Casa Națională de Asigurări Sociale (CNAS) vine cu precizări legate de completarea Formei IRM 19, privind stabilirea drepturilor sociale și medicale aferente raporturilor de muncă. Informaţia IRM 19 se prezintă la necesitatea declarării anumitei informaţii despre angajat, scopul acesteia fiind acordarea în termen a prestaţiilor de asigurări sociale sau activarea/dezactivarea poliţei medicale.
CNAS transmite că această informație se declară în scopul stabilirii indemnizațiilor de asigurări sociale de către CNAS, dar și asigurării evidenței stagiului de cotizare pe parcursul acestor perioade.
”Urmare a intrării în vigoare la data de 1 ianuarie 2024 a Legii nr. 241 din 31 iulie 2023 au fost operate modificări la art. 127 din Codul Muncii. Modificările vizează acordarea de către angajator a concediilor pentru salariații care au adoptat copii sau i-au luat în plasament în serviciul de tutelă/curatelă, ceea ce a condiționat suplinirea Clasificatorului categoriilor persoanelor asigurate, utilizat la completarea coloanei 5 din Informația (Forma IRM 19), cu unele categorii noi care se utilizează la declararea de către angajator a acestor tipuri de concedii”, a transmis CNAS, printr-un comunicat de presă.
CNAS: Ce trebuie să știe angajatorii
Astfel, anexa nr. 9 la Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 126/2017, după codul categoriei persoanei asigurate 165, a fost completată cu următoarele coduri:
175- persoană care se află în concediu parţial plătit pentru perioada de încredinţare a copilului adoptabil;
176- persoană care se află în concediu plătit în cazul adopţiei copilului sau luării în plasament în serviciu de tutelă/curatelă;
177 - persoană care se află în concediu parţial plătit pentru îngrijirea copilului pînă la vârsta de 3 ani în legătura cu adopţia sau plasarea copilului în serviciul de tutelă/curatelă;
178 - persoană care se află în concediu parţial plătit pentru îngrijirea copilului cu vârsta mai mare de 3 ani adoptat sau luat în plasament de serviciu de tutelă /curatelă.
Perioadele declarate de angajator trebuie să corespundă cu cererea angajatului
Perioadele declarate de către angajator în Informația IRM 19 cu codurile menționate supra, trebuie să corespundă cu cererea angajatului, dar și cu prevederile art. 127 al Codului Muncii. Important de menționat că până la situația de 1 ianuarie 2024 în rubrica 5 din Informația IRM 19 puteau fi declarate doar categoriile 157, 158 și 165.
”Adițional informăm, că Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 126/2017 a fost completat cu anexa nr. 41 Cerințele la completarea Informației privind stabilirea drepturilor sociale și medicale aferente raporturilor de muncă (Forma IRM 19), de care urmează să țină cont plătitorii de contribuții în procesul de completare a Formei IRM 19 pe portalul de raportare electronică administrat de către Serviciul Fiscal de Stat”, se arată într-un comunicat al CNAS.