Această iarnă este marcată de o nouă serie de concedieri în mass-media, tendință care continuă pe fondul unui climat economic sumbru. Presa este de mult timp sub presiune, iar o serie de trusturi mari cred că acum este momentul potrivit pentru a-şi reduce costurile prin reducerea forţei de muncă.
Vox Media, proprietarul site-urilor de știri precum Vox și The Verge, pe lângă celebrul New York Magazine, va concedia 7% din forța de muncă, a declarat directorul executiv Jim Bankoff într-o notă adresată personalului. Mai exact, vineri, angajații au primit același e-mail de la șeful lor, Jim Bankoff, în care anunța „decizia dificilă de a reduce aproximativ 7% din personalul nostru în toate departamentele”, inclusiv editorial, „din cauza unui mediu economic dificil”.
Mai mulţi dintre ei şi-au arătat pe rețelele de socializare furia sau consternarea, cum ar fi Meghan McCarron, jurnalistă de „nouă ani şi jumătate” la site-ul Eater, şi concediată în timp ce este însărcinată în „37 de săptămâni”. Vox Media a oferit „indemnizații de concediere”, inclusiv săptămâni suplimentare de compensare în cazul unui concediu parental iminent.
Presa este afectată și de „scăderea veniturilor din publicitate și încetinirea economiei”
Dacă disponibilizările nu au încă anvergura planurilor sociale ale marilor grupuri precum Google (12.000 de locuri de muncă eliminate), presa americană este afectată şi de „scăderea veniturilor din publicitate şi încetinirea economiei”, a explicat pentru AFP Chris Roush, profesor de jurnalism şi decan al Şcolii de comunicare de la Universitatea Quinnipiac (Connecticut).
„Mulţi dintre ei au crescut şi s-au dezvoltat în speranţa de a-şi mări audienţa până la un anumit nivel. Acest lucru nu s-a întâmplat şi este puţin probabil să se întâmple, având în vedere contextul economic”, adaugă el.
Angajarea în redacţii a suferit un declin îndelungat în Statele Unite, scăzând de la 114.000 la 85.000 de jurnalişti între 2008 şi 2020, potrivit unui studiu al Centrului de Cercetare Pew în 2021. Cu o scădere mai accentuată în presa locală.
„Jurnalismul a fost mult timp sub presiune şi o serie de companii par să creadă că acum este momentul potrivit pentru a-şi reduce costurile prin forţa de muncă”, a deplâns sindicatul Writers Guild of America East, care supraveghează sindicatele de la NBC şi MSNBC. În cadrul celor două mass-media, 75 de angajaţi au fost disponibilizaţi, potrivit presei americane.
Nici jurnaliștii de la The Washington Post nu scapă
Şi din partea The Washington Post ar putea urma un anunţ în acest sens, unde editorul Fred Ryan a avertizat la mijlocul lunii decembrie că reducerile de locuri de muncă vor avea loc în primul trimestru al anului 2023, reprezentând „un procent cu o singură cifră” din cei 2.500 de angajaţi, dar fără „reducere netă a personal.
Redacţia cotidianului, cumpărată în 2013 de Jeff Bezos, a fost anunţată în decembrie de închiderea suplimentului revistei de duminică, câştigător a două premii Pulitzer în 2008 şi 2010.
La CNN, concedieri pe capete
La CNN, totalul disponibilizărilor din decembrie ar fi ajuns la câteva sute de angajaţi conform presei americane (din peste 4.000), cifre neconfirmate de grup. A avut loc ca parte a unei reorganizări după fuziunea dintre WarnerMedia (CNN, HBO Max) şi Discovery, care a format gigantul media şi streaming Warner Bros. Discovery. Asistând la frământările strategice, în aprilie, grupul a renunţat la serviciul de streaming plătit CNN+, la doar o lună de la lansare.
Cu telespectatori şi abonaţi plătitori de cablu în scădere de ani de zile şi concurenţa din partea platformelor precum Netflix, „este o luptă constantă pentru ca aceste companii să reziste”, a declarat Naveen Sarma, director de media şi telecomunicaţii din SUA la S&P Global Ratings, informează actualnewsmagazine.com.