53 de tablouri furate din Franţa în timpul celui de-al Doilea Război Mondial sunt prezentate la Muzeul Israelului, din Ierusalim. Expoziţia are ca scop informarea publicului despre jafurile făcute de nazişti în timpul războiului, dar şi ilustrarea eforturilor depuse pentru recuperarea lor.
Expoziţia intitulată „Cui aparţin aceste tablouri?“ evocă istoria acţiunilor efectuate de guvernul francez de a înapoia proprietarilor lor legitimi operele şi obiectele de artă furate din Franţa de ocupanţii germani, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial.
Cele 53 de tablouri prezentate în cadrul acestei expoziţii aparţin unor pictori precum Paul Cèzanne, Jean-Baptiste- Simèon Chardin, Aelbert Cuyp, Edgar Degas, Eugène Delacroix, Jean-Auguste- Dominique Ingres şi Claude Monet. Operele fac parte din „Musèes Nationaux Rècupèration“ (MNR), opere şi obiecte de artă de origine franceză recuperate de aliaţi din Germania după 1950, dar negăsindu-li-se proprietarii sunt încredinţate la începutul anilor ’50 direcţiei muzeelor din Franţa, care aparţine de Ministerul Culturii şi Comunicării.
10% aparţin unor familii de evrei
Potrivit cotidianului francez „Le Figaro“, expoziţia, care va fi prezentată şi la Muzeul de Artă şi de Istorie a Iudaismului din Paris, între 24 iunie şi 28 septembrie, vine după concluziile raportului misiunii de studiere a jafurilor împotriva evreilor din Franţa, numită şi „misiunea Mattèoli“. Conform acestor studii, aproximativ 10% dintre operele care aparţin MNR au fost ale unor familii de evrei. Originea restului de 90% nu este foarte bine cunoscută.
Cercetările pentru descoperirea proprietarilor continuă. James Snyder, directorul muzeului din Ierusalim, crede că aceste expoziţii sunt cea mai bună modalitate de a atrage atenţia asupra lor şi de a contribui la avansarea procesului restituirii lor.
Ribbentrop, pasionat de artă
Cumpărat în octombrie 1940 de Joachim von Ribbentrop, ministru al afacerilor externe al celui de-al treilea Reich, de la un negustor de artă francez fără scrupule, opera lui Courbet - „Les Baigneuses“, unică pentru istoria şi calitatea sa, este reprezentativă pentru seria de obiecte de artă aduse din Germania după război şi al căror proprietari nu au fost găsiţi încă. Singura dovadă a provenienţei tabloului este catalogul unei expoziţii organizate în 1930, în care figura şi acesta, dar detaliile despre provenienţa sa se opresc în acest punct. Nu se ştie nici măcar cum a ajuns tabloul în posesia negustorului Raphaël Gèrard. „Majoritatea operelor prezentate aici au un trecut misterios“, spune Isabelle Le Masne de Chermont, reprezentanta acestei expoziţii, pentru „Le Figaro“.
În ciuda istoriei sale misterioase, achiziţia sa de către Ribbentrop demonstrează că acesta avea gusturi destul de bune în materie de artă, crede ea. „Tabloul este una dinte capodoperele Muzeului Orsay.“
RECUPERARE
2.000 dintre obiectele de artă, conservate în muzeele din Franţa
> După încheierea războiului, din cele 96.812 obiecte reclamate de Franţa doar 61.233 au fost recuperate.
> Dintre acestea, doar 45.441 au fost restituite proprietarilor lor. Celelalte, fie nu au fost reclamate, fie nu s-a reuşit să li se stabilească originea. Unora dintre acestea li s-a stabilit valoarea economică şi artistică şi au fost vândute la începutul anilor ’50.
> 2.000 dintre ele însă, dintre care jumătate tablouri, au fost încredinţate Muzeelor din Franţa, cu însemnul MNR.