Cod rutier schimbat pentru bicicliști! Ce amenzi vor plăti

Regulile de circulație impuse pentru bicicliști sunt mult prea aspre, consideră un grup de parlamentari care vor să modifice legislația.

Aceștia susțin că, de multe ori, polițiștii evită să le dea amendă bicicliștilor, întrucât acestea sunt prea aspre față de cele aplicate pietonilor.

Sancţiunile contravenţionale aplicate pentru nerespectarea normelor privind circulaţia bicicletelor sunt exagerate, spun patru deputaţi şi un senator USR, care cer modificarea Codului Rutier. 

"Actualul nivel al sancţiunilor descurajează utilizarea bicicletei"

Astfel, OUG 195/2002, circulaţia pe drumurile publice a mopedelor, bicicletelor, vehiculelor cu tracţiune animală este tratată similar. În pofida abordării unitare, sancţiunile aplicate sunt diferenţiate. Astfel, bicicliştii sunt încadraţi în clasa a III-a de amenzi, cu sancţiunile contravenţionale ce se situează între 870 şi 1.160 lei, nivelul amenzilor fiind de trei ori mai mare faţă de mopede şi vehiculele cu tracţiune animală, încadrate în clasa I de sancţiuni. 

„O asemenea reglementare face de multe ori ca încălcări ale legii de către biciclişti să nu fie sancţionate, poliţiştii fiind descurajaţi de nivelul exagerat al sancţiunilor să amendeze bicicliştii aşa cum ar face de exemplu cu pietonii. Actualul nivel al sancţiunilor are ca efect descurajarea utilizării bicicletei de către cei pentru care aceasta reprezintă un mijloc de transport alternativ, cu efecte benefice asupra sănătăţii, a poluării şi a traficului, precum şi să îi afecteze grav din punct de vedere financiar pe cei cu mijloace materiale modeste, pentru care bicicleta nu este o alegere ci o necesitate”, se potrivit expunerii de motive a parlamentarilor. 

Practic, parlamentarii USR propun sancţionarea bicicliştilor cu amenda prevăzută în clasa I de sancţiuni din Codul rutier, adică 2 sau 3 puncte de amendă (290 sau 435 lei), potrivit Digi24.ro.

În prezent, bicicliștii sunt sancționați cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancţiuni, adică de la 6 la 8 puncte de amendă (între 870 şi 1/160 lei).

„Actualul nivel al sancţiunilor mai are ca efect descurajarea utilizării bicicletei de către cei pentru care aceasta reprezintă un mijloc de transport alternativ, cu efecte benefice asupra sănătăţii, a poluării şi a traficului, pentru care bicicleta nu este o alegere, ci o necesitate”, mai precizează inițiatorii proiectului.