Abia ce a apărut pe marele ecran şi deja a stârnit controverse. Ca orice SF bine intenţionat. S-au scris atâtea cronici negative despre filmul „Ascensiunea lui Jupiter” încât ajungi să te întrebi de ce se mai deranjează unii să meargă să-l vadă. De la început ştii despre ce este vorba, doar ai văzut trailerul înainte. Există o poveste, există personaje bine conturate, există intrigă, acţiune, există iubire şi există replici peste care este bine să priveşti de două ori înainte de a le lăsa să plece. Pentru că nu sunt întâmplătoare.
„Timpul este cea mai preţioasă resursă de pe Terra”, nu e o replică puerilă. Ea ascunde un mare adevăr. Şi apoi, autorii filmului au mizat pe tensiune încă de la început. O combinaţie perfectă de cascadorii şi efecte speciale, lupte prin pasaje înguste, zgârie-nori, poduri, răsuciri, căderi. Datorită ochelarilor 3D faci parte din toate acestea, chiar dacă durerile de cap de după te determină să nu mai alegi aceeaşi variantă data următoare.
Departe de Pământ, una dintre cele mai puternice dinastii din Univers domneşte de milenii. După moartea celei care a condus totul, ucisă se pare de unul dintre cei trei moştenitori - Balem, Kalique şi Titus -, dar nu se ştie care dintre ei până la finalul filmului, aceştia se luptă pentru a prelua puterea în Casa Abrasax. Planeta Pământ este o parte a acestei moşteniri şi pe ea cresc oameni. O mică parte dintr-o maşinărie imensă de comerţ galactic care are o singură monedă de schimb: fiinţa umană. Oamenii sunt recoltaţi precum grâul copt, doar pentru ca să fie prelucraţi într-o substanţă care prelungeşte durata vieţii. Nu întâmplător cei din Casa Abrasax trăiesc peste 14.000 de ani. Ideea aminteşte oarecum de „Soylent Green”, cu Charlton Heston, când omenirea a rămas fără resurse şi reuşeşte să menţină viaţa pe planetă făcând biscuiţi din trupurile celor care mor, deşi în „Ascensiunea lui Jupiter” evoluţia este evidentă. În prim-plan apare însă un moştenitor care s-ar putea să aibă mai multe drepturi la putere decât ei. E vorba de o tânără născută pe Pământ, Jupiter Jones, care, fără să ştie, poartă o moştenire genetică care îi dă dreptul la un viitor dincolo de imaginaţia ei şi la puterea de a schimba soarta planetei ei.
„Minciunile sunt o necesitate. Ele sunt sursa sensului în viaţă. A credinţei şi a speranţei. Sincer, minciunile sunt, uneori, singurul motiv pentru care mă dau jos din pat”, spune Titus Abrasax, iar aceste cuvinte spun totul despre felul de a gândi al familiei. Deşi umani, Abrasax au o cultură mult mai veche decât scurta şedere pe Pământ a oamenilor şi se consideră atât de superiori, încât ei mai conştientizează doar un vag ecou al descendenţei lor comune. Fiecare persoană din lume experimentează şi se luptă cu ideea de statut social. Perspectiva piramidei este ceva foarte uman, iar vieţile unora contează mai mult decât ale altora. Multe lucruri cumplite au fost justificate de acest mod de a gândi.
Scris, regizat şi produs de fraţii Wachowski, „Ascensiunea lui Jupiter” este, ca şi concept, un film SF, dar el este, în esenţa sa, o poveste de dragoste care pare imposibilă, ca mai toate marile iubiri. Da, poate că acest sentiment a ajuns astăzi să le pară unora copilăresc, mai ales când nu au cunoscut-o niciodată. Mulţi au părut a fi deranjaţi până şi de scenele de luptă, dar tocmai acestea sunt esenţa filmului, pentru că datorită lor totul pare veridic. Datorită acestor lupte se creează o legătură de încredere între personajele principale, respectiv Caine şi Jupiter, interpretate de Channing Tatum şi Mila Kunis. Şi tot luptele ne demonstrează că răutatea, dorinţa de stăpâni peste alţii şi invidia sunt universale, nefiind tipice doar pământenilor.
De cele mai multe ori, filmele science-fiction spun un adevăr pe care unii dintre noi nu vor sau nu sunt pregătiţi să-l recunoască. Suntem sau nu singuri în univers? Mai există viaţă pe alte planete? Astăzi nu se mai întreabă nimeni acest lucru, ci doar când vor decide cei de dincolo de văl să ni se arate. George Lucas, James Cameron, Ridley Scott, Stanley Kubrick sau Luc Besson au redimensionat cosmosul şi l-au înzestrat cu poveşti fantastice şi creaturi ciudate. Aşa că nu trebuie să uităm că fără „Războiul stelelor”, „Al cincilea element”, „Alien”, „Odiseea spaţială 2001”, „Terminator”, „Avatar” sau „Matrix” filmul de anticipaţie nu ar fi fost ceea ce este astăzi. Proaspăta invitaţie a fraţilor Lana şi Andy Wachowski pe un teritoriu necunoscut, „Ascensiunea lui Jupiter”, nu poate decât să bucure. La fel şi adevărul pe care filmul lor îl dezvăluie. „Ascensiunea lui Jupiter” demonstrează că în cel mai crunt întuneric este suficientă o scânteie de lumină pentru ca binele să triumfe.
Povestea începe şi se termină cu un telescop - o metaforă a perspectivei asupra vieţii. Jupiter Jones se naşte în întuneric, în mijlocul oceanului, fără o casă şi fără un tată. Numele fetiţei, Jupiter, a fost cel ales de tatăl ei, astrofizician, omorât fără scrupule de hoţii care umblau prin cartier după pradă doar pentru că şi-a apărat telescopul. O crimă stupidă, ce a marcat-o pe viaţă pe mama fetiţei, care a decis că America este pământul unde fiica ei va creşte în libertate. Dar viaţa la care s-a gândit în realitate e foarte departe de a fi un basm. Ajunge să cureţe case şi toalete toată ziua, alături de sora şi de fiica ei. O viaţă monotonă, istovitoare şi lipsită de gust, pe care Jupiter o ura şi o blestema în fiecare seară înainte de a adormi. Niciun vis nu mai rămâne în picioare şi mereu îşi repetă că viaţa ei nu face nici o ceapă degerată. În adâncul sufletului ei, are o curiozitate legată de Univers şi de locul ei în el. Ca oricare fată de vârsta şi din categoria ei socială, Jupiter este marcată de suferinţă şi dezamăgire. Mai ales în privinţa bărbaţilor. Atât de mult, încât busola ei s-a defectat şi o face să ia o decizie proastă după alta. Şi totuşi, atunci când pierzi orice speranţă la iubire, când trăieşti în cel mai cumplit întuneric, atunci primeşti raza de speranţă care te trezeşte şi te aduce la viaţă. Ea visează în secret, fără a se aştepta cu adevărat să i se întâmple, să poată vedea lumea aşa cum a văzut-o tatăl ei. Îşi doreşte cu disperare un telescop, dar acesta este prea scump pentru buzunarul ei. Vărul ei îi propune să-şi vândă ovulele, pentru că de aici vin bani serioşi. Vizita la medic însă îi schimbă pentru totdeauna viaţa lui Jupiter. Profilul genetic al lui Jupiter a fost identificat ca fiind identic cu acela al unei femei care, înainte de moartea ei misterioasă, controla una dintre cele mai importante familii din Univers. Asta face din Jupiter, în ciuda provenienţei ei modeste, beneficiara unei averi inimaginabile, Pământul însuşi. Pentru ceilalţi moştenitori ai familiei Abrasax, ea devine o ţintă. „E aşa de inteligent, de uimitor, de distractiv”, spune Mila Kunis, care o interpretează pe Jupiter Jones. „Este multă acţiune, o poveste de dragoste frumoasă şi, deşi acţiunea se desfăşoară în cele mai fantastice locuri, totul pare foarte tangibil, foarte real. De asemenea, există foarte mult umor şi asta îmi place”.
Jupiter este salvată de vânătorii de recompense veniţi s-o omoare de un fost legionar, Caine. Un soi de hibrid uman care are o urmă de ADN de lup în genele lui. Scoasă din viaţa ei banală, Jupiter se adaptează la identitatea sa regală şi la riscurile şi responsabilităţile ce decurg din aceasta, nu doar pentru ea, dar şi pentru cei dragi ei şi tuturor fiinţelor umane de pe planetă. „Jupiter nu are superputeri”, spune Kunis. „Ea nu ştie să tragă cu arma. Ea este doar o fată oarecare care se trezeşte aruncată în acest mediu şi trebuie să-i facă faţă”. „La fel ca mulţi dintre noi”, adaugă Kunis. Jupiter este unul dintre acei oameni care nu ştiu dacă au o valoare mai mare sau dacă pot realiza mai multe sau măcar dacă viaţa înseamnă mai mult decât ştie ea. Ea a mers oarecum inconştient până în punctul în care vine cineva sau ceva să o trezească la realitate. Sunt mulţi oameni care au avut un asemenea moment în viaţa lor. Uneori, nu ştii pe ce drum să o apuci sau măcar pe ce drum eşti, dacă nu se întâmplă ceva care să te facă să-ţi dai seama că viaţa înseamnă mai mult. Încrederea care ia naştere între Caine şi Jupiter este firul Ariadnei în această poveste. Ea îi va călăuzi pe cei doi de-a lungul aventurii lor şi, datorită încrederii, balanţa se înclină în favoarea binelui. Nu e doar o poveste de dragoste simplă. Nici Jupiter, nici Caine s-au aşteptat să găsească iubirea, pe care din cauza experienţelor nefericite aproape că au considerat-o iremediabil pierdută. Caine, prin prisma greutăţilor de care a avut parte nici măcar nu se gândea că merită să fie iubit. În societatea în care Caine trăia, genele umane erau prelucrate şi adesea combinate cu gene din regnul animal pentru trăsăturile şi abilităţile acestora: simţuri mai ascuţite, vedere sau auz, miros sau agilitate, puterea... Caine a fost crescut pentru a fi soldat neînfricat, cu o capacitate deosebită de a vâna, a urmări şi a lupta. Din păcate, persoana care l-a creat pe Caine a calculat greşit şi a adăugat acestor trăsături şi o doză de imprevizibilitate şi de pornire rebelă. Acestea s-au manifestat în cele din urmă printr-o ură intensă şi o lipsă de încredere faţă de oricine are sânge regal, încât Caine trebuie să facă eforturi să nu le sară direct la beregată. În consecinţă, el a învăţat să se controleze. Când albinele cu care intră în contact Jupiter se plimbă după ea şi îi urmează fiecare gest, ca un câine credincios, recunoscând regalitatea din genele ei, Caine înţelege că între ei există o diferenţă. Pentru Jupiter, dragostea lui Caine este cheia depăşirii neîncrederii sale faţă de lume şi faţă de sine, ceea ce îi dă curaj să se ridice şi să lupte pentru ceea ce contează.
Când este angajat deTitus Abrasax să o găsească şi să o aducă pe Jupiter, fostul Legionar nu ştie cine este ea şi nici de ce merită asemenea atenţie. Mai târziu, când află adevărul, el este deja îndrăgostit şi nu simte în el aversiunea pe care o are faţă de această clasă socială. Ea scoate la iveală latura protectoare a naturii sale de lup, instinctul de loialitate şi de apartenenţă. Jupiter este o anomalie. El este atras de ea şi speriat de ea pentru că nu înţelege de ce simte ceea ce simte. Caine simte bunătatea ei şi este o calitate pe care nu a prea întâlnit-o, aşa că Jupiter este o enigmă pentru el.
Da, poate că basmul Cenuşăresei e exploatat la maximum, iar fata ce provine dintr-o familie săracă trece rapid de la frecatul podelelor, al toaletelor la statutul de prinţesă, şi asta deranjează publicul, pentru că realitatea e atât de departe de asta, dar viaţa îţi rezervă nu o dată surprize. Punctul de apogeu al tranziţiei este minunata rochie alb-rubinie pe care Jupiter o poartă pe nava lui Titus. Aceasta avea sute de flori create manual şi decorate cu cristale Swarovski cusute pe material, cu o coroană de flori rubinii şi cristale strălucitoare. Echipa de creaţie a folosit o bază uşoară, imprimată 3D şi un fir foarte fin pentru a prinde materialul şi florile din folie argintie.
Din distribuţia filmului fac parte Sean Bean, Douglas Booth şi Tuppence Middleton. Eddie Redmayne, care a obţinut un Glob de Aur şi are o nominalizare la Premiul Oscar pentru rolul din „The Theory of Everything”, în care îl interpretează pe Stephen Hawking, joacă în „Ascensiunea lui Jupiter”, rolul lui Balem, cel lipsit de scrupule, liderul necontestat al familiei Abrasax, care abia a început să savureze expansiunea de avere şi de putere pe care moartea mamei lui i le-a oferit. Redmayne a găsit soluţia potrivită de a dezvălui instabilitatea personajului său prin faptul că vorbeşte mereu într-un fel de şoaptă controlată. Un actor despre care cu siguranţă vom auzi multe în viitorul apropiat.
Printre cele mai importante lucruri pe care le învață Jupiter, după călătoria intergalactică, este să renunțe la mantra zilnică pe care o spunea mereu, „Îmi urăsc viaţa!”. După aventurile prin care trece a spăla toalete şi a face curăţenie i se pare floare la ureche. Şi totuşi, lecţia aceasta cred că a fost pusă greşit în evidenţă. Nu te poţi mulţumi doar cu atât când poţi mult mai mult. Deşi e o chestiune de alegere.
„Ascensiunea lui Jupiter”, o producţie Warner Bros Pictures, în asociaţie cu Village Roadshow Pictures şi cu Anarchos Productions, a avut premiera pe 6 februarie şi este distribuit în România de Freeman Entertainment.