"Crimă la cină", masă şi spectacol à la Agatha Christie

În curând, nu va mai trebui să mergeţi întâi la restaurant şi apoi la teatru. Show-ul de la Hanul lui Manuc oferă şi mâncare, şi rezolvarea unei crime, dar şi o călătorie în Bucureştiul interbelic.

Diva Micului Paris Chantal Vernescu (Ozana Barabancea) îşi serbează ziua de naştere - "40, ăăă 34 de anişori" - în casa ei cochetă de pe Strada Franceză, care e întâmplător şi adresa Hanului lui Manuc. Imediat după tort, însă, ea moare otrăvită. Cine e criminalul? Fratele ei, Jorj (Horaţiu Ioan Iliescu), dependent de jocuri de noroc? Văduva neagră (Marilena Ivan), supărată că soţul ei i-a lăsat toată averea lui Chantal? Iza (Irina Munteanu), cea mai bună prietenă/ duşmană a divei? Oare este majordomul Jiji (Adrian Ştefan) sau cuminţica fată în casă Vera (Maria-Magdalena Chihaia)? Sau poate cel care pare să n-aibă niciun motiv, fotograful Laurence (Răzvan Rotaru)? Criminalul ar putea fi mai mult sau mai puţin clar, depinzând de cât de mult vă lăsaţi atenţia distrasă de felurile de mâncare - trei la număr: antreu, fel principal şi desert - sau de pistele false sau reale pe care vă trimit personajele atunci când trec pe la fiecare masă şi va oferă informaţii. "Crimă la cină" e o experienţă plăcută pentru un fan al Agathei Christie sau al altor forme de poveşti poliţiste. Acest format de teatru interactiv funcţionează deja cu succes în alte ţări. În Austria, "Dinner & Crime" datează de 10 ani şi s-a dezvoltat în diferite forme. Co-scenaristele piesei de divertisment de la Manuc, Irina Munteanu şi Claudia Schiţelea (care joacă şi o taciturnă contesă în show-ul de la Bucureşti) au observat formatul cu ochii lor în Austria şi au creat o poveste mai bucureşteană, al cărei format - cu pauze de mâncare cu tot - poate dura undeva între două ore şi jumătate şi trei ore. Muzica live e asigurată de pianistul-personaj discret Piotr Teodorovici, îmbrăcat într-un costum alb, cu eşarfă şi multe inele pe degete, şi este relativ anacronică, având piese precum "Sous le ciel", "Strangers in the Night" şi "Je ne regrette rien", cântate cu forţă de Ozana Barabancea, şi chiar tangoul din "Parfum de femeie", cântat la vioară de Jorj. La alegere între trei meniuri Primul spectacol oficial are loc joi, 27 octombrie, de la 19.30. Următoarele show-uri sunt pe 2 noiembrie şi pe 11 noiembrie. Preţul întreg pentru experienţă este de 230 de lei, în care sunt incluse cina - la alegere între trei meniuri: normal, vegetarian sau cu peşte şi fructe de mare - dar o reducere de 20 de lei este posibilă dacă spectatorii se îmbracă în stil interbelic, pentru a accentua experienţa de călătorie în timp. Dacă partea cu cina pune probleme crimei este că aceasta din urmă se petrece abia după antreu şi felul principal, adică la peste jumătate din piesă. "Bună seara şi bine aţi venit la ziua mea", spune diva Chantal Vernescu atunci când intră în sală, îmbrăcată într-o rochie extravagantă, cu decolteu generos. Nu trebuie să ai multă experienţă în poveştile poliţiste pentru a-ţi da seama că ea va fi victima: e putred de bogată, are destui duşmani şi nici nu se poartă prea bine cu cei din jurul ei. Atenţia privitorului e răsplătită, de exemplu, atunci când ea se plânge că i-a dispărut un colier de perle şi poţi vedea bijuteria atârnând de sub haina unuia dintre invitaţii la petrecere. Limbajul are caracteristici de Micul Paris, de la nume franţuzite ca Jorj sau Jiji, la cuvinte ca "amploaiaţi" sau chemarea de a face "buş a buş" lui "madam". Glume cu Columbenii şi Andreea Marin Cea mai savuroasă parte a spectacolului e grupul de glume de actualitate, care n-ar fi fost înţelese de bucureştenii interbelici. Se spune, de exemplu, că Iza a avut iubiţi "engleji, franceji şi columbeni" sau că "gazetarii sunt de vină, o scot zână bună, surprize-surprize", iar personajele se mai etichetează "Colombo" din când în când. Asta în timp ce în poşeta victimei se găseşte un obiect al timpurilor noastre, un vibrator auriu. Mai puţin amuzant este personajul prea evident homosexual, fotograful Laurence, la care verbul "fotează" este folosit de prea multe ori. "Fotez orice: oameni, animale, peisaje", spune chiar Laurence, care le face amuzant avansuri şi bărbaţilor din public. INTERACTIV Publicul face parte din piesă În timpul mesei, Văduva Neagră vine şi spune: "Poftă bună, căci nu se ştie niciodată ce pune Chantal în mâncare", fata în casă, Vera, şi Iza vin să discute cu spectatorii, dezvăluind detalii extra despre ce ar avea personajele de împărţit sau de ascuns. La şampanie, personajele ciocnesc cu invitaţii, aceştia fiind încurajaţi să cânte "La mulţi ani". Glumele "meta", care atrag atenţia că totuşi aceasta este o piesă, sunt folosite cu măsură şi sunt o sursă bună de umor, ca atunci când Jiji iese din rol şi spune despre Vera: "E frustrată pentru că şi-a uitat rolul" sau "Eu propun să scurtăm, că pleacă lumea acasă". Tot Jiji spune despre o scrisoare de şantaj cu litere decupate din ziare: "Asta e din «Independentul» şi asta e din «Evenimentul»!".