Comisioanele bancare, afișate pe ecranele bancomatelor

Comisioanele bancare, afișate pe ecranele bancomatelor

Românii ar putea fi informați „la centimă” în legătură cu comisioanele pe care le achită băncii când retrag bani de la ATM sau fac alte operațiuni, cum ar fi transferurile sau plățile de facturi.

Un proiect de ordin al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului ar putea revoluționa relația dintre posesorii de carduri și bănci. ANPC propune transparentizarea costurilor pe care banca le percepe clienților cu carduri pentru operațiuni.

Mai precis, odată ce clientul vrea să consulte soldul sau să retragă bani de la bancomat, unitatea bancară ar putea fi obligată ca, pe ecranului aparatului, să afișeze și costurile pe care trebuie să le achite. „Ordinul reglementează obligațiile prestatorilor de servicii, care efectuează operațiuni de plată prin intermediul cardurilor de debit și a cardurilor de credit la terminalele ATM, de a informa consumatorii asupra tuturor comisioanelor”, scrie în proiect. Mai precis, „în cazul în care proiectul va fi aprobat, pe ecranul  video al monitoarelor specifice terminalelor ATM, vor fi înscrise, în ordinea operațiunilor efectuate de către consumator, toate informațiile legate de costurile tranzacției (în sumă exactă)”, scrie în proiectul ANPC.

Potrivit autorității, clientul va avea astfel posibilitatea ca, dacă nu vrea să achite respectivul cost, să renunțe la efectuarea operațiunii fie că e vorba de retragerea de bani de la bancomat, transfer din cont, plata unor facturi sau oricare alte servicii pe care clientul dorea să le efectueze.

Ne puteți urmări și pe Google News

Ce spun autoritățile

Băncile din România au comisioane moderate, de ordinul a câteva zecimi de procente pentru sumele pe care clienții le extrag din bancomatele băncii proprii, deci banca emitentă a cardului. Lucrurile se complică și comisioanele urcă vertiginos atunci când clientul vrea să extragă o sumă de bani de pe card de la bancomatul altei bănci. „Dacă sunt posesorul unui card la un operator financiar X şi vreau să scot de la un operator financiar Y, vreau să ştiu care este comisionul”, a spus Marius Dunca, președintele ANPC.

De cealaltă parte, bancherii spun însă că acest proiect poate implica unele costuri adiacente majore, pe care în cele din urmă tot clienții ar fi obligați să le plătească. „O dorință de a transparentiza și mai mult duce la nişte costuri potenţiale, trebuie să le evaluăm cu adevărat, trebuie să vedem în ce măsură costurile băncilor cresc, să vedem în ce măsură pot fi ele transferabile clienților, ducând, poate, la un efect nedorit”, a spus Florin Dănescu, președintele Asociației Române a Băncilor.

Beneficii pe cardul de salariu

În prezent, aproape toate beneficiile care în urmă cu un an sau doi se regăseau numai pe carduri de credit din categoria semi-premium, sunt disponibile pe cardurile de salariu. Posibilitatea de a cumpăra în rate cu dobândă zero și reducerile în magazine, cum ar fi cele de îmbrăcăminte, încâlțăminte, restaurante dar și la firme de asigurări sau magazine de electrocasnice, sunt cele mai întâlnite facilități.

Majoritatea cardurilor de pe piață sunt emise sub siglele MasterCard și Visa. Cele două companii au pregătit la rândul lor programe, cu costuri zero pentru posesorii de carduri, pe care le pun la dispoziția băncilor. „Băncile au posibilitatea să includă pe cardurile standard programul MasterCard Rewards. Acesta presupune recompensarea automată a clienților pentru utilizarea cardurilor, dar și a altor servicii bancare.

Pentru fiecare tranzacție la comercianți, posesorii de carduri acumulează puncte pe care le pot preschimba în obiecte  din categoriile sport, electrocasnice, călătorii și timp liber, produse pentru copii, bricolaj, multimedia”, ne-au declarat reprezentanții MasterCard. Programul are trei bănci partenere: OTP Bank, CEC Bank și Alpha Bank.