Criza energetică din regiunea transnistreană este doar parțial rezolvată: este posibilă o nouă escaladare?
- Denis Cenușă
- 2 februarie 2025, 13:10

Începând cu 1 februarie, Republica Moldova livrează gaze naturale în regiunea transnistreană. Aproximativ 3,2 milioane m3 sunt necesari zilnic pentru a produce energie electrică și căldură în teritoriul separatist al țării. Conform formulei identificate de Chișinău, agreată de UE, dar și de Tiraspol, gazele naturale vor fi achiziționate de Energocom în UE și/sau Ucraina. Ulterior, livrarea se va face prin gazoducte, care aparțin Moldovei, dar sunt administrate de Vestmoldtransgaz, companie controlată de Transgaz, cel puțin până în 2028.
Finanțarea livrării de gaze către regiunea transnistreană este asigurată din fonduri europene. În prima etapă, UE a alocat Chișinăului 30 de milioane de euro pentru a ajuta guvernul Republic Moldova să rezolve criza energetică din regiunea separatistă. Bruxelles a susținut că banii europeni sunt folosiți ca ajutor umanitar pentru a sprijini populația din regiunea separatistă (aproximativ 350.000 de persoane). Gestul europenilor reprezintă și o mișcare geopolitică îndreptată împotriva influenței ruse în Republica Moldova.
Deși grantul european a fost conceput inițial în așa fel încât gazul primit de regiunea transnistreană să servească atât pentru consumul intern în regiunea separatistă, cât și pentru producerea de energie electrică pentru malul drept (teritoriul controlat de autoritățile moldovenești). Abordarea s-a schimbat semnificativ în ultimele zile ale lunii ianuarie. Autoritățile moldovenești s-au confruntat cu critici interne că ar dori să mențină dependența energetică a Chișinăului de regimul separatist de la Tiraspol, respectiv Moscova. Probabil, din acest motiv, UE a decis să majoreze ajutorul financiar la 64 de milioane de euro. Din această sumă, 44 de milioane vor fi alocate Moldovei, iar 20 de milioane de euro rămân pentru regiunea transnistreană.
Avantajele și constrângerile ajutorului umanitar european
Creșterea cuantumului ajutorului european la 64 de milioane de euro permite Chișinăului să achiziționeze energie electrică din surse non-transnistrene și să acopere costurile subvenționării consumului de energie al populației. Astfel, Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS) de guvernământ evită costurile de imagine înainte de alegerile parlamentare din acest an, pentru că renunță, cu bani europeni, la energie electrică generată în regiunea transnistreană. Totodată, tot cu ajutorul grantului european, este prevenită o criză umanitară pe teritoriul ocupat de forțele militare ruse. O posibilă criză umanitară în regiunea separatistă poate genera probleme electorale pentru PAS și liderul său informal, președintele Maia Sandu.
Regimul separatist de la Tiraspol a apreciat gestul UE, mulțumindu-i personal președintelui Comisiei Europene Ursula von der Leyen pentru grant. Este prima dată de la instaurarea regimului separatist când UE subvenționează de facto producția de energie, înlocuind Rusia. Utilizarea gratuită a gazului rusesc în cei aproape 34 de ani de separatism transnistrean a costat Moscova aproximativ 11 miliarde de dolari. Cu toate acestea, administrația de la Tiraspol își dă seama că Bruxellesul nu are intenția de a înlocui Rusia în aprovizionarea regimului separatist cu gaz gratuit. De la Tiraspol și Moscova se înțelege că UE a intervenit pentru a ajuta Chișinăul și guvernul pro-european, care riscă să piardă alegerile parlamentare din cauza inflației energetice și a unui nou val de sărăcire a alegătorilor.
Deocamdată, cele 20 de milioane de euro de la UE, care vin sub formă de grant, sunt suficiente pentru livrări de gaze către regiunea transnistreană pentru aproximativ 10 zile. Prin urmare, regimul de la Tiraspol semnalează că soluția găsită de Chișinău și Bruxelles este temporară și că regiunea rămâne vulnerabilă din punct de vedere energetic, dacă gazul rusesc nu revine în sistemul energetic al regiunii. Depinde de Chișinău, care este puternic influențat de Ucraina și UE, dacă regiunea transnistreană va primi sau nu acces la gazul rusesc, transportat prin gazoductul Turkish Stream și, respectiv, pe ruta Trans-Balcanică.
Scenariile care urmează să se deruleze după data de 10 februarie depind în totalitatea de includerea gazului rusesc într-o soluție pe termen lung sau respingerea acestuia.
Scenariul 1. Regiunea transnistreană revine gazelor rusești, dar livrate prin conducte europene
UE nu poate înlocui Rusia în furnizarea de gaze gratuite regimului separatist de la Tiraspol, deoarece există constrângeri legale și politice în cadrul UE. Din acest motiv, s-a putut găsi o formulă prin care Ungaria să importe gaz rusesc prin Turkish Stream și să-l direcționeze ulterior către Republica Moldova. Cel mai probabil, gazul rusesc transmis prin facilitarea Ungariei ar fi acoperit financiar de Moscova.
Scenariul 2. Gazele europene continuă să fie livrate în regiunea transnistreană, dar în schimbul unei plăți
Bruxelles-ul și Chișinăul ar putea decide să refuze în continuare gazul rusesc din schema de aprovizionare cu gaze a regiunii transnistrene, în principal din motive geopolitice legate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei. Dar noua soluție va însemna că regiunea separatistă va trebui să plătească pentru gazul adus din Europa, care evident are un preț. În cazul gazului rusesc gratuit, Tiraspolul ar trebui să plătească doar costul transportului prin conducte europene. Alternativ, pentru gazul non-rus, doar pentru 10 zile, ar fi nevoie de cel puțin 20 de milioane de euro. Până la sfârșitul lunii martie, când temperaturile cresc și nu mai este nevoie de agent termic, Tiraspolul va trebui să cheltuiască peste 100 de milioane de euro. Un astfel de scenariu ar fi costisitor pentru Rusia, care ipotetic ar putea face plăți cu ajutorul Ungariei.
Scenariul 3. Sistemul energetic din regiunea separatistă, aflată acum sub control rusesc, este preluat de Ucraina
În condițiile actuale, Kievul poate invoca protecția minorității ucrainene în regiunea separatistă, dar aceasta ar avea repercusiuni geopolitice, întrucât permisiunea tacită a Chișinăului pentru un astfel de scenariu ipotetic ar avea consecințe negative pentru guvernul PAS-Sandu. Este puțin probabil ca Tiraspolul să transfere de bunăvoie capacitățile energetice ale regiunii, aflate acum sub controlul rus de la distanță, în controlul Ucrainei. Dacă Ucraina preia controlul asupra centralei Cuciurgan, atunci gazul ucrainean ar putea fi folosit pentru a produce energie electrică pentru întreaga regiune, inclusiv pentru Republica Moldova și regiunea Odesa. Materializarea acestui scenariu radical depinde de limitele impuse de SUA (care pregătește terenul pentru negocieri cu Rusia), pentru că atât UE cât Chișinăul se vor opune unei eventuale escalade militare care să implice regiunea transnistreană, un teritoriu moldovenesc, chiar dacă deocamdată sub ocupație rusă.