Conducerea ASF, trasă la răspundere, în Parlament, după ce a permis falimentele din asigurări

Conducerea ASF, trasă la răspundere, în Parlament, după ce a permis falimentele din asigurăriSursa foto: Razvan Valcaneantu EEC

Conducerea Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) este așteptată să ajungă în Parlament în jurul orei 12.00 pentru a da explicații în legătură cu retragerea autorizației de funcționare a Euroins. Reprezentanții instituției vor discuta cu parlamentarii și despre prețul de referință al polițelor RCA care a fost publicat de ASF pe 7 martie. Un alt subiect de discuție va fi impactul asupra pieței asiguratorilor și consumatorilor, dar și controalele făcute de ASF la Euroins.

Conducerea autorității va trebui să spună câți bani a dat Fondul de Garantare pentru ca daunele asiguraților, care aveau polițe RCA la cele trei companii care au intrat în faliment, să fie plătite. Este important de precizat că Fondul de Garantare al Asiguraților a preluat activitatea celor trei firme care au intrat în faliment. Daunele se ridică la valoarea de 500 de milioane de lei.

Marcel Ciolacu a spus că Parlamentul trebuie să înțeleagă ce s-a întâmplat pe piața RCA și doar după legislația poate fi schimbată. În același timp fostul premier Florin Cîțu a cerut să fie formată o comisie de anchetă în Parlament care să investigheze anunțul în avans al liderului PSD privind falimentul Euroins. Cătălin Drulă, USR, consideră că procurorii ar trebui să fie cei care trebuie să se ocupe de acest caz. Politicianul a mai adăugat că doar oamenii legii pot arăta dacă ASF a fost complice în cazul ultimei companii de asigurări care a intrat în insolvență.

Sunt căutate soluții pentru ca problema falimentului Euroins să fie rezolvată

În tot acest timp sunt căutate soluții pentru ca o eventuală explozie a prețurilor polițelor RCA să fie evitată. Oficialii ASF iau în calcul ca prețurile să revină la tarifele din luna martie a anului 2022. Fondul de Garantare a transmis că primește cereri de despăgubire în contul Eurois. În ciuda acestui lucru, unele service-uri auto nu sunt decise dacă să facă reparațiile pe baza polițelor emise de compania intrată în faliment.

Șoferii, dar și administratorii firmelor de service auto au fost îngrijorați de decizia ASF de a retrage autorizația de funcționare a Euroins. Este vorba de cea mai mare compabie de profil din România. Unii conducători auto susțin că încă nu și-au recuperat banii pentru reparațiile pe care le-au făcut pe baza polițelor emise de City Insurance, o altă companie care a intrat în faliment, potrivit Stiri.tvr.ro.

Documentul trimis de ASF în Parlament

ASF a trimis un document în Parlament chiar înainte cu două ore de audierea conducerii instituției. Documentul care a ajuns pe masa comisiile de buget-finanțe și economică din Senat explică situația companiei Euroins și cum aceasta a ajuns în faliment, dar și măsurile care trebuie să fie luate în privința pieței polițelor RCA. ASF a transmis că Euroins a fost clasată de mai mulți ani în categoria patru, de supraveghere intensă. Autoritate a a explicat că firma de asigurări prezenta riscuri privind piața asigurărilor. În plus, au fost date amenzi în valoare de 16 milioane de lei în perioada ianuarie 2020-ianuarie 2023.

„În martie 2022, un control inopinat și unul permanent relevă că societatea Euroins se afla în continuare în situația de a nu deține fondurile proprii necesarea pentru acoperirea SCR (capital de solvabilitate). Se constată, de asemenea, perpetuarea întârzierilor în constatarea daunelor, precum și neplata penalităților”, se arată în documentul trimis luni Parlamentului. ASF a mai transmis că Euroins a avut un plan de redresare și a stabilit ca până pe data de 30 iunie 2022 să restabilească fondurile pentru acoperirea capitalului de solvabilitatea. În același comunicat se mai precizează că fondurile firmei urmau să fie majorate prin două împrumuturi subordonate de aproximativ 100 de milioane de lei.

Conducerea Euroins a fost amendată

ASF a amendat conducerea Euroins pentru că nu a transmis în termen legal situația financiară a firmei. „Subliniem că opinia auditoriului a fost una cu rezerve, acesta precizând că nu a obținut probe de audit suficiente și adecvate pentru a certifica că societatea îndeplinește condițiile de solvabilitate. Auditorul nu a putut stabili nivelul ajustărilor necesare pentru ca societatea să îndeplinească aceste cerințe”, se mai precizează în același document.

Autoritatea a constatat și alte nereguli ale companiei de asiguări în luna noiembrie a anului trecut. Abaterile aveau legătură cu constituirea necorespunzătoare a rezervelor tehnice sub regimul național și raportarea incompletă și necorespunzătoare a litigiilor aflate pe rolul instanțelor din România în care societatea avea calitatea de pârât.

„În urma unei analize ample a situației Euroins, ASF a constatat că la data de 30.06.2022 societatea nu deține fonduri eligibile pentru acoperirea SCR, situație care se menține și la data de 30.09.2022. Pentru restabilirea cerinței de capital de solvabilitate (SCR) este nevoie de fonduri în cuantum la 2,19 miliarde lei, iar pentru acoperirea MCR, fonduri în cuantum de 1,75 miliarde lei”, a mai transmis ASF.

Ce măsuri propune ASF pentru piața RCA

În documentul trimis de ASF în Parlament sunt precizate și o serie de măsuri privind piața RCA. Autoritatea a propus ca prețul polițelor RCA să fie plafonat pentru o perioadă de șase luni la tariful existent pe piață la începutul lunii martie. „În acest sens, Autoritatea a aprobat în ședința Consiliului ASF din data de 17.03.2023 proiectul de act normativ pe care l-a transmis Ministerului de Finanțe ca autoritate competentă în materie de reglementări. ASF are în vedere ca măsură de stabilitate a pieței eliminarea contribuției RCA pe care ASF o percepe asigurătorilor astfel încât această măsură se va reflecta în costul asigurării RCA”, susține ASF, potrivit Libertatea.

Pe lista celorlalte măsuri propuse de conducerea ASF se numără:

  • promovarea în perioada imediat următoare a proiectului de modificare a legislației RCA pentru asigurarea unei protecții mai bune a deținătorilor de polițe RCA,
  • atragerea de noi jucător pe piața RCA cu scopul asigurării unei distribuiri a riscurilor astfel încât să evite creșterea gradului de concentrare pe acest produs de asigurare.

Ne puteți urmări și pe Google News