Franţa şi expedierea albumului la adresa indicată în comandă.

Câte pagini au albumele? Toate albumele Extrafoto au 24 de pagini, cu excepţia albumului Select 16x24 care are 30 de pagini. Numărul de fotografii pe fiecare pagină este nelimitat, clientul decide aşezarea în pagină şi textul.

Faci parte din rândul multor români care locuiesc în Franţa şi care au afaceri în această ţară. Ce poţi spune despre modul în care te-ai integrat?Locuiesc în Franta, în zona Parisului, care este un oraş cosmopolit. În facultate, în firmele în care am lucrat, am fost întotdeauna într-un mediu internaţional, o îmbinare de culturi diferite. Fiind străin e mai uşor să te integrezi într-un mediu în care a avea o cultură diferită este regula şi nu excepţia. Adevăraţii prieteni pe care mi i-am făcut  în Franţa sunt mai degrabă români, francezi cu origine diferită (portugheză, marocană etc.) sau străini.

Cât de dificil a fost ca străină? Ca străina, cel mai dificil a fost la început, când trebuiau refăcute anual, la prefectură, documentele provizorii de identitate. Şi a durat câteva luni până am obţinut dreptul de muncă, deşi aveam un document de la angajator. Iar odată trecută bariera legată de limba e ok. Ceea ce contează e ideea pe care o transmiţi, nu accentul cu care vorbeşti.

Cum ţi se pare mediul de afaceri, în comparaţie cu cel din România? Stabil. Există reguli care se respectă, ai vizibilitate, poţi planifica. În general se privilegiază relaţiile pe termen lung şi un câştig mai mare, etalat în timp, în loc de a maximiza câştigul pe termen scurt în ideea de "a apuca". În România poţi să te aştepţi la orice, cum ar fi creşterea TVA-ului cu 5 % într-o săptămână. În Franţa ar fi de neimaginat.

Cum intenţionezi să-ţi dezvolti afacerea? Pentru dezvoltarea afacerii în România, un ax principal este diversificarea gamei de produse şi servicii şi multiplicarea parteneriatelor online, urmărind trei domenii principale: familie, vacanţa, evenimente (nunta, botez etc). Până la sfârşitul anului viitor am prevăzut lansarea de noi produse personalizabile care implică folosirea unor tehnologii de producţie avansate. Produsele pe care intenţionez să le adaug pe Extrafoto vor fi selecţionte în funcţie de calitate şi de gradul de inovaţie. Gravarea în interiorul unui bloc de sticlă, tapetul personalizat cu fotografii, tablourile de mari dimensiuni sunt lucruri pe care clienţii români le-ar aprecia. Cărţile în tiraj redus, imprimate la cerere, pot reprezenta de asemenea un domeniu de dezvoltare interesant.

Ne puteți urmări și pe Google News