"Singurul lucru pe care îl au în comun candidatele la trofeul de Cel mai bun film de anul acesta este că nu au în roluri principal actori de culoare", spune presa americană.
După ce a remarcat că este pentru prima dată în ultimii 50 de ani când dintre opţiunile Academiei americane lipsesc filmele despre regimul nazist, al Doilea Război Mondial sau exterminarea evreilor, presa americană pune în discuţie şi lipsa totală de "culoare" a nominalizărilor la Oscar de anul acesta.
Niciuna dintre cele zece producţii aflate în cursă pentru titlul de Cel mai bun film nu a încredinţat rolul principal unui personaj de culoare, dintre cei 20 de actori cu şanse la diverse categorii ale premiilor Academiei, niciunul nu este afro-american şi nici în rândul regizorilor de Oscar nu sunt reprezentanţi ai acestora, spun editorialiştii de la "Wall Streets Journal", subliniind faptul că acest lucru se întâmplă pentru prima dată în ultimii zece ani.
"S-a tras linie. Filmele sunt o afacere, iar producătorii îşi doresc să aibă în distribuţie persoanele care e mai probabil să le aducă cei mai mulţi bani. Nu le mai pasă de albi, negri, asiatici, hispanici", spune Gordon Deal în comentariul său. "Dacă nominalizatele de anul acesta la categoria Cel mai bun film au ceva în comun, acela este în mod cert faptul că nu au niciunul în distribuţie actori de culoare", spun şi editorialiştii de la Hollywood Reporter, amintind că la ediţia de anul trecut a fost o reprezentativitate respectabilă, cu Morgan Freeman în cursă la categoria Cel mai bun actor sau cele şase nominalizări pentru "Precious", filmul regizorului de culoare Geoffrey S. Fletcher.
De altfel, actriţa de afroamericană Mo’Nique a şi câştigat trofeul pentru cea mai bună actriţă în rol secundar, în timp ce Fletcher însuşi a plecat cu o statuetă pentru cel mai bun scenariu adaptat. "De ce sunt Oscarurile de anul acesta atât de albe?", se întreabă "L.A. Times", înainte de a-i scoate din discuţie pe membrii Academiei, care au demonstrat de-a lungul timpului că au "ochi" pentru talent, fie că a fost vorba doar de semnalarea performanţei, cum este cazul lui John Singleton (pentru "Boyz N The Hood", 1991) sau de Spike Lee şi Denzel Washington (care avea oricum un Oscar pentru rol secundar pentru "Glory") pentru "Malcolm X" (1993).
Problemele pornesc "din vârf": nu comediile, ci dramele primesc, de regulă, nominalizări la Oscar, în timp ce marile studiouri produc doar comedioare cu buget redus cu afro-americani. Sunt prea puţini directori executivi de culoare care să facă lobby, să cumpere scenarii serioase şi să aloce bugete importante filmelor cu personaje de culoare. Directorii marilor studiouri cred că dramele cu personaje de culoare sunt o "otravă de box-office", comentează sursa citată.
Chintă regală cu britanici
Ediţia de anul acesta a Oscarurilor pare a le fi însă foarte prielnică britanicilor. Pe lângă Christian Bale, nominalizat la titlul de cel mai bun actor în rol secundar pentru rolul în "The Fighter", sau regizorul Mike Leigh - nominalizat pentru cel mai original scenariu, pentru "Another Year"-, britanicii mizează anul acesta pe o adevărată "chintă regală" la premiile academiei. Însuşi marele favorit al ediţiei, actorul Colin Firth, consideră că filmului în care deţine rolul principal, "The King’s Speech", nominalizat la 12 categorii, este o adevărată "chintă regală".
Filmul în care Firth a preluat rolul Regelui George al VI-lea, şi-a învins rivalii, inclusiv pe cei mai puternici dintre aceştia - "Adevăratul curaj" şi "Reţeaua de socializare" -, cu un număr record de nominalizări, pentru actori, regizor, montaj, coloană sonoră, costume sau scenariu.
Câştigător anul acesta al unui Glob de Aur, Firth este favoritul ediţiei la categoria Cel mai bun actor, Helena Bonham Carter, în rolul Reginei Mamă la vremea tinereţii, a primit o nominalizare pentru cel mai bun rol secundar, în timp ce regizorul Tom Hooper îşi dispută trofeul de Cel mai bun regizor cu Darren Aronofsky ("Black Swan"), David Fincher, ("Reţeaua de socializare"), Joel şi Ethan Coen ("True Grit/Adevăratul curaj") şi David O. Russell ("The Fighter").
PROGNOSTIC
Şansele ca "The King’s Speech" să îi sufle statueta "Reţelei de socializare" sunt minime, crede criticul de film Andrei Gorzo
-
Alexandra Olivotto
"Anul acesta Oscarurile sunt uşor de prevăzut. Contează şi faptul că «The King’s Speech» - pe care nu l-am văzut încă - a fost promovat de fraţii Weinstein, aşa se explică parţial cum s-a făcut atât de mare bulgărele de zăpadă al succesului acestui lungmetraj într-un timp atât de scurt", opinează criticul Andrei Gorzo. Harvey şi Bob Weinstein au o experienţă de câteva decenii în privinţa promovării filmelor la Oscar începând cu perioada în care lucrau la Miramax. Studioul a mizat pe filme "mici", străine, greu de vândut şi aproape "de artă", pe care a reuşit să le includă în circuitul de multiplex, schimbând astfel pentru totdeauna peisajul american al filmului independent.
Fraţii Weinstein au avut probleme constante cu MPAA (Motion Picture Association of America) din cauza ratingului conferit acestor filme, vezi "Scandal" - care conţinea o orgie - sau, mai recent, "Blue Valentine", care trebuia să aibă NC-17, dar s-a ales cu R. În cartea "Down and Dirty Pictures", Peter Biskind nota: "Strategia lui Harvey (Weinstein - n.r.) era mereu aceeaşi: aduci un film care ar merita ratingul X, faci cât mai mult scandal cu putinţă, şi capeţi un R."
"În privinţa faptului că «The King’s Speech» i-ar putea sufla Oscarul pentru Cel mai bun film «Reţelei de socializare» sunt foarte sceptic. E o poveste englezească şi nu americană, de epocă, fără foarte multă relevanţă pentru lumea de azi şi ar fi de-a dreptul bizar din partea Academiei americane să încoroneze un astfel de lungmetraj în detrimentul «Reţelei de socializare», care e perceput ca un film al momentului. Chiar dacă sunt ostili în ceea ce priveşte Facebookul sau internetul, filmul le poate plăcea, pentru că poate fi perceput ca fiind el însuşi ostil sau sceptic la adresa internetului. Nu văd cum eventualele atitudini antitehnologice ale membrilor Academiei i-ar împiedica să îi dea Oscarul. Să ne gândim şi la faptul că parcursul «Reţelei de socializare» în sezonul de premii a fost perfect. Ar fi ciudat să se împiedice pe ultima sută de metri", opinează Gorzo.
"La actriţe, lupta se dă între Annette Bening şi Natalie Portman, cu ultima câştigătoare, cel mai probabil. Cât despre actori, semnele îl indică pe Colin Firth şi chestiunea se va lămuri înainte de Oscar, când se vor da premiile Screen Actors Guild. La roluri secundare, Christian Bale şi Melissa Leo sunt favoriţii. În ce priveşte «Inception/Începutul», absenţa lui Christopher Nolan de pe lista regizorilor nominalizaţi şi aceea a nominalizărilor la actorie scoate filmul din cursă. Majoritatea membrilor Academiei sunt actori, iar anul trecut, primul semn rău pentru «Avatar» a fost absenţa nominalizărilor pentru actorie. «Inception/Începutul» are şanse la Oscarul pentru scenariu original, dar se bate din nou cu «The King’s Speech». La scenariu - adaptare, câştigătorul va fi Aaron Sorkin", se pronunţă Andrei Gorzo.
ENTUZIASM ÎN AUSTRALIA
Rush, favoritul neoficial la Oscar
Actorul Geoffrey Rush, nominalizat pentru cel mai bun actor în rol secundar, este favoritul australienilor dintre cei şapte născuţi pe continentul insular cu şanse la o statuetă: Nicole Kidman, în cursă pentru Cea mai bună actriţă, Jacki Weaver - candidată la titlul de Cea mai bună actriţă în rol secundar, ilustratorul Shaun Tan, nominalizat la categoria Cel mai bun scurtmetraj de animaţie, producătorul Emile Sherman, în cursă pentru Cea mai bună imagine, Ben Snow - pentru Cele mai bune efecte speciale şi Kirk Baxter - pentru cel mai bun montaj.
CARIERA
Firth: "Orbitez în jurul lui Pluto"
"E interesant că suntem atâţia acolo, e o chintă regală", a declarat Colin Firth pentru ITV News. După ce a glumit spunând că întreaga lui carieră s-a "înscris pe orbită" încă de la nominalizarea la Oscar de anul trecut - când, cu rolul din "Un om singur", a concurat cu Morgan Freeman, George Clooney sau Jeff Bridges la titlul de Cel mai bun actor - trofeu pe care l-a pierdut în favoarea acestuia din urmă.
"Anul trecut pe vremea asta a fost ca şi cum aş fi fost azvârlit dintr-un tun. Încă mai orbitez în jurul lui Pluto", a declarat actorul. Anul acesta, Colin Firth îi are ca rivali pentru trofeul de cel mai bun actor pe James Franco (alpinistul forţat să-şi amputeze mâna din "127 Hours"), Jesse Eisenberg (inteligent şi spiritual în "Reţeaua de socializare"), Jeff Bridges (care reia rolul lui John Wayne în "Adevăratul curaj") şi Javier Bardem (un tată pe moarte în "Biutiful").