În cadrul proiectului 2 SOFT 1.2/78 « Cooperare și cercetare transfrontalieră prin abordarea interdisciplinară a apariţiei, manifestărilor clinice și aspectelor terapeutice / preventive ale tulburărilor specifice limbajului oral / scris și dezvoltarea unei metode inovative de intervenție în zona transfrontalieră” au fost instruiţi şi formaţi 20 de logopezi practicanți sau psihopedagogi din cele 3 instituţii care au aplicat proiectul.
Asociaţia HELICOMED a format şi instruit patru persoane cu specializările mai-sus amintite. În cadrul cursurilor cu tematici din diferite arii curriculare preponderent medicale, cursanţii au dobândit cunostinţele esențiale, specifice acestor domenii, în scopul identificării factorilor etiologici ai tulburării de vorbire proprii fiecărui copil cuprins în terapie.
Ulterior acestei etape de formare iniţială, cursanţii –specialiști au fost instruiți asupra procedeului AS-GRAFO, aplicat independent, dar și împreună cu aparatul pentru etapa de învățare a scris-cititului, numit LUDOLEXOGRAF, denumire ilustrativă pentru obiectivele ţintite şi maniera de lucru (interacţiune prin joc).
Tema principală abordată a fost testarea posibilității de identificare la vârsta preșcolară sau în primele două clase de școlaritate a riscului de apariţie a sindromului dislexo-disgrafic. Având în vedere experiența noastră logopedică și prezența unor caracteristici de tip etiologic incriminate în dislexo-disgrafie, mai ales de natură organică, manifestate încă din perioada vârstei preșcolare, am presupus că, pe baza unui diagnostic prezumtiv și în urma terapiei logopedice adecvate, dar indubitabil îndelungate , se poate preveni evoluția spre un sindrom dislexo-disgrafic și instalarea definitivă a acestuia, la aproximativ jumătate din totalul cazurilor de întârziere, în diferite grade, ale limbajului.
Cadrul de derulare metodologică a proiectului a fost constant monitorizat de către mentorul cursurilor de formare şi a activităților metodologice de specialitate.
În prima etapă au fost testați un număr de 500 de copii din grădinițe şi școli, identificându-se 200 de copii cu patologie în sfera limbajului, cu prioritate fiind selectați acei copii care prezentau tulburările cele mai frecvente (întârziere în dezvoltarea limbajului și dislalie) cu risc de dezvoltare a simptomelor dislexo-disgrafice.
Asociația HELICOMED a raportat 100 de copii examinați, câte 25 de copii pentru fiecare cursant-specialist. Ulterior acestei etape, fiecare cursant a selectat 10 copii cu simptomatologie mai severă pe același palier de deficiență, copii care au intrat într-un proces de evaluare complexă şi au efectuat terapie logopedică pe baza unor materiale, fișe de lucru unitare şi care, în plus, au beneficiat de antrenament fono-lexico-grafic cu procedeul AS-GRAFO şi LUDOLEXOGRAFUL. Datele au fost consemnate în fișa logopedică a fiecărui copil. În cadrul proiectului, activitatea de terapie logopedică a fost derulată pe baza unui program terapeutic recuperator de stimulare a limbajului, al cărui obiectiv principal a fost dezvoltarea auzului fonematic, inițierea activității de conştientizare fonematică şi fonologică, precum și exersarea acesteia, până la condiția de „a citi cu urechile şi a pronunța cu ochii”. Altfel spus, s-a pus accentul pe identificarea numărului de poziţii pe care le are gura în situația pronunțării unui sunet / cuvânt și simbolul (litera) sunetului emis de gură în poziția corespunzătoare corectă.
Metoda AS-GRAFO, inregistrata la O.R.D.A. a fost prezentată pe parcursul orelor de instruire / formare a cursanților şi a constituit suport de lucru, atât pe hârtie, cât şi pe tableta aparatului pentru etapa de învățare a scris-cititului, dispozitiv înregistrat la OSIM sub numele de LUDOLEXOGRAF.
Metoda AS –GRAFO are un caracter de intervenție, de informare, de evaluare, de interpretare și de acțiune, de investigare intensivă și extensivă, de diagnoză, prognoză și de terapie. Aplicată pe LUDOLEXOGRAF, cu sau fără oglindă alături, metoda AS-GRAFO antrenează copiii într-un joc «de-a învățatul». Succesiunea proceselor psihice de desfășoară în timp real, atât în codul oral, cât și în cel scris, având ca suport tableta aparatului.
O bună asimilare a fonemului este condiționată de mișcările proprioceptive necesare producerii acestuia în cadrul fonației, în timp ce asimilarea literei / grafemului corespondent, depinde de abilitățile la nivel motrico-kinestezic. Aceasta este analiza și sinteza lanțului fonetic emis în timp și exprimat prin litere, în spațiul paginii, conform devizei procedeului AS-GRAFO: «gura spune, ochii văd, mâna scrie».
Prin activitățile de mentorat realizate de coordonatorul cursului,unul din cei 3 autori ai brevetului si procedeului, au fost monitorizate ședințele de terapie logopedică și, în general, toate activitațile administrativ-organizatorice. Evoluția acestor copii a fost urmărită până în cea de a treia lună a anului școlar următor, când, la finalul terapiei, a fost consemnată situația copilului, în două variante: ameliorat sau corectat.
Este de menționat faptul că: anterior acestui proiect, nu s-a intervenit prin niciun program terapeutic asupra copiilor identificați cu risc de manifestare ulterioară a dislexo-disgrafiei; de asemenea, datele au avut un caracter de strictă confidențialitate, mai exact, excluzând persoanele care au efectuat evaluarea, nicio altă persoană nu a fost informată despre posibilul risc de apariție a sindromului dislexo-disgrafic. S-a încercat, astfel, contracararea efectelor care ar fi putut să apară și să creeze diverse distorsiuni. la nivelul Asociatiei Helicomed, partener 1 in proiect, constatăm faptul că din totalul celor 40 de copii cuprinși în terapie, 26 au fost amelioraţi, iar 14 corectaţi . În procente, 65% dintre copii au fost ameliorați, iar 35%, corectaţi. Acest procent de copii corectați ne determină să credem că metoda nou creată şi aplicată pe LUDOLEXOGRAF este benefică, eficientă.
Având în vedere faptul că terapia logopedică s-a desfășurat, în formatul proiectului, pe parcursul doar a 5 luni, presupunem că o perioadă mai mare de terapie este absolut necesară pentru a atinge un procent mult mai mare de copii corectaţi din punct de vedere al limbajului şi, implicit, ar sublinia importanța covârșitoare a prevenției.
În condițiile unui studiu longitudinal, pe tema prevenției dislexo-disgrafiei, efectuat pe o perioadă de 2-3 ani de terapie logopedică (cu subiecţi având vârsta iniţială de 5 ani) s-ar putea formula concluzii cu un grad mai mare de precize / acurateţe. Astfel, pentru eșantionul studiat, am putea corela cu o mai mare precizie riscul identificat de noi, în perioada preșcolară cu diagnosticul obținut în urma evaluării logopedice de la sfârșitul celui de-al doilea an de școlarizare. Prin astfel de studii, prin metode riguros fundamentate ştiinţific şi prin utilizarea de mijloace atractiv-terapeutice vom putea determina scăderea procentului de copii / tineri / adulţi dislexo-disgrafici sau chiar al celor cu analfabetism funcțional, vom diminua rata abandonului școlar și vom ridica moralul persoanelor adulte dislexice, în speranța că în secolul al 21-lea, dislexia nu va mai fi considerata „boala secolului”.