Amânarea cu un an a taxei auto. Cine pierde și cine are de câștigat
- Raluca Florescu
- 24 ianuarie 2012, 09:58
O propunere de ieri a ministrului mediului, Laszlo Borbely, ar putea relansa vânzările de autoturisme mai vechi de cinci ani, o piaţă ameninţată cu îngheţul, de la începutul anului.
Plata taxei auto pentru maşinile înscrise până în 2007 ar putea fi amânată pentru un an de zile, conform unei propuneri făcute ieri de către Laszlo Borbely, ministrul mediului. Acesta s-a răzgândit spectaculos în privinţa unei idei pe care o implementase cu doar aproximativ 10 zile în urmă.
Până acum, legea privind taxa auto din 2012 a dat deja bătăi de cap românilor. Posesorii de autoturisme înmatriculate înainte de 2007 nu au, în prezent, altă soluţie decât să vândă mult mai ieftin maşinile. Doar astfel ar mai putea găsi cumpărători, în condiţiile în aceştia din urmă achită, peste preţ, şi noua taxă.
Impact puternic asupra vânzărilor second-hand
Reprezentanţii site-ului auto.ro, unul din cele mai cunoscute portaluri de vânzări de maşini noi şi second-hand, consideră că implementarea acestei propuneri poate accelera vânzările de automobile care beneficiază de scutirea de taxă.
"Va exista o creştere a numărului de tranzacţii în cazul autovehiculelor înmatriculate înainte de ianuarie 2007", ne-a spus Bogdan Axinia, general manager Auto.ro. Toţi cei care ar putea beneficia de scutirea taxei se vor grăbi să vândă.
"Deţinătorii de autovehicule afectaţi de noua taxă vor încerca să vândă în decursul anului 2012 autovehiculele care devin greu vandabile în condiţiile noii taxe auto. Creşterea ofertei va duce implicit la o scădere a preţului pentru maşinile care se supun condiţiilor noii taxe auto", a mai comentat acesta.
Legea privind taxa auto din 2012 prevede reducerea taxei de poluare cu până la 25% şi aplicarea ei şi pentru automobilele înmatriculate în România înainte de 1 ianuarie 2007, la prima schimbare a proprietarului.
Taxa se calculează în funcţie de cilindreea motorului, norma de poluare la ieşirea din fabrică, emisiile de CO2 pe kilometru (de la motoarele Euro 3 în sus) şi data primei înmatriculări.
Unele autovehicule, cum ar fi cele fără ABS, aer condiţionat, dar şi fără alte elemente de confort, vor putea beneficia de o taxă auto redusă.
Beneficiarii modificării
Ce implicaţii ar avea implementarea propunerii ministrului Borbely? Pentru toate maşinile nou înmatriculate taxa se achită în continuare. Pe de altă parte, proprietarii maşinilor înmatriculate în România după data de 1 ianuarie 2007 nu mai plătesc taxa auto dacă au achitat-o deja, indiferent de numărul vânzărilor. Plata taxei se face o singură dată.
Totodată, cei care cumpără o maşină înmatriculată înainte de 2007 nu ar mai achita taxa, dacă propunerea se implementează.
O altă categorie sunt cei care au achitat deja taxa pentru maşinile înmatriculate după 2007 şi care constată o diferenţă între valoarea taxei conform noii legi şi cuantumul achitat pe vechea lege. Aceştia pot face o cerere către Administraţia Fi nanciară de care aparţin pentru recuperarea diferenţei.
Potrivit sistemului de compensare actual, statul oferă banii înapoi abia după ce compensează eventualele datorii ale contribuabilului către autorităţi. Dacă propunerea ministrului mediului intră în vigoare, nu se ştie ce se va întâmpla cu aceia care au plătit deja taxa pentru maşinile achiziţionate, şi care erau înmatriculate în România înainte de 1 ianuarie 2007.
Deocamdată, reprezentanţii ANAF nu au oferit date cu privire la numărul tranzacţiilor din această categorie (A contribuit Cristian Ionescu).
OPINII
Reacţiile pro şi contra din partea producătorilor de autovehicule Amânarea taxei auto pentru maşinile înmatriculate înainte de anul 2007 a stârnit reacţii divergenţe în rândul reprezentanţilor pieţei auto. În timp ce oficialii APIA spun că propunerea nu este benefică pentru piaţă, cei ai Ford susţin că sugestia este una "pozitivă".
Astfel, potrivit reprezentanţilor APIA, soluţia este bună pentru tranzacţiile cu vehicule secondhand, dar nu la fel de bună pentru piaţa auto. "Amânarea taxei auto pentru maşinile înmatriculate înainte de anul 2007 este bună pentru tranzacţiile cu vehicule second-hand, dar nu atât de bună pentru piaţa auto", a declarat, ieri, Ernest Virgil Popovici, preşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), citat de Agerpres.
Perspectiva celor de la Ford este cu totul alta. Amânarea cu un an a taxei auto în cazul autovehiculelor înmatriculate înainte de ianuarie 2007 este o decizie pozitivă, a apreciat Henrik Nenzen, directorul executiv al companiei Ford România.
Taxa era "nedreaptă"
"Am înţeles pe deplin intenţia Ministerului Mediului, care face o treabă foarte bună, dar taxa care a fost propusă era nedreaptă pentru cei care deţineau automobile mai vechi de anul 2007", a declarat, ieri, oficialul Ford.
Pe de altă parte, Nenzen a mai spus că Ministerul Mediului a lucrat foarte bine, iar programul de înnoire a parcului auto este unul foarte bun, pentru că o maşină veche poluează de cinci ori mai mult decât una nouă.
"Ministerul Mediului a lucrat foarte bine în 2011 pentru stoparea importurilor de maşini europene rulate foarte vechi", a adăugat directorul executiv al Ford România.
"Taxa propusă era nedreaptă pentru cei cu maşini mai vechi de 2007.“ HENRIK NENZEN, director executiv Ford România
Citiți și:
- Cum schimbă noua taxă auto preţurile maşinilor în leasing
- Taxa de primă înmatriculare, înlocuită cu taxă de poluare anuală
- România încalcă legile europene cu taxa auto