Construcția metroului Băneasa - Aeroportul Otopeni este în aer. Expertiză devastatoare pentru proiect

Metrou. Sursa foto: Arhiva EVZ

Construcția tronsonului de metrou M6 între Băneasa și Aeroportul Otopeni nu este rentabilă. Este concluzia unui raport realizat de o echipă de experți externi.

O echipă de Experți ai Băncii Europene de Investiții (BEI) au analizat potențialul de dezvoltare al tronsonului de metrou M6, de la Complexul Băneasa (Stația Tokyo) până la Aeroportul Otopeni. Solicitarea pentru această expertiză economico-financiară a venit din partea Ministerului Transporturilor.

Concluziile experților au fost că rentabilitatea proiectului, conform planurilor Metrorex, are un prag de rentabilitate de 0,17% comparativ cu 5% cât este pragul minim pentru ca un proiect să fie considerat rentabil.

Analiza vine cu o serie de propuneri pentru ca acest proiect să poată continua, însă sub altă formă, inclusive cu folosirea împrumutului pe care Japonia l-a pus la dispoziția Metrorex.

Investiția de la magistrala de metrou M6

Magistrala M6 are o lungime de 14 kilometri și este împărțită pe două tronsoane. Tronsonul de sud, între stațiile 1 Mai și zona Complexului Comercial Băneasa (stația Tokyo) are o lungime de 6 km, și cuprinde 6 stații (Pajura, Expoziției, Piața Montreal, Gara Băneasa, Aeroport Băneasa, Tokyo). Execuția acestui tronson a fost scos la licitație și beneficiază de o finanțare de 724,6 mil. Euro, din care 70% este asigurată din fonduri europene nerambursabile (FEN).

Cel de-al doilea tronson, de nord, are o lungime de 8 kilometri și se întinde între Complexul Comercial Băneasa și Aeroportul Henri Coandă. Acest tronson a fost scos la licitație la finalul anului 2020, însă ANAP a retrimis documentația pentru revizuire. Valoarea lucrărilor a fost estimate la 666,7 milioane de euro, din care 330 milioane de euro provin dintr-un împrumut acordat de Japonia prin Agenția Națională de Cooperare a Japoniei (JICA). Dobânda acestui împrumut este de 1,70% pe an.

Concluziile devastatoare ale experților externi

În primăvară, experții BEI-PASSA au fost angajați pentru a face o analiză cu privire la potențialul de dezvoltare pentru magistrala M6, secțiunea nord. Concluziile acestei analize au fost transmise, de Ministerul Transporturilor către Ministerul Finanțelor și către premierul Florin Cîțu.

Analiza arată că investiția propusă, aferentă secțiunii nord a magistralei M6, nu este rentabilă din punct de vedere socio-economic. Astfel, argumentele aduse de experți au fost următoarele:

Densitate redusă populației și a locurilor de muncă de-a lungul traseului magistralei M6 (după stația Tokyo), care duce la un număr relativ redus de călători;

Costuri mari de investiție aferente construcției unui metrou subteran;

Rata de rentabilitate economică este de 0,17%, astfel că valorile foarte mari ale investiție nu sunt acoperite de beneficii.

În plus, analiza atrage atenția că există o legătura feroviară între Aeroportul Henri Coandă și Gara de Nord.

De asemenea, creșterea costurilor de construcție, din 2017 și până în prezent, precum și evoluția din anii următori, generează un risc cu privire la costurile finale ale investiției care vor fi mult mai mari decât valoarea prognozată inițial.

Propunerile Ministerului Transporturilor pentru M6

În aceste condiții Ministerul Transporturilor propune, pentru continuarea proiectului Metrorex  divizarea investiției în două faze.

Faza 1 –  presupune construcția tronsonului de sud a magistralei de metrou M6 conform programării și alocărilor financiare aprobate.

Faza 2 – implementarea proiectului de investiții pentru secțiunea nord la o dată ulterioară, în baza unei analize cost-beneficiu care să reflecte viabilitatea economică a proiectului.

În acest context, va fi transmisă o solicitare, către Agenția Națională de Cooperare a Japoniei (JICA) de utilizare a împrumutului acordat și ratificat prin Legea 228/25.11.2010 pentru alte proiecte finanțabile din portofoliul Metrorex.

Documentul întocmit de experții BEI poate fi consultat aici