Criza economică este cel mai bun antrenor de manageri
- Raluca Florescu
- 6 iulie 2011, 00:11
Oamenii de afaceri se pot diferenţia în piaţă în raport cu concurenţa dacă au tras învăţămintele ultimilor ani.
Criza ne educă", spune Mugur Isărescu, guvernatorul Băncii Naţionale (BNR). "Am suferit toţi de pe urma ei, dar cine nu realizează că modelul economic pe care ne bazam înainte de recesiune, în care economia se dezvolta peste potenţial, era eronat ratează şan sa de a învăţa lecţia crizei", explică şeful băncii centrale.
Ultimii ani au adus frustrări în special celor care au considerat starea de dinainte de 2009 una de normalitate. "Ne întrebăm de ce a scăzut consumul în România mai mult decât în alte ţări, dar de ce nu ne întrebăm de ce a crescut atât de mult în cei doi ani dinaintea crizei", a spus guvernatorul, prezent, ieri, la o conferinţă cu tema "Companiile care au învins criza". "Fără productivitate, economisire şi tehnologie, este greu să ai o creştere economică sănătoasă", susţine el.
Cum s-au adaptat afacerile la dificultăţi
"Şansele de dezvoltare a unei afaceri sunt date, pe de o parte, de gradul de concentrare din domeniul economic respectiv. În sectorul telecomunicaţiilor, de exemplu, există o concentraţie mare de jucători puternici, însă, în zone precum transport sau construcţii, prezenţa companiilor cu capital străin este relativ limitată", a spus Vasile Iuga, country managing partner al PriceWaterhouseCoopers. De aici încolo, strategia de business este cea care face diferenţa.
Multe companii sunt în căutare de bani pentru a se extinde. În opinia lui Cristian Nacu, partener la compania de investiţii Enterprise Investors, unele afaceri din perioada de criză nu erau susţinute în mod profesionist, bazându-şi creşterea exclusiv prin datorii.
O finanţare prin fonduri de investiţii ar fi însă mai indicată, pentru că acestea sunt cointeresate în dezvoltarea afacerii în care se implică. Sunt avantajate companiile pe care criza le-a prins cu o situaţie bună a lichidităţilor, una dintre acestea fiind Romenergo, furnizor de echipamente pentru industria energetică. "Energia regenerabilă este un domeniu efervescent pentru investiţii", spune Dragoş Bîlteanu, CEO Romenergo. "România are potenţial mare de dezvoltare, în special în infrastructură, iar creşterea economică a ţării ar putea fi, în medie, de 5% pe an în viitor", crede Bîlteanu. CITIŢI ŞI:
- Isărescu arată cu degetul la "cohortele de mitomani" îmbogăţite înainte de criză