Crăpătureanu a dus ARR în tribunale

Firmele prejudiciate de ARR Vâlcea cer în instanţe milioane de euro, în România sau la CEDO.

Înainte de a fi numit director general al RAR, în mai 2007, Ovidiu Crăpătureanu a ocupat funcţia de şef al agenţiei vâlcene a Autorităţii Rutiere Române (ARR), de unde a fost demis în octombrie 2006, în urma unor grave nereguli descoperite de Corpurile de Control a trei miniştri ai transporturilor - Miron Mitrea (PSD), Gheorghe Dobre şi Radu Berceanu (PD).

Actualul şef al ARR Vâlcea, Florinel Butnaru, cel care i-a urmat lui Ovidiu Crăpătureanu în funcţie, spune că procesele pornite împotriva acestei instituţii de firmele vâlcene nedreptăţite de ARR sub conducerea lui Crăpătureanu i-ar putea provoca Autorităţii Rutiere Române daune de circa două milioane de euro, plus încă un milion de euro cerut de o firmă care a ajuns cu dosarul la CEDO pentru recuperarea prejudiciilor.

Două milioane de euro dintr-un foc

Mai multe firme de transport din Vâlcea au deschis acţiuni în instanţă, în ultimii doi-trei ani, împotriva deciziilor agenţiei locale ARR, condusă de Ovidiu Crăpă- tureanu. Cel care se află acum în fruntea agenţiei vâlcene, Florinel Butnaru, spune că două dintre societăţile de transport de persoane, Metdan şi Trans Bus, cer de la ARR despăgubiri de 73 de miliarde lei vechi, adică peste 1,9 milioane de euro: „De doi ani se judecă firmele astea pentru o licitaţie de traseu atribuită abuziv unei alte societăţi, al cărei patron era prieten cu Crăpătureanu“, ştie Butnaru.

„Cele două firme au câştigat deja procesele pentru anularea atribuirii traseelor în cauză, iar acum sunt în instanţă pentru a recupera prejudiciile. Au stat doi ani fără activitate, deci au pierdut bani şi probabil că vor câştiga procesul de vreme ce instanţa le-a dat dreptate în ceea ce priveşte motivul care a cauzat prejudiciul“, adaugă el.

Modelul aplicat de ARR Vâlcea celor două firme a fost folosit şi în alte cazuri. Firma de transport Silva Crisflor SRL a fost pusă într-o situaţie similară şi a dat ARR în judecată pentru licitaţia de traseu atribuită abuziv operatorului de transport Horas SA.

Alt milion de euro, la CEDO

Silva Crisflor a câştigat procesul, ARR Vâlcea (unde era deja şef Butnaru) i-a dat licenţa de traseu pe care trebuia să o câştige încă de la licitaţie, şi-i retrage licenţa firmei Horas, „conform Legii nr. 102 a transporturilor rutiere“. „ARR mi-a făcut plângere penală că trebuia să-i las pe traseu, pe amândoi operatorii, că unul a câştigat licitaţia, altul a câştigat în instanţă“, spune Butnaru, care explică mişcarea pe care a făcut-o ARR-ul atunci: „Legea transporturilor interzice existenţ a a doi operatori pe un traseu, pentru că traseul respectiv poate fi câştigat la licitaţie de o singură firmă. Dup-aia, mă băgau în penal!“

Silva Crisflor a cerut apoi, în instanţă, despăgubiri băneşti de la ARR pentru acoperirea prejudiciului, „însă ARR a refuzat să plă- tească, a spus ca Silva Crisflor să ia bani de la Horas, care a încasat banii de pe traseu. Numai că ARR este cel care trebuie să plătească, fiind vinovat despre mersul acelei licitaţii“, explică Florinel Butnaru. „Aşa a ajuns acest dosar pe masă la CEDO, care a confirmat societăţii Silva Crisflor ca dosarul îndeplineş te criteriile de admisibilitate. Firma cere despăgubiri de un milion de euro.“

Firma Horas a fost favorizată de mai multe ori de către fostul şef al agenţiei ARR Vâlcea, Ovidiu Cră- pătureanu, după cum arată mai multe rapoarte întocmite de Corpurile de Control de-a lungul mandatelor a trei miniştri ai transporturilor.

APĂRAT DE MINISTRU

Ludovic Orban: „Problemele din rapoarte sunt inventate“

Ministrul transporturilor, Ludovic Orban (PNL), cel care l-a numit pe Crăpătureanu în fruntea RAR, îşi susţine colegul de partid: „Problemele din rapoartele întocmite de Corpurile de Control sunt inventate şi nedovedite. Uitaţi-vă cine a făcut controalele!“, a spus Orban, făcând trimitere la apartenenţa politică a miniştrilor de dinaintea sa. Timp de 16 ani, Ovidiu Crăpătureanu a condus fosta Întreprindere de Transport (IRTA) din Vâlcea, pe care, în 1998, a preluat-o familia sa, prin firma SC Transvil SA. Aici, acţionarul majoritar (peste 87%) este societatea SC Pendco SRL - lanţ de benzinării -, deţinută de mama şefului RAR, Lidia Crăpă- tureanu (73 de ani), care a reuşit să facă din Pendco SRL partener Rompetrol. Mai multe firme de transport din judeţul Vâlcea au sesizat de nenumărate ori prefectura că sunt nedreptăţite de Crăpătureanu, care favorizează firmele deţinute de familia sa, şi s-au plâns şi că sunt „şicanaţi sistematic“ pe motiv că nu utilizează benzinăriile Pendco. Însă comisiile de control nu au putut aplica sancţiuni în acest sens, pentru că, aşa cum e construit Regulamentului intern al ARR, Crăpătureanu nu e în incompatibilitate.

LA VÂLCEA

Licenţe de traseu dubioase

Corpurile de Control ale miniştrilor transporturilor au fost chemate de mai multe ori pentru a verifica activitatea Agenţiei ARR Vâlcea, unde şef era, încă din 1998, Ovidiu Crăpătureanu. Ce au găsit comisiile de control? Acordarea de licenţe de traseu pe baza unor contracte fictive, în mod repetat şi pentru aceeaş i firmă, nerespectarea unor sentinţ e judecătoreşti executorii, „circa 90% din avizele medicale (ale conducă torilor auto şi ale instructorilor - n.r.) din eşantionul verificat“ erau „suspectate de fals“ întrucât nu figurau în registrele de evidenţă ale spitalului care le eliberase.

Un exemplu. În decembrie 2004, Crăpătureanu a fost anunţat că firma Horas SRL deţine microbuze de transport de persoane - între capitala judeţului şi Horezu (...), fără să aibă licenţe de execuţie de traseu. În 19 ianuarie 2005, Corpul de Control de la Transporturi a constatat nu doar că şeful ARR Vâlcea n-a cercetat cazul, ci că, „pentru a imprima o notă de legalitate curselor efectuate de SC Horas SRL, Agenţia ARR Vâlcea i-a eliberat acestuia licenţele de execuţie traseu în regim special (...) în baza unor contracte care (...) ridică semne de întrebare“. În martie 2005, Corpul de Control a descoperit că Horas SRL a mai primit încă trei licenţe de execuţie traseu în regim special, iar la un alt control, că firma încasase 900 de milioane de lei vechi ilegal, din contravaloarea biletelor de călătorie şi a abonamentelor, contrar unui ordin ministerial. Fost director general la Autorităţii Rutiere Române (ARR) până anul trecut, Marian Ţurlea ne-a declarat că Ovidiu Crăpătureanu a fost destituit din fruntea Agenţiei ARR Vâlcea în 2006. „După ce a fost numit pe o funcţie de execuţie în cadrul RAR Vâlcea, Crăpătureanu şi-a luat concediu medical, care s-a tot prelungit, apoi el a lipsit nemotivat 60 de zile de la serviciu. De aceea, o comisie de disciplină a hotărât concedierea sa.“