Ciobanu face haine pentru Irina

Razvan Ciobanu s-a oferit sa creeze o colectie pentru prietena sa, Irina Schrotter, noua candidata la Primaria Iasiului.

Ideea s-a nascut in timpul unui pranz si s-a materializat in luna decembrie 2007.

Lansarea liniei „Razvan Ciobanu pentru Irina Schrotter” a insemnat o premiera pentru piata modei din Romania. Daca in strainatate astfel de alaturari de nume celebre din domeniul modei sunt  la ordinea zilei, la noi sunt mai rare sau chiar inexistente cazurile in care un designer celebru accepta sa creeze pentru o alta marca puternica.

„Nu am ramas in locul Irinei Schrotter. Gluma noastra preferata este despre faptul ca Jean Paul Gaultier a creat la un moment dat colectie pentru casa Hermes. Si-atunci noi am zis „ok, noi nu suntem nici Jean Paul Gaultier, nici Hermes, dar pot sa fiu Razvan Ciobanu pentru Irina Schrotter”. Pentru mine a fost flatant sa creez pentru un alt brand puternic de pe piata. Si aici m-am tinut de o poveste, cum vad eu brandul Irina Schrotter, cum mi-ar placea sa duc clientii Irinei din liniile existente spre altceva. Nici nu s-a pus problema sa nu am libertate deplina de creatie. Irina a vazut colectia chiar pe podium. Atata timp cat ne va face placere amandurora si va fi ok si pentru „clientii Schrotter”, si pentru designerul Razvan Ciobanu, cu siguranta vom continua colaborarea”.

Prieteni si parteneri

„Avem o prietenie care s-a format in timp si este bazata pe multe puncte comune. Pe ceva afaceri, pe ceva moda, pe lucruri pe care le fac prietenii”.

Propunerea a venit chiar din partea lui Razvan. „A fost o poveste distractiva si din punctul asta de vedere. Irina anuntase deja ca are de gand sa candideze la Primaria Iasiului si nu dorea sa amestece lucrurile, iar timpul nu-i permitea sa faca si una si alta, si-atunci, intr-o zi cand am iesit la pranz, i-am zis: „Irina, ce-ai zice daca ti-as desena eu o colectie?”. Exact asa s-au legat lucrurile. Nu a fost o propunere din partea Irinei. Ea se gandea la cum o sa imparta lucrurile, dar nicidecum nu a avut o lista de pe care sa taie nume si sa zica „il aleg pe-asta”.”

Riscul ca lucrurile sa nu fie confundate a fost eliminat din start de Razvan, argumentand prin faptul ca are cel putin trei categorii diferite de clienti, carora le sunt destinate trei linii de imbracaminte.

Minimizarea riscului

 „Consumatorul de moda va trebui sa se obisnuiasca si in Romania cu astfel de experiente. Eu ma adresez mai multor categorii de oameni. Sunt persoane cu venituri medii carora li se adreseaza brandul „Precious”, cei cu venituri ceva mai mari pot cumpara haine Razvan Ciobanu pentru Irina Schrotter, sau sunt oameni care au nevoie doar de lucruri speciale, rochii de seara „sur mesure” (la comanda - n.r.), si atunci se adreseaza brandului „Main Line Razvan Ciobanu”. Lucrurile sunt destul de diferite, pentru ca nu exista acelasi obiect in aceste trei linii diferite”.

Ciobanu isi mareste echipa

Probabil ca, in curand, echipa lui Razvan Ciobanu se va mari cu unul sau doi asistenti, pe care sa-i scoleasca pentru linia „Precious”. Avand trei linii proprii, colectiile pentru Irina Schrotter si o afacere in domeniul decoratiunilor interioare, simte nevoia unui ajutor. „Nu am alti designeri care lucreaza pentru mine. Deocamdata, sunt singurul „creier”, dar fac eforturi de ceva timp sa gasesc un asistent sau doi. Obiectivul meu e sa formez un om cu care sa pot colabora pentru linia „Precious”. Nu poti face lucrurile de unul singur, designul este o munca de echipa, vezi lucrurile mult mai bine in momentul in care lucrezi cu cineva care nu trebuie sa fie exact ca tine, ba, din contra, trebuie sa aiba pareri diferite, sa fie un om cu personalitate”.

Mentor in moda

„Problema este ca designerii care se formeaza in Romania sunt foarte increzatori ca pot reusi singuri sa pozitioneze pe piata un brand al lor. Cred ca mai e nevoie de putin timp pentru a intelege ca in momentul in care incep sa lucreze au nevoie de experienta”.

In momentul in care s-a lansat in domeniu, Razvan nu a avut sansa de a avea un mentor in materie de moda. „In momentul respectiv am avut noroc, mi-am format singur opiniile si parerile despre ce inseamna sa faci haine, prezentari si tot ce tine de aceasta parte. In 1995 erau foarte putine nume care faceau moda, erau foarte multi croitori care plecasera de la „Venus” si isi facusera case de moda, titulatura pe care eu o urasc. Atunci era greu sa lucrezi cu sau pentru cineva. Acum sunt multi oameni de la care poti invata lucruri, chiar daca nu sunt pe gustul tau ca si designer, sau genul de persoane cu care sa te intelegi bine, sunt foarte multi oameni de la care poti invata lucruri de natura tehnica: ce inseamna o tesatura, ce inseamna sa faci tipare etc. Finisajele fac un produs si acolo observi cat de bun e un designer”.

Invata de la cei mai buni

Razvan Ciobanu plaseaza experienta dobandita intr-unul dintre atelierele unor creatori de moda mai presus decat ceea ce se invata la o facultate de design vestimentar. „Scoala de design nu avem. Sunt cateva branduri pe piata unde cu siguranta poti invata”.

Cate ore munceste Razvan intr-o zi? Are zile in care se imparte intre mai multe intalniri si „cartierul general” din Strada Argentina. Acolo are biroul (decorat pe negru, foarte modern si elegant), dar si atelierul. „Am zile in care nu apuc sa trag nicio linie pe hartie pentru ca am multe intalniri, dar am si zile relaxate. Petrec 10-11 ore pe zi la atelier.”

VIZIUNE

De la kitsch la elegant

Cum vede un designer de succes femeia romanca si care este moda de zi cu zi? La capitolul acesta, Razvan Ciobanu da o nota de trecere, insa intotdeauna este loc pentru mai bine, iar oferta trebuie imbunatatita.

Stiluri amestecate la mall

„Daca ne referim la cultura vestimentara si estetica a femeii din Romania, nu avem carente. Cred ca una dintre problemele pe care le intalnim la noi in tara este lipsa fondurilor si a timpului pentru a putea sa faca mai mult pentru ele. Surprinzator, in Romania sunt mult mai multe femei care muncesc pe un salariu mediu sau mic, dar care merg la coafor, care isi fac unghiile, care nu pleaca din casa cu ciorapii gauriti. Cred in puterea femeilor din Romania, dar cred mai putin in modul in care li s-a educat gustul”.

„Suntem o tara cu oameni care au grija de ei si care au cultul ingrijirii personale, cred ca mai putin cultul frumosului, al modei ca atare. De cand merg mai des prin mall, vad ca oferta de haine este foarte variata si este foarte greu sa formezi gustul sau opinia unui om nepriceput in a-si alege haine corect. Asta e o mare problema. In momentul in care in magazine gasesti lucruri amestecate, de la obiecte kitsch pana la lucruri simple, pe care sa le poti purta si sa arate elegant, cumparatorul va fi intotdeauna atras de ce este mai stralucitor, mai neobisnuit ca si forma. Am spus intotdeauna ca in momentul in care vrei sa te imbraci extravagant, ai nevoie de un buget foarte mare.”

Rochia visurilor

S-a intamplat sa refuze potentiali clienti, care nu erau dispusi sa-i lase libertate creativa 100%.

„Se intampla sa nu poti sa intelegi clientul pe care il ai in fata si nu stiu daca este neaparat un refuz, este mai degraba un sfat sau o indrumare catre un alt designer si o alta marca. In momentul in care lucrezi cu un client direct trebuie sa fii sigur ca omul ala intelege viziunea ta asupra hainelor. Este greu de lucrat cu o femeie care vrea o rochie „Razvan Ciobanu” asa cum si-o imagineaza ea. Prefer sa-i spun ca e mult mai simplu sa-si gaseasca rochia visurilor in alta parte”.

PARFUM

Clive Christian

„Parfumul este unul dintre obiectele fara de care nu pot trai, iar pe acesta il folosesc de mai bine de un an. Este unul dintre cele mai scumpe parfumuri din lume, insa nu am dat o avere pe el”.

BASCHETI

Colectie de incaltaminte sport

„Sunt incaltarile care mi se par geniale si pe care le port de ani de zile. Am o colectie impresionanta, in culori diferite.”

PRESPAPIER

Cadou de la o prietena

„L-am primit cadou de ziua mea  acum trei ani de la una dintre prietenele mele dragi.” 

CARTE DE VIZITA

De la economie la arte plastice si pictura

> Razvan Ciobanu s-a nascut pe 28 ianuarie 1976 la Bucuresti.

> „Am urmat o scoala generala de cartier, nici nu mai stiu ce numar avea. Am urmat Liceul economic „A.D. Xenopol” si am facut primul an de facultate la Bucuresti, la Arte Plastice, iar doi ani am fost la Timisoara, la design vestimentar si inca un an de pictura in Bucuresti.”

> S-a lansat in moda pe cont propriu, in 1995.

SFATUL LUI RAZVAN CIOBANU

„Alegeti haine care se pot combina cu tot ce ai deja in dulap. Nu cumparati haotic!”

FATA NEVAZUTA

„Nu-mi place sa fac fotografii”

> Razvan refuza sa mai citeasca ziare si reviste de doi ani. „De cele mai multe ori citeam neadevaruri despre prieteni de-ai mei sau despre mine. E alegerea mea.”

> „In fiecare oras in care merg, ma atasez de anumite locuri si devin fixist. Aleg aceleasi restaurante, aceleasi baruri, aceleasi magazine, aceleasi expozitii. Nu-mi place ca atunci cand sunt in vacanta sa ma comport ca un turist. Nu sunt genul care viziteaza muzee. Vreau sa simt pulsul orasului ca un locuitor, nu ca un turist si nu fac fotografii. Amintirile sunt la mine in cap, o imagine imprimata pe hartie nu spune nimic.”

> „Daca merg la Paris, este imposibil sa ratez cafeneaua „Marli”, locul meu preferat. Este situata in spatele Galeriilor Luvru si are o terasa foarte frumoasa, de unde vezi toata curtea din spatele Muzeului Luvru.”

> „Nu ratez niciodata un mic dejun la „Laduree”, de pe Champs Elysee, chiar daca este cel mai banal loc.”

> „Nu sunt un petrecaret de felul meu, nu am cluburi preferate.”

> „Imi place Hotelul Maurice din Paris, de pe Rue de Madeleine.”

> „Nu gatesc niciodata. Singurul lucru pe care il aveam in frigider era mancarea de pisica si am in congelator cafea, pe care o beau foarte rar.”

> „Nu dau petreceri acasa. Casa este locul in care trebuie sa fie extrem de curat. In momentul in care am inchis usa, sunt doar eu cu mine insumi.”

Ne puteți urmări și pe Google News