Locul desfășurării activității acestor români este în străinătate, iar interdicțiile de zbor obligă angajatorii să apeleze la lucrători din alte zone, care dispun de aeroporturi cu zboruri de linie. Lucrătorii specializați sunt mulți, de ordinul miilor, însă și angajatorii lor sunt la fel de mulți. În consecință aceștia nu se pot organiza în grupuri pentru chartere, similar lucrătorilor sezonieri din agricultură, explică, într-o scrisoare adresată autorităților române, Grupul Independent al Lucrătorilor Specializați în Industria Offshore.

Grupul vorbește despre soluția costisitoare și extenuantă găsită de unii dintre români pentru a nu își pierde locul de muncă. Se deplasează, individual, la Sofia, în Bulgaria.

Opțiunea Sofia nu este însă agreată de angajatori, din cauza riscurilor ridicate de securitate și infectare COVID19. Itinerariul este comunicat și acceptat de operatorul final, alteori este păstrat ca un detaliu omis.

Aeroportul Sofia derulează trei sau patru zboruri de linie zilnice către regiunea Londrei cât și alte hub-uri internaționale. Este singura opțiune pentru cei care doresc să plece la muncă. Călătoria către Sofia este scumpă și plină de impedimente. Până la Giurgiu se ia taxi-ul. După formalitățile vamale,  de cele mai multe ori, din lipsa de mijloace, se traversează Podul Prieteniei pe jos până în Ruse unde are loc o altă procesare vamală.

Accesul în Bulgaria este permis pentru tranzit strict către aeroport. Autorizația se solicită prin Ambasada României în Sofia. Din cauza numărului foarte mare de solicitări comunicarea datelor către partea bulgară este anevoioasă și produce întârzieri, care pot afecta ajungerea la aeroport.

În weekendul de după 15 mai, serviciul consular din Sofia a fost în colaps, primind aproape 400 de cereri de tranzit. Cristian Gurgu, reprezentantul Grupului Independent al Lucrătorilor Specializați în Industria Offshore, precizează că dimensiunea fenomenului este destul de mare, însă acești lucrători români, în lipsa unei reprezentări ca și grup, suferă și sunt nevoiți să se descurce singuri.

Trecuți de vama Ruse, lucrătorii apelează la un transport organizat, dar de cele mai multe ori sunt obligați să identifice un transport ad-hoc, cu mașini și șoferi de condiție discutabilă. Ajunși în Sofia după o călătorie de minim 8 ore și un buget de 400 euro, se îmbarcă în curse de linie permise de guvernul bulgar pe toată perioada pandemiei. O cursa de Londra variază între 200 și 500 euro.

Din cauza lipsei de coeziune a agențiilor de crewing (organizații de reprezentare a navigatorilor), până acum nu a existat o soluție coerentă pentru lucrătorii specializați. Doar itinerariul de urgență prin Sofia.

CONTINUAREA ARTICOLULUI IN PAGINA URMATOARE