Directorii celor mai importante festivaluri de film din România, printre care Tudor Giurgiu, Ada Solomn şi Laurenţiu Brătan, atrag atenţia, într-o scrisoare deschisă adresată ministrului Theodor Paleologu, asupra modului în care Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC) a finanţat anul acesta evenimentele programate între 1 iulie şi 30 decembrie 2009.
Instituţia condusă de Eugen Şerbănescu a acordat unor festivaluri aflate la prima ediţie sume nerambursabile foarte mari, comparabile cu cele oferite unor manifestări ajunse la a opta sau a zecea ediţie.
Festivalul Internaţional de Film de la Iaşi are la dispoziţie 500.000 lei pentru prima ediţie, iar cel de comedie COMEDY de la Cluj – 350.000 de lei, în condiţiile în care TIFF-ul a primit pentru ediţia a 8-a 600.000 de lei. Doar 220.000 lei au mers către Anonimul, şi 150.000 pentru Anim’est. „Apreciem că este imposibil de explicat (pe baze raţionale) hotărârea CNC de a finanţa cu 500.000 lei (a doua alocare de buget după TIFF, care a primit pentru ediţia a 8-a 600.000 lei) un festival aflat la prima ediţie (Festivalul de Film de la Iaşi), în condiţiile în care organizatorii, ARFI, sunt un ONG înfiinţat în 20.01.2009, nu au avut nici o activitate notabilă în domeniu şi nu au dovedit în nici un fel experienţa derulării unui astfel de buget. De asemenea, la data înscrierii proiectului în concurs, ARFI nu a prezentat nici un contract ferm de finanţare a Festivalului, cu indicarea unor sume, din partea unor terţi – sponsori sau Primăria Iaşi”, se arată în scrisoare.
„Criterii arbitrare, subiective”
Documentul oferă şi cifre comparative. La începuturile sale, Festivalul TIFF a obţinut sume derizorii de la CNC: în 2004, la ediţia a 3-a, doar 150 milioane de lei vechi, adică 3.000 euro, iar în 2005 – 700 milioane de lei vechi, mai exact 19.337 euro. La fel s-a întâmplat şi în cazul festivalurilor ASTRA şi Anim’est.
Semnatarii cer „revocarea de urgenţă a membrilor Consiliului de Administraţie a CNC” şi anularea hotărârii din 30 martie 2009, considerând că au finanţările au avut la bază criterii „arbitrare, subiective care nu au ţinut cont de prestigiul, de evoluţia în timp a acestor manifestări sau de experienţa ONG-ului organizator”.