Călin Netzer, autorul peliculei "Medalia de onoare", crede că tandemul va prinde şi spune că l-a scos pe Dinică pentru că filmul era prea lung.
Ieri a avut premiera în România filmul "Medalia de onoare", al doilea lungmetraj realizat de cineastul Călin Netzer.
Cu această ocazie, regizorul a explicat de ce şi-a bazat întreaga campanie de promovare a peliculei pe tandemul Rebengiuc - Iliescu, de ce nu i-a ieşit colaborarea cu celebrul compozitor Philip Glass şi de ce are aşteptări optimiste în privinţa receptării de către spectatorii români a filmului său.
EVZ: Cum ai colaborat cu Rebengiuc? Spuneai că a adus actorie şi nu a lucrat pe scenariu. Toate replicile lui sunt identice cu cele din scenariu? Călin Netzer: Unele replici au fost modificate în perioada repetiţiilor, altele la filmare. Am repetat cu Victor Rebengiuc două-trei săptămâni înainte de filmare. Am discutat şi stabilit de la bun început personajul, iar la filmare a mers totul şnur. O întâmplare semnificativă despre Victor Rebengiuc este secvenţa filmată împreună cu Radu Beligan şi Tatiana Iekel. Scena de vreo cinci minute filmată dintr-un cadru cu cinci pagini de text pentru Rebengiuc. Am repetat de cel puţin 20 de ori şi am tras 20 de duble. Ceea ce m-a fascinat este că Rebengiuc a jucat, interpretat, rostit dialogul identic în toate cele 40 de duble. Fără bâlbe, fără să omită o virgulă din text... Nu ştiu câţi actori din lume sunt în stare de o asemenea performanţă. Şi asta la 77 de ani.
Filmul înseamnă o incursiune într-un trecut recent, dar arareori abordat. De ce ai ales acea perioadă? Ce merită reexaminat la ea? Perioada a fost impusă de scenariu pentru că totul gravitează în jurul medaliei de onoare şi a decernării de la Cotroceni la 50 de ani de la terminarea celui de-al Doilea Război Mondial. Dar cel mai mult m-au interesat efectele secundare ale comunismului şi amprentele psihologice adânci lăsate asupra unor oameni obişnuiţi.
De ce ai preferat un personaj politic în rolul său real? Ce impact te aştepţi să aibă distribuirea în film a lui Ion Iliescu? Pentru că filmul este totuşi tratat într-o cheie realistă. Dacă apărea un oarecare actor în rolul lui Ion Iliescu, filmul ar fi scăzut cu mult din punct de vedere al credibilităţii. Toată campania de promovare a filmului este construită pe tandemul Rebengiuc - Iliescu. Sper ca aceste două nume sonore să stârnească interesul oamenilor care nu merg în mod obişnuit la cinema sau la film românesc.
Ai lucrat cu foarte mulţi actori şi foarte mulţi figuranţi. Ce dificultăţi logistice ai avut? Ai repeta experienţa? Nu mă pot plânge că mi-a lipsit ceva. Pot spune că, la această producţie, am avut tot ce mi-am dorit. Singurul lucru care nu mi-a ieşit a fost colaborarea cu Philip Glass. Şi asta din motive financiare. Cât de greu a fost montajul, în contextul în care filmul era mult mai lung iniţial? Ce ai "sacrificat" şi de ce? Am redus filmul cu o jumătate de oră. De unele dintre secvenţele căzute la montaj mi-a părut rău, cum e cea cu Gheorghe Dinică. Din păcate, a trebuit să scot secvenţa respectivă datorită lungimii filmului. Acea secvenţă va fi inclusă ca bonus pe DVD.
Cum te aştepţi să fie receptat filmul de spectatorii români, având în vedere feedbackul primit în festivaluri (de aici şi din străinătate)? Ţi se pare că se va lovi de eticheta minimalismului? "Medalia de onoare" are toate ingredientele să aibă succes la public. E o dramă comică sau o comedie dramatică. Cred că există personaje şi situaţii în care se vor regăsi foarte mulţi. Este un film despre vulnerabilitate, relaţii familiale disfuncţionale, despre diferenţa de mentalităţi dintre generaţii, onoare, umilinţă, ipocrizie ş.a.m.d. E tratat într-o cheie umoristică şi umană. Spectatorii sunt, de cele mai multe ori, mult mai inteligenţi decât credem noi şi înţeleg, chiar şi inconştient, foarte multe lucruri. Sau, cum a spus Victor Rebengiuc după ce s-a întors de la un festival: "A plăcut, dom'ne, a plăcut". Oamenii merg cu filmul din punct de vedere emoţional. Şi, în plus, mai e şi distribuţia de excepţie: Rebengiuc, Beligan, Ion Lucian, Ion Iliescu...
ACTORI. Victor Rebengiuc şi Ion Iliescu (în plan secundar)
"Dacă apărea un oarecare actor în rolul lui Ion Iliescu, filmul ar fi scăzut cu mult din punct de vedere al credibilităţii. Toată campania de promovare a filmului este construită pe tandemul Rebengiuc - Iliescu.", CĂLIN NETZER, regizor
PALMARES
Reconsiderarea unei vieţi
Acţiunea filmului "Medalia de onoare", al cărui scenariu a fost scris de Tudor Voican, de 75 de ani, primeşte accidental o medalie de onoare pentru faptele sale «eroice» din al Doilea Război Mondial, o vreme de care abia îşi aduce aminte. Medalia îl forţează pe Ion să-şi reconsidere întreaga viaţă. Poate că n-a fost mereu un ratat. Poate că viaţa lui are o semnificaţie. Poate că înseamnă ceva pentru familia lui.
Astfel arată sinopsisul peliculei, din a cărei distribuţie fac parte Victor Rebengiuc, Camelia Zorlescu, Radu Beligan, Ion Lucian, Doru Ana, Mircea Andreescu, Ion Iliescu şi Mimi Brănescu.
"Medalia de onoare" a trecut pe la numeroase festivaluri. De la Salonic a plecat cu cinci premii - printre care cel pentru interpretare (Victor Rebengiuc), cel pentru scenariu, acela special al juriului şi distincţia FIPRESCI, a mai obţinut două trofee la Miami şi trei la Torino, iar receptarea de la Karlovy Vary şi TIFF a fost şi ea entuziastă.
<object height="340" width="560"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/PL8vkUSomP0?fs=1&hl=ro_RO" /><param name="allowFullScreen" value="true" /><param name="allowscriptaccess" value="always" /><embed src="http://www.youtube.com/v/PL8vkUSomP0?fs=1&hl=ro_RO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" height="340" width="560"></embed></object>