După un an de investigaţii, procurorii au început urmărirea penală în cazul accidentului în care un avion plin cu pasageri a lovit o maşină uitată pe pistă.
Un controlor de trafic de pe Aeroportul „Henri Coandă“ a fost pus sub învinuire de procurori în dosarul accidentului produs pe 30 decembrie anul trecut, când o aeronavă Boeing 737 a Tarom a lovit, la decolare, o maşină aflată pe pistă.
Potrivit Biroului de Presă al Parchetului Curţii de Apel Bucureşti, Didina Grama este acuzată de infracţiuni la legea traficului aerian. Alţi doi controlori de trafic, aflaţi la serviciu în acea zi, sunt vizaţi de această anchetă, au completat surse judiciare.
Ancheta procurorilor survine controlului intern dispus de directorul ROMATSA, Aleodor Frâncu, care a scos la iveală mai multe „greşeli“ ale controlorilor de zbor, ce ar fi stat la baza accidentului. „Comisia de investigaţii apreciază că această eroare (aceea de a autoriza decolarea cursei ROT 3107) a fost posibilă pe fondul percepţiei eronate referitoare la starea de ocupare a pistei (...) şi se încadrează ca «eroare uman㻓, se arată în raportul Comisiei de control a Romatsa. ROMATSA: prea puţini angajaţi ai aeroportului la serviciu
Printre altele, Comisia ROMATSA a stabilit că, pe 30 decembrie 2007, în tura de serviciu au fost mai puţini angajaţi ai aeroportului decât prevăd regulamentele interne şi, mai mult, între Didina Grama şi colegul său a existat o „coordonare deficitară“.
Pe de altă parte - potrivit aceleiaşi Comisii - accidentul a fost favorizat şi de faptul că, deşi au aflat că pista nu este liberă, niciunul dintre controlori nu i-a autorizat pe piloţi să anuleze decolarea aeronavei.
Mai mult, controlorul de trafic nu a aplicat, aşa cum ar fi trebuit, procedurile de „operare“ în condiţii de vizibilitate redusă. De asemenea, Comisia Romatsa a mai arătat că nici sistemul de comunicaţii „sol-sol“ nu a funcţionat cum ar fi trebuit, ceea ce a făcut ca maşina aflată pe pistă să nu poată fi scoasă la timp. Ca să nu mai vorbim de faptul că vehiculul nu era echipat cu toate „cele necesare“ pentru a putea fi observat la timp de piloţi: nu era vopsit în galben sau portocaliu, nu avea lumini semnalizatoare albe şi roşii şi nici marcaje identificabile. „Parte din aceste aspecte au fost sesizate în mod repetat de ROMATSA (anterior producerii accidentului), prin mai multe adrese“, se arată în raportul de controlor intern al Romatsa, care sugerează că nici responsabilii de la Aeroportul „Henri Coandă“ nu au luat măsuri pentru a preveni accidentul.