Mii de oameni au stat cu gâtul întins şi cu ochii la avioanele şi paraşutiştii care au evoluat, ieri, de Ziua Aviaţiei, şi au admirat figuri precum "cravatele" - serii de viraje periculoase, care lasă în urma avionului fumul în forma unui nod de cravată.
Aerodromul de la Clinceni a fost pistă de aterizare pentru cei mai buni piloţi de acrobaţie pe care îi are România.
Vânt puternic, paraşuta rezistă. Aşa au sperat, ieri, cei 30 de paraşutişti care au fost „aruncaţi“ din trei avioane mari, deasupra aerodromului de la Clinceni, la câţiva kilometri de Capitală. Şi asta pentru că, în plan, de Ziua Aviaţiei era programată doborârea recordului naţional la paraşutism: o coborâre în scăriţă pe verticală. Adică, zece paraşutişti, unul deasupra celuilalt, care să nu se desprindă unul de altul, formând o scară pe verticală. Din păcate, „scăriţa“ nu a rezistat vântului puternic. Bucureştenii s-au adunat cu miile, ca la miting aerian, să vadă ce au pregătit cei de la Aeroclubul „Aurel Vlaicu“, din Bucureşti. Cele cinci ore cât au stat afară, mare parte din timp în soare, cu apă mai mult caldă, mici pe grătar şi bere, vor concura la un loc fruntaş în lista amintirilor de neuitat, mai ales pentru cei mici. De altfel, copiii au fost mulţi, cuminţi şi fascinaţi de mitul Top Gun, Lupii Aerului. Se mai auzeau, din când în când -, acoperind vocea directorului general al Aeroclubului, Constantin Voicu, şi, cu greu, zgomotul făcut de avioanele în zbor -, ţipete de încântare şi „vreau şi eu să fac aşa! Mami! Ia-mi şi mie avion!“. Cu gâtul după loop şi „cravate“ Dacă pentru piloţii acrobaţi din Lotul Naţional de Acrobaţii al României provocarea a fost temperatura de afară, care i-a cam încins la înălţimea de zbor, pentru oamenii adunaţi la Clinceni a fost să urmărească traiectoria avioanelor care au dansat pe cer.
Figurile complicate: „cravatele“ - un viraj foarte precis şi periculos, pe verticală şi orizontală, la mare înălţime, care lasă în urma avionului fumul în forma unui nod de cravată; loopinguri, întoarceri „cu burta în sus“, din viraj; o inimă mare, desenată de două avioane în formaţie sau figurile în sincron, la mică înălţime, ale unei formaţii de trei avioane Extra 300L (cele mai performante pentru acrobaţii din „stocul“ aeroclubului românesc). Figurile simple: eliberarea aparatelor de zbor şi piloţii care au spus „lăsaţi copiii să vină la poze!“.
Mitingul aerian de la Clinceni s-a încheiat ieri, după multe ore de căldură şi umbră la adăpostul aripilor de avion şi al cozilor de elicoptere, în prezenţa a peste 1.000 de oameni. Asta pentru că majoritatea au ales să plece când directorul Constantin Voicu a anunţat apropierea finalului. Motivul: aglomeraţia de maşini de la ieşirea de pe aerodrom.
VÅNTU-I DE VINĂ!
Paraşutiştii, la un pas de un nou record
Dimineaţa de ieri, 20 iulie, Sf. Ilie şi Ziua Aviaţiei, a început cu speranţe mari în rândul paraşutiştilor veniţi de prin toată ţara la Clinceni. Aveau ca scop doborârea unui record. Cel de coborâre în „scăriţă“.
Zece paraşute colorate în albastru şi galben urmau să coboare, strunite de „zburătorii“ prinşi în coarde, în linie verticală, mai mult de 300 de metri. Din păcate, la prima încercare, vântul le-a tăiat elanul celor din Lotul Naţional de Paraşutism. Şi nici la prânz nu au avut mai mult succes. S-au făcut doar formaţii de câte doi sau trei. Cu toate astea, publicul a fost foarte încântat, mai ales de aterizările băieţilor şi fetelor din Lot. Pentru că era aproape şi a putut simţi cum e o paraşută. Mai mult, câţiva norocoşi au avut parte de o lansare în tandem (doi la o paraşută) gratis.
4.000 de metri este înălţimea de la care s-au lansat paraşutiştii
Tot gratis au fost şi zborurile oferite de firmele care au sponsorizat mitingul aerian. Cât despre gyrocopterul lansat ieri - un elicopter foarte uşor, decapotat -, un pilot italian l-a pus la zbor şi i-a lăsat cu gura căscată pe pricepuţi. „Să zbori cu o drăcie de-asta e mare lucru. Tu vezi cât de uşor e?!“, se aude, din spate, vocea unui paraşutist.