CONSILIERE: Trucuri nonverbale la interviu

Vă răspunde MIHAELA STROE, specialistă în limbaj nonverbal.

Vlad Miu, din Arad: Ştiu că la interviul de angajare contează mult şi comunicarea nonverbală. Ce ar trebui să fac pentru o impresie bună ? Sunt câteva lucruri foarte importante de care ar trebui să ţii seama atunci când eşti faţă în faţă cu cel care te evaluează.

Privirea, contactul vizual. Priveşte direct persoana căreia îi vorbeşti sau pe care o asculţi.

Nu clipi des. O privire fixă poate sugera că interlocutorul nu înţelege sau nu este interesat de mesajul tău. Privirea repetată poate fi un semn de grabă, de nerăbdare.

Atitudinea, poziţia corpului. Stai drept, dar relaxat. Nu te balansa nici în faţă, nici în spate. Dacă te sprijini de perete sau stai aplecat pe scaun sugerezi oboseală, plictiseală. De asemenea, umerii cocoşaţi şi capul plecat pot semnala timiditate şi inferioritate. Spatele drept, cu capul lăsat puţin pe spate şi cu mâinile în şolduri poate indica superioritatea şi automulţ umirea.

Gesturile. Foloseşte gesturi naturale, deschise. Totodată, încurajează-ţi interlocutorul să continue discuţia. Este foarte indicat să-ţi descoperi gesturile de nervozitate şi să le eviţi. Nu te juca cu creionul, nu „ţine ritmul“ cu degetele. Fii relaxat, deschis şi amical.

Expresia feţei. Nu fi încruntat, ci surâzător, binevoitor. Zâmbeşte sincer! Adu-ţi aminte că surâsul senin implică şi „zâmbetul“ ochilor!

Aspectul exterior (hainele, accesoriile). Foloseşte o îmbrăcăminte adecvată locului şi momentului în care are loc comunicarea (aceasta nu înseamnă adoptarea unor şabloane de îmbrăcăminte, ci o păstrare a personalităţii). Reţine că ai doar o singură dată şansa de a face o primă impresie pozitivă!

Vocea. Pronunţă clar cuvintele şi foloseşte accentul adecvat. Adesea este mai important felul cum spui decât ceea ce spui (probabil că ai avut suficiente ocazii ca să-ţi dai seama de acest lucru).