Potrvit celui mai recent studiu realizat de compania Roland Berger, economia României a înregistrat o scădere de aproximativ 20% în lunile martie, aprile și mai, în contextul pandemiei provocate de noul coronavirus.
Datele au fost colectate în perioada în perioada 10 Iunie – 10 Iulie și au fost analizate răspunsurile unor executivi de top din peste 100 de companii de top care cumulează venituri de aproximativ 28 miliarde EUR (echivalentul a aprox. 13% din PIB-ul României) și peste 120.000 de angajați.
În acest context, Szabolcs Nemes, Director General şi Partener în cadrul biroului Roland Berger București, recomandă companiilor „4 pași clari prin care să realizeze o tranziție de succes către „Noua Realitate” economică: Resetarea culturii, redefinirea modelului de business, reconfigurarea modelului operațional și redimensionarea organizației.”.
„Criza generată de COVID-19 poate fi un catalizator pentru schimbare și inovație. Automatizarea și digitalizarea vor fi factori cheie de succes în perioada următoare, multe companii planificând accelerarea acestor investiții.”, a continuat Szabolcs Nemes.
Studiul Roland Berger reunește peste 100 de companii de top care cumulează venituri de aprox. 28 miliarde EUR (echivalentul a aprox. 13% din PIB-ul României) și peste 120.000 de angajați.
Datele au fost colectate în perioada 10 Iunie – 10 Iulie; pe lângă răspunsurile oferite de către executivi de top din cadrul companiilor participante, studiul a fost completat cu analize comparative internaționale și studii de caz.
Analiza este una multi-sectorială, acoperind toate domeniile economice importante – Auto, Bunuri de Consum & Retail, Construcții & Real Estate, Energie, Farma & Servicii Medicale, IT & Telecomunicații, Producție Industrială, Servicii Financiare, Transporturi & Logistică.
Companiile participante la studiu anticipează o scădere agregată a cifrei de afaceri de aprox. 20% în trimestrul al doilea 2020 (comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut), urmată de o revenire graduală, susținută, în trimestrele trei și patru.
Per total pentru anul 2020, scăderea totală a cifrei de afaceri este estimată la aprox. 8%, cu o curbă a revenirii economice de tip Nike. Participanții anticipează de asemenea că efectele crizei vor fi resimțite și anul viitor, prognozând un nivel de activitate în 2021 ușor mai redus decât în 2019, transmite Capital.
Szabolcs Nemes menționează însă că „aceste estimări au fost realizate de către companii în perioada 10 Iunie – 10 Iulie, înainte de creșterea recentă a numărului de infecții cu COVID-19, aspect care este posibil să influențeze în sens negativ aceste previziuni.”
Printre sectoarele cele mai reziliente se număra Farma & Servicii Medicale, IT & Telecomunicații, Bunuri de Consum & Retail și Construcții & Real Estate – Acestea anticipează un nivel relativ constant de activitate per total în 2020 față de anul precedent.
Companiile din Energie și Producție Industrială estimează scăderi anuale de aprox. 5-10%, în timp ce participanții din Auto, Servicii Financiare și Transporturi & Logistică preconizează scăderi între 15-25% agregate la nivelul sectorului lor de activitate.
Cu toate acestea, companiile sunt în general optimiste cu privire la evoluția profitabilității, 40% dintre participanții la studiu estimând un profit operațional constant sau chiar în creștere anul acesta comparativ cu anul trecut.
82% dintre participanți intenționează să se concentreze în lunile următoare cu precădere pe reducerea bazei de costuri în 2020, mulți dintre aceștia având în plan și o recalibrare a modelului operațional sau de business, pe lângă măsurile uzuale (ca de exemplu reducerea numărului de angajați, a cheltuielilor de marketing sau a celor de deplasare).
În ciuda impactului negativ fără precedent, mulți dintre participanții la studiu au menționat și o serie de oportunități care au apărut în contextul actual, de exemplu creșterea importanței producției locale, scurtarea lanțurilor de aprovizionare, reducerea importurilor (în special pentru produsele de o calitate mai redusă/ cu preț scăzut), sprijin (guvernamental) pentru producția locală, o deschidere mai mare a clienților cu privire la soluțiile digitale/ comerțul online precum și reducerea presiunii din piața muncii, deficitul de forță de muncă diminuându-se pe termen scurt și mediu.
„Criza generată de COVID-19 poate fi și un catalizator pentru schimbare și inovație – Experiența crizelor economice anterioare demonstrează că investițiile în inovație pot aduce numeroase beneficii companiilor, asigurându-le un avantaj competitiv pe termen mediu și lung.
Există numeroase exemple de inovații care au avut succes, produse, companii sau modele de afaceri nou lansate în timpul crizelor anterioare.
Automatizarea și digitalizarea vor fi factori cheie de succes în perioada următoare, multe companii planificând accelerarea acestor investiții. Pe de altă parte, puțini participanți la studiu au declarat că au în plan investiții în soluții inovatoare radicale, în detrimentul îmbunătățirilor incrementale, cel puțin pe orizontul de timp scurt și mediu.
În baza experienței noastre de cum pot fi gestionate situațiile de criză de asemenea anvergură, recomandăm companiilor 4 pași clari prin care să realizeze o tranziție de succes către „Noua Realitate” economică – Resetarea culturii, redefinirea modelului de business, reconfigurarea modelului operațional și redimensionarea organizației.”, Szabolcs Nemes, Partener în cadrul biroului Roland Berger București.