Culmea fiscalităţii: plăteşti pentru maşina pe care nu o mai ai

Numeroşi locuitori din sectorul 5 al Capitalei au primit somaţii de plată pentru dări la maşini înstrăinate sau pentru amenzi achitate.

Primăria Sectorului 5 şi-a amintit că are nevoie de bani şi a început să trimită somaţii către cetăţenii care aveau restanţe la plata dărilor. N-ar fi fost o problemă dacă impozitele cu pricina n-ar fi fost asimilate unor bunuri înstrăinate de respectivii locuitori cu ani în urmă. Chiar dacă şi-au plătit datoriile către autorităţi, oamenii sunt obligaţi să scoată acum de prin „arhivele personale” chitanţe vechi de cinci sau şase ani. Acum, oamenii sunt nevoiţi să stea la cozi interminabile pentru a face dovada că au achitat impozitul sau amenzile, din cauză că autorităţile locale nu au un sistem de înregistrare şi al evidenţei performant. De exemplu, un locuitor al sectorului 5 al Capitalei s-a trezit acasă, în luna februarie 2011, cu o somaţie de plată a impozitului pentru o maşină marca Volkswagen. Numai că autoturismul nu-i mai aparţinea din iulie 2005, dată la care Direcţia de Taxe şi Impozite a sectorului 5 i-a eliberat un act prin care arăta că maşina a fost scoasă din evidenţă. Pe adeverinţa trimisă de autorităţi scrie că cetăţeanul este somat să plătească un impozit de 164 de lei, ,,bani ce reprezintă impozitul neplătit pentru o maşină pe care nu o deţine şi penalităţi”. “Mi-au spus că, dacă nu mai am actele care să dovedeasc că a fost scoasă din evidenţă, mă pot adresa CEC-ului, acolo unde se plăteşte o taxă pentru scoaterea din evidenţă”, a povestit nefericitul contribuabil. Amendă plătită acum trei ani apare acum ca neachitată O altă „ghinionistă” din acelaşi sector a venit la Primăria sectorului 5 ca să dovedească că a achitat o amendă rutieră primită acum trei ani. „Am achitat-o la CEC. Cu toate acestea, am primit acasă somaţie că nu am plătit-o. Chitanţa nu am mai avut-o, aşa că a trebuit să mă duc la CEC să cer o copie, pentru a dovedi că am achitat amenda”, povesteşte Rodica, în timp ce stătea la o coadă formată din şase persoane care aveau aceeaşi problemă. Reprezentanţii Primăriei Sectorului 5 spun că problema este la CEC. „Femeia de la CEC, care stă la calculator, din cauza oboselii, bate codul greşit. Astfel, la Primărie apare fără debit sau, în cazul în care se plăteşte prin ordin de plată şi se bate contul greşit, banii merg în altă parte decât ar trebui”, au explicat reprezentanţii sectorului 5. Potrivit acestora, cel somat nu are decât o soluţie: să vină cu chitanţa de plată şi să facă dovada că a plătit. Gheţea: „Numai cu primăria avem probleme” De cealaltă parte, preşedintele CEC, Radu Gheţea, a explicat că instituţia are zeci de convenţii de plată şi că nu a primit nici o reclamaţie până în prezent. „Ştiu de problema de la primării. Noi nu avem nici o problemă şi nici nu am primit reclamaţii din partea celor cu care avem încheiate convenţii. Problema nu este la noi”, a explicat Gheţea. Potrivit reprezentanţiilor CEC, în funcţie de convenţiile încheiate cu autorităţile locale, viramentele se efectuează în ziua următoare încasării sau în maximum 48 de ore de la data încasării. „Începând cu anul 2005, în sistemul informatic al băncii datele aferente tranzacţiilor sus menţionate sunt stocate permanent, existând posibilitatea ca la cererea clienţilor să fie eliberate adeverinţe care să ateste plata amenzilor rutiere, taxelor şi a  impozitelor”, au explicat reprezentanţii CEC. RAPORT Curtea de Conturi a găsit nereguli la taxe şi impozite Inspectorii Curţii de Conturi Bucureşti au descoperit, în urma controalelor efectuate anul trecut, că Primăria Sectorului 5 nu a stabilit, nu a înregistrat şi nu a urmărit impozitul şi taxele pe teren  în sumă totală de 140.000 de lei, pe care persoanele juridice ar fi trebuit să le achite. În plus, potrivit unui raport întocmit de Curtea de Conturi Bucureşti, alte nereguli au fost: neevidenţierea în contabilitate a drepturilor din impozite şi taxe datorate bugetului local şi a accesoriilor aferente în sumă totală de 821.000 lei, neînregistrarea în evidenţa pe plătitor şi nici în contabilitate a debitelor din amenzi ale persoanelor fizice şi ale persoanelor juridice în sumă totală de 107.000 lei şi efectuarea de înregistrări contabile eronate şi denaturarea veniturilor şi cheltuielilor în sumă totală de 148.000 lei respectiv menţinerea în evidenţa contabilă dar şi în evidenţa operativă pe plătitor a unor debite şi suprasolviri nereale. PROCEDURĂ Cum dovediţi plata dărilor Cei care şi-au plătit datoriile, dar primesc o somaţie de plată în care sunt înştiinţaţi că nu au achitat impozitul sau amenda rutieră şi nu au păstrat chitanţa pot merge la CEC pentru a cere o copie a chitanţei rătăcite. Potrivit reprezentanţilor CEC, pentru documentele emise între anii 1999 – 2008, chitanţele se păstrează timp de trei ani, iar în cazul documentelor emise după anul 2009, inclusiv, chitanţele se păstrează timp de 10 ani.