Concursul de proiecte organizat în 2010 de Centrul Naţional al Cinematografiei se lasă şi cu protestele câştigătorilor, şi cu acelea ale perdanţilor.
"Concursul repetă la indigo toate erorile şi hibele descoperite de Cristian Mungiu în 2008 la precedentul concurs, pe care le-a sintetizat atunci într-o scrisoare adresată ministrului culturii, extrem de actuală şi azi.
Prea multe chestiuni ambigue din regulament pe care fiecare le interpretează cum îl taie capul, prea mulţi producători care omit cu bună ştiinţă să-şi completeze fişele cu bună-credinţă, prea multe erori de calcul ale punctajelor, fişele de evaluare nu sunt publicate transparent pe site-ul CNC, dosarele proiectelor nu sunt analizate deloc de către comisii.
În consecinţă, cred că cel mai bun lucru care s-ar întâmpla ar fi recalcularea tuturor punctajelor tehnice de către o comisie paralelă, sunt convins că am avea parte de mari surprize", a declarat pentru "Evenimentul zilei" regizorul Tudor Giurgiu, cel care a obţinut cea mai mare finanţare - 1.635.000 de lei pentru lungmetrajul "Despre oameni şi melci" - la concursul organizat anul acesta de CNC.
Printre câştigătorii de la lungmetraj ficţiune se numără Cătălin Mitulescu, Marian Crişan şi Radu Jude, dar şi Sergiu Nicolaescu (al doilea din punct de vedere al finanţării, 1.561.841 de lei), Geo Saizescu şi Adrian Popovici.
LOCUL 2
Răzvan Rădulescu şi Călin Netzer nu au primit finanţare de la CNC pentru proiectul "Poziţia copilului".
"Am sentimentul că oamenii care fac parte din comisii ar trebui să fie obligaţi prin regulament să facă un referat despre fiecare proiect pe care îl judecă. Acolo sunt criterii cuantificabile, ca interesul internaţional, potenţialul de piaţă, calitatea dialogului etc., care se pot argumenta. Odată ce referatele există şi un film ca «Moartea domnului Lăzărescu », notat de Florin Mihăilescu cu 5 sau chiar cu mai puţin, face spectatori, are şi un superpotenţial internaţional şi primeşte şi cronici excelente, oamenii respectivi n-ar mai trebui vreodată chemaţi într-un juriu, ar trebui descalificaţi prin regulament", susţine Rădulescu.
"Din câte ştiu eu, casei de producţie Hai-Hui i s-a calculat greşit punctajul, pentru că au ales să nu ţină seama de «Katalin Varga», unde Hai-Hui este coproducător majoritar. Dacă punctajul ar fi fost cel corect, 13, filmul ar fi obţinut finanţare chiar şi cu o notă proastă la scenariu", precizează scriitorul şi regizorul.
Comisia de selecţie a proiectelor pentru secţiunea filme de ficţiune de lungmetraj şi scurtmetraj - producţie şi dezvoltare de proiecte, pentru sesiunea de concurs din 2010, în vederea acordării de credite financiare directe, i-a avut în componenţă pe Constantin Chelba, director de imagine, Laurenţiu Damian, regizor, Marius Iuraşcu, director RADEF, Florin Mihăilescu, director de imagine şi profesor universitar, şi Călin Stănculescu, critic de film.
Scurtmetrajele, la fel de afectate
Regizorul Paul Negoescu s-a numărat printre perdanţii de la CNC. "Faţă de ultimul concurs, Centrul a diferenţiat listele festivalurilor agreate în funcţie de fiecare categorie (lungmetraj, debut, scurtmetraj, documentar şi animaţie) şi a adăugat şi câte un link cu adresele de web ale festivalurilor. Intenţia e bună, dar lista e greşită, pentru că la categoria scurtmetraj apar festivaluri specializate pe filme de lungmetraj (fără secţiuni de scurtmetraj), în schimb sunt ignorate festivaluri din acelaşi oraş cu tradiţie de scurtmetraj şi recunoscute internaţional", explică Negoescu, hotărât să depună o contestaţie.
Menţionează şi o serie de probleme de ordin aritmetic: "Ca să fiu mai explicit, comisia tehnică mi-a acordat 12.65 puncte, în condiţiile în care 8 puncte veneau automat pentru că am cerut bugetul minim posibil şi nu aveam datorii la CNC. Ceea ce înseamnă că aportul meu ca regizor şi producător e de 4.65 puncte, în condiţiile în care CV-ul meu numără trei participări la Festivalul de la Berlin, una la Karlovy Vary şi o nominalizare la Premiile Academiei Europene de Film, plus peste 200 de selecţii şi aproape 30 de premii internaţionale, iar nişte regizori debutanţi, fără nicio participare în vreun festival de pe lista CNC au punctaje de două-trei ori mai mari", crede Negoescu.
Scandal la documentar
Cineastul Răzvan Georgescu, membru în juriul de la documentar, alături de Doru Mitran, director de imagine, producător şi profesor universitar, şi Marin Traian, profesor şi scenarist, a lansat o scrisoare de protest chiar înaintea anunţării rezultatelor. Regizorul Alexandru Solomon a afirmat pentru "Observator cultural": "Este doar o întâmplare că lucrurile au devenit acum atât de scandaloase la secţiunea documentarelor. Aici, grupurile de interese au găsit un teren mai propice şi mai multe posibilităţi de manevră, întrucât la filmele de ficţiune punctajele firmelor care au la activ premii la marile festivaluri internaţionale sunt mai greu de conturnat".
Cineastul acuză: "Când clasamentul notelor pe scenarii nu este suficient pentru scopul urmărit, este modificat după voie punctajul regizorilor şi al caselor de producţie".
În plus, " unii regizori şi producători «punctează» la secţiunea pentru documentare cu realizările lor la filmele de ficţiune (ceea ce îi dezavantajează clar pe cei strict specializaţi în documentar), iar pe lista de festivaluri care aduc puncte, marile competiţii specializate în documentare se regăsesc la coadă, în categoria punctată cel mai slab".
"Când lucrurile nu se pot aranja, directorul general decide suplimentarea bugetului pentru concursul în derulare, ceea ce am aflat că s-a întâmplat zilele trecute, chiar dacă nu vor rămâne destui bani pentru organizarea celei de-a doua sesiuni de concurs, pe care CNC are obligaţia de a o organiza în fiecare an. Suplimentarea bugetului - care în subtext înseamnă «hai să le închidem gura, dându-le şi lor o porţie din ciolan» - e un semn al strategiei «tranzacţionale», singura care îl preocupă pe dl Eugen Şerbănescu", subliniază Alexandru Solomon, care cere demisia directorului CNC.
O SITUAŢIE PERENĂ
Opinia unui cineast încercat de CNC
"Îl felicit pe domnul Sergiu Nicolaescu pentru o reuşită", susţine regizorul şi scenaristul Cristi Puiu, adăugând "se pare că nimic nu s-a schimbat. Dacă stăm prost la toate capitolele, de ce am sta altfel la cinema? Pe de altă parte, pe aceeaşi listă a câştigătorilor se află regizori preocupaţi de cinema, care merită, şi alţii care sunt preocupaţi de micile lor interese. Dacă sunt preocupaţi de cinema, înseamnă că au greşit domeniul. Le lipseşte vocaţia", accentuează Cristi Puiu. Lungmetrajul său, "Moartea domnului Lăzărescu", a fost respins la concursul organizat de CNC în 2004.
Lista câştigătorilor CNC