Codul Rutier, modificat pentru șoferii de categoria B. Klaus Iohannis a promulgat legea

Codul Rutier, modificat pentru șoferii de categoria B. Klaus Iohannis a promulgat legeaSursa foto: pxhere.com/

Codul Rutier a fost modificat, iar legea urmează să intre în vigoare după ce va fi publicată în Monitorul Oficial. Actul normativ permite șoferilor cu permis de categoria B să conducă motociclete,

 

Klaus Iohannis a promulgat proiectul care modifică legislația rutieră. Actul normativ va permite șoferilor cu permis de categoria B să conducă anumite tipuri de motociclete. Proiectul va fi publicat în Monitorul Oficial, după ce a fost contestat și la Curtea Constituțională.

Modificare la Codul Rutier

Președintele Klaus Iohannis semnat decretul de promulgare a legii care permite șoferilor să conducă și motociclete. Codul Rutier prevede că șoferii care dețin permis de categoria B pot conduce motociclete cu transmisie automată cu cilindree maximă de 125 cmc, cu puterea maximă de 11 kW și cu un raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/kg, categoria A.

Legea care modifică Codul Rutier va fi publicată în Monitorul Oficial și va intra în vigoare. Klaus Iohannis a semnat documentul după ce Curtea Constituțională i-a respins sesizarea. Președintele a încercat să blochyeze această lege trimițând-o la reexaminare, iar ulterior contestând-o la instanța constituțională.

Decizia Curții a venit după ce, în vară, președintele a respins legea. Șeful statului a invocat vicii de formă și neclarități privind pregătirea șoferilor posesori de permis categoria B.

Parlamentul a modificat Codul Rutier conform cererii prezidențiale, dar șeful statului a refuzat din nou promulgarea. Proiectul a fost trimis la Curtea Constituțională, sub motiv că modificările erau mai multe decât solicitase acesta în cererea de reexaminare.

Recunoașterea studiilor

Klaus Iohannis. Sursa foto: Răzvan Vălcăneanțu

Ce condiții trebuie să îndeplinească șoferii

În acest context, Codul Rutier prevede că șoferii care dețin permis de categoria B pot conduce motociclete în anumite condiții. Aceștia trebuie să demonstreze că au cel puțin 24 de ani și dețin permisul de cel puțin trei ani. Mai mult, șoferii trebuie să prezinte și o adeverință conform căreia au făcut un curs de pregătire practică de cel puţin 10 ore.

Dacă îndeplinesc aceste condiții, prevăzute de legea care modifică Codul Rutier, vor putea conduce scutere și motociclete de până la 125 centimetri cubi.

Actul normativ completează OUG nr. 195/2002 în sensul extinderii valabilității permiselor de conducere eliberate pentru categoria B. Acest document va fi valabil și pentru motocicletele cu transmisie automată cu cilindree maximă de 125 cmc, cu puterea maximă de 11 kW și cu un raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/kg, categoria A1.

Parlamentarii care au inițiat proiectul care modifică Codul Rutier și-au susținut punctul de vedere spunând, în expunerea de motive, că facilitarea accesului șoferilor la motociclete ușoare va asigura o mobilitate urbană mai bună. Ei au invocat și legislația similară din alte țări europene, precum Franța, Spania, Italia.

Scumpire majoră la RCA

Specialiștii dezaprobă modificarea la Codul Rutier

Specialiștii nu văd cu ochi buni noul proiect legislativ. Ei sunt de părere că autorii modificărilor la Codul Rutier au analizat superficial situația din celelalte state. Parlamentarii nu au avut în vedere și numărul mare de accidente care au apărut odată cu astfel de legi. În opinia lor, consecințele vor fi grave pentru siguranța în trafic.

„Inițiativa copiază legislația existentă deja în alte tări europene, dar cred că a fost făcută fără a ține cont de efectele pe care le-a avut în acele țări. Și, dacă vreți, se va întâmpla același lucru care se petrece în cazul trotinetelor... Până la efectul scontat, degajarea traficului, va fi plătit un preț de sânge. Spitalele sunt pline de victime ale accidentelor cauzate sau în care au fost implicate trotinete.

Același lucru s-a întâmplat în Europa și cu șoferii cărora li s-a permis să conducă motociclete și la fel se va întâmpla și la noi. Nici nu mai pomenesc de diferențele dintre noi și alți europeni în ceea ce privește disciplina în trafic și educația rutieră”, declara Tiberiu Troia, multiplu campion național și internațional la motociclism viteză, instructor categoria A și B, jurnalist moto conform avocatnet.ro

Titi Aur

Titi Aur Sursa foto: Facebook

O lege care va înmulți tragediile de pe șosele

Titi Aur, fost multiplu campion național la raliu și profesor de conducere defensivă are o părere similară. În opinia sa, motocicletele sunt vehicule destul de instabile a căror conducere necesită experiență și cunoștințe.

„Personal, cred că se va dovedi a fi o greșeală. În primul rând, pentru că o motocicletă de 125 cmc dezvoltă o viteză pe care o poate atinge și o motocicletă de cilindree mare, doar că nu la fel de repede. Să permiți cuiva care nu are nici un fel de cunoștințe legate de stabilitatea unui astfel de vehicul, de modul în care frânează, virează și așa mai departe, să îl folosească pe drumuri publice mi se pare un risc prea mare, raportat la potențiale beneficii”, a declarat fostul campion.

Potrivit spuselor sale, Codul Rutier modificat va permite unor oameni - care poate nu știu să meargă pe bicicletă - să conducă o motocicletă. El crede că noua lege nu va face decât să înmulțească numărul tragediilor de pe șosele

„Nu cred că cineva, care poate că nici pe bicicletă nu știe să meargă, va putea controla o astfel de motocicletă. Ca să nu mai zic de adeverințele acelea... Păi uităm cum s-au luat permise la noi? Dar o adeverință? Avem peste 3.000 de școli auto în țară, dintre care foarte multe sunt și moto... Ce să mai zic de bunul nostru simț? Vă dați seama că riscul ca o serie de inconștienți să meargă pe o astfel de motocicletă, să iasă în trafic și să provoace accidente, este de necalculat la momentul actual. Să nu uităm că nu vorbim de o jucărie, ci de un vehicul destul de puternic”, a mai spus Titi Aur, conform sursei citate mai sus.