Patru companii, reprezentate de politicieni şi de afacerişti de Top 300, au donat 2.000.000 €.
Finanţarea Summitului NATO de la Bucureşti nu este doar o afacere a bugetului de stat, ci şi a unui număr restrâns de sponsori privaţi. În schimbul unor contribuţii de câteva zeci de mii sau sute de mii de euro, sponsorii primesc spaţii exclusiviste de reclamă pe traseele delegaţiilor oficiale, de la Aeroportul „Henri Coandă“ la Palatul Parlamentului.
Economiile realizate totalizează două milioane de euro, sub 10% din cheltuielile de 25 de milioane de euro angajate de guvern pentru organizarea evenimentului. De altfel, Executivul a şi suplimentat ieri fondurile pentru summit cu aproape 700.000 de euro. Summit cu şase sponsori Companiile care au semnat deja cu MAE compun aşa-numitul „Comitet de sprijin“ al summitului. Este vorba despre Mercedes-Benz SRL, Romcar - reprezentant Ford -, grupul Hilton şi Elbit Sisteme SA. Toate patru au în spate trei nume importante din lumea politică şi de afaceri din România: Ion Ţiriac, George Copos şi Constantin Dudu Ionescu (fost ministru de interne şi secretar de stat în Ministerul Apărării pe vremea CDR). Termenul până la care mai pot fi derulate astfel de operaţiuni expiră mâine. Surse oficiale dau însă ca sigură încheierea altor două contracte: cu Carrefour (bani cash) şi Microsoft România (softuri şi service). Fiecare dintre cele două contribuţii aşteptate este evaluată la câteva zeci de mii de euro. Maşinile lui Ţiriac Astfel, potrivit organizatorilor summitului, Mercedes-Benz SRL şi Romcar - dealerul Ford în România - vor pune la bătaie 500 de autovehicule, aduse la Bucureşti din Germania. Autoturismele vor fi folosite de delegaţii ţărilor invitate. Dintre acestea, 30 vor fi limuzine blindate Mercedes S-Guard, în valoare de 500.000 de euro bucata. Oficialii din MAE susţin că statul român nu va cheltui niciun euro cu aceste autoturisme, întrucât proprietarii le pun la dispoziţie gata înmatriculate şi cu poliţele de asigurare plătite la zi. Însă numele lui Ion Ţiriac se leagă de Summitul NATO de la Bucureşti prin grupul Ţiriac Auto. Aceasta deţine pachetul minoritar de acţiuni în cadrul importatorului Mercedes şi controlează Romcar, reprezentantul mărcii Ford în ţara noastră. Şi Mercedes, şi Romcar sunt sponsori ai summitului.
Camerele lui Copos În schimb, fostul vicepremier conservator George Copos intră în culisele summitului din aprilie, prin intermediul grupului hotelier „Hilton“. Copos este deţinătorul francizei Hilton în România şi a ofertat Ministerul de Externe cu discounturi la tarifele de cazare pentru delegaţii străini la summit. De altfel, în Hotelul Hilton de la Bucureşti vor fi cazaţi cancelarul german, Angela Merkel, şi preşedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso. Israelienii lui Dudu Ionescu Dar dintre sponsori, singura contribuţie propriu-zis financiară vine dinspre o companie puternic ancorată pe piaţa tranzacţiilor cu armament - Elbit Sisteme SA, subsidiara din România a Elbit Systems Israel. În ţara noastră, israelienii de la Elbit au făcut afaceri mari cu Armata. Cel mai important, dar şi controversat contract l-au derulat în anii ’90, când au obţinut modernizarea a 110 MiG-uri 21, contra sumei de peste 400 de milioane de dolari. În prezent, Elbit Sisteme SA e asociat, printre alţii, cu Aerostar Bacău, în joint-venture-ul A-E Electronics SA. Omul lor de legătură în România este, din decembrie 2006, Constantin Dudu Ionescu. Fost membru PNŢ, trecut şi pe la PC-ul lui Dan Voiculescu, Dudu Ionescu a făcut parte din guvernul CDR. În cabinetul de atunci a condus Ministerul de Interne şi a fost secretar de stat şi chiar ministru interimar la Apărare. Contactat de EVZ, Dudu Ionescu a refuzat să dea publicităţii valoarea sponsorizării făcute de societatea pe care o reprezintă şi s-a rezumat la a declara că „Elbit a dorit să ajute la organizarea summitului, pentru că e important ca totul să decurgă ireproşabil“.
AEROPORT - PALATUL PARLAMENTULUI În Capitală, traseul oficial se bifurcă de la Piaţa Victoriei Pentru Summitul NATO, marile artere ale Capitalei, care preiau traficul de la Aeroportul „Henri Coandă“ la Palatul Parlamentului, vor fi rezervate coloanelor care transportă delegaţii oficiali prezenţi la reuniune. Potrivit Ministerului de Externe, culoarul va lua, la un moment dat, formă de „Y“. Cele două variante se bifurcă de la Piaţa Victoriei, una pe Bulevardul Lascăr Catargiu, cealaltă pe Calea Victoriei, după cum urmează: Traseul 1: Aeroport - Şoseaua Bucureşti-Ploieşti - Piaţa Presei Libere - Şoseaua Kiseleff - Arcul de Triumf - Bd. C-tin Prezan - Piaţa Charles de Gaulle - Bd. Aviatorilor - Piaţa Victoriei - Bd. Lascăr Catargiu - Bd. Gh. Magheru - Bd. N. Bălcescu - Bd. I.C. Brătianu - Piaţa Unirii - Bd. Unirii - Piaţa Parlamentului. Traseul 2: Aeroport - Şoseaua Bucureşti-Ploieşti - Piaţa Presei Libere - Şoseaua Kiseleff - Arcul de Triumf - Bd. C-tin Prezan - Piaţa Charles de Gaulle - Bd. Aviatorilor - Piaţa Victoriei - Calea Victoriei - Piaţa Naţiunile Unite - Bd. Naţiunile Unite.