Comisarul european pentru Concurență, Marghrete Vestager, a mai primit un mandat de cinci ani în această funcție.

Mai mult, ea devine și vicepreședintele pentru digitalizare al Uniunii Europene. Deja se vorbește despre Vestager că ar fi ”cel mai puternic om din sistemul de reglemetare a tehnologiilor de vârf de pe întreaga planetă”.

În ultimii cinci ani, Margrethe Vestager a fost privită de giganții din Silicon Valley drept cea mai mare pacoste abătută asupra lor.

Vestager este cunoscută drept omul care a deschis cele mai dure anchete din istorie asupra unor coloși precum Google, Apple sau Facebook pentru încălcarea legislației antitrust și lezarea intereselor consumatorilor, anchete care s-au lăsat cu amenzi de miliarde de dolari.
Însuși președintele Trump a declarat că nu a cunoscut pe nimeni care să ”deteste într-atât Statele Unite”.

Putere fără precedent

Toți specialiștii sunt de acord cu faptul că noile funcții ale comisarului european vor cumula implementarea legilor antitrust și controlul societății informaționale construind aici un pol de forță fără precedent.

Mai mult, prin această mișcare, UE va deține poziția celui mai important constructor de reglementări în domeniu, și mai ales în zona confidențialității datelor, exact în momentul în care organismul omolog din America este aspru criticat pentru că a făcut prea puțin în acest domeniu, notează New York Times.

De asemenea, Vestager preia noua și foarte puternica sa poziție tocmai când chestiuni precum confidențialitatea, gestionarea datelor, dezinformarea și extinderea uriașă a puterii companiilor din domeniul digital îngrijorează tot mai mult societatea civilă, dar și sfera politicului.

Oricum misiunea comisarului european și a armatei sale de avocați nu este deloc ușoară ținând seama de viteza schimbărilor care se petrec în lumea digitală, a complexității noilor tehnologii și a opacității voit construite a megacompaniilor de pe această piață.

Manipularea datelor, grija momentului

”Europa semnalează foarte limpede faptul că recoltarea masivă de date trebuie considerată ca un element strâns legat de politicile concurențiale și un subiect de analiză serioasă vizavi de puternicii pieței”, a declarat Gene Kimmelman, fost consilier juridic principal însărcinat cu politicle diviziei antitrust a ministerului Justiției pe vremea președintelui Obama.

”Altfel spus, e clar că Europa consideră din ce în ce mai mult că manevrarea, controlul datelor joacă un rol esențial în cursa pentru dominarea piețelor digitale”, a punctat expertul.

Dublul rol al lui Vestager, ca responsabil pentru construirea, dar și implementarea noilor reguli ale UE, creează îngrijoarea vizavi de uriașa putere conferită comisarului european.

Spre exemplu, Margrethe Vestager va trebui să stabilească dacă marile companii își folosesc segmentul de piață pentru a-i bloca, injust, pe concureții de mai mică anvergură.

Astfel, comisarul va putea impune noi reglementări vizavi de comportamentul firmelor, mai ales privind felul în care colectează, utilizează și stochează datele utilizatorilor, dar și despre cum trebuie să se protejeze împotriva atacurilor cibernetice.

Acesta este și motivul pentru care giganții IT privesc cu teamă către Bruxelles, cartierul general al Margrethei, țarina ciberneticii.

Amenzi de miliarde pentru Google de la Vestager

Google a primit, în iunie 2017, o amendă de 2,4 miliarde de euro din partea Comisiei Europene pentru că nu oferă un tratament egal competitorilor în ceea ce priveste rezultatele afișate, favorizându-și serviciul de cumpărături.

Anul trecut, în iulie, Google trebuia să plătească o amendă de 4,3 miliarde de euro, din cauza sistemului Android de operare a telefoanelor sale mobile. Comisia Europeană acuză concernul american că ar abuza de poziția de piață a Android.

În martie anul acesta, Comisia Europeană a amendat Google cu 1,49 miliarde de euro pentru încălcarea normelor antitrust ale UE.

Google a abuzat de poziția sa dominantă pe piață impunând o serie de clauze restrictive în contractele cu site-urile internet ale terților, ceea ce i-a împiedicat pe rivalii Google să afișeze pe site-rile respective anunțuri publicitare proprii asociate cu rezultatele căutărilor. Și lucrurile nu par să se oprească aici…

Te-ar putea interesa și: