China investește masiv într-un nou combustibil care ar putea pune punct supremației petrolului și a motoarelor tradiționale.
Statul chinez investește în hidrogen, despre care se spune că este combustibilul viitorului care va revoluționa din temelii industria automobilistică. Politicile publice din zona auto ale autorităților de la Biejing se orientează spre motoarele propulsate de hidrogen.
Conform estimărilor, autorităţile locale și-au propus ca în următorii zece ani să pună în circulație în jur de un milion de vehicule propulsate de hidrogen.
Cercetătorul Wan Gang, cunoscut ca „părintele electromobilităţii din China”, a declarat pentru jurnaliștii de la Bloomberg că statul va trebui să instaureze o „societate a hidrogenului”.
Conform estimărilor Bloomberg, investiţiile în industria motoarelor pe hidrogen vor atinge 17 miliarde de dolari până în 2013. Un anunţ important în acest sens a fost făcut recent de China National Heavy Duty Truck. Compania a anunțat investiţii în valoare de 7,6 miliarde de dolari în construirea vechiculelor cu motoare cu celule de hidrogen. Producția va fi lansată în provincia Shandong, din estul Chinei.
Hidrogenul folosit pentru propulsie
Hidrogenul nu este un combustibil nou, acesta fiind cunoscut de mai multă vreme. Prima dată a fost utilizat pentru a umple un balon, acum peste 200 de ani, care a plutit în aer câteva zeci de minute. Aceasta deoarece este un gaz mai ușor decât aerul.
În secolul XX, avea să fi utilizat și pentru propulsive. S-a întâmplat în anul 1937 când germanii au construit un avion cu reacție, HeS1. Apoi, atunci când a fost nevoie să ridice masivele rachete în spațiul cosmic.
Au existat încercări de a folosi hidrogenul în motoarele cu ardere internă, însă butelia cu hidrogen este prea voluminoasă în raport cu energia pe care o poate elibera. O butelie de 60 de litri poate înmagazina în condiții de presiune normală doar 5 grame de hidrogen. Pentru a avea echivalentul energetic a 20 de litri de benzină e nevoie de 5 kilograme de hidrogen.
Primele automobile cu hidrogen circulă deja
Un automobil pe hidrogen nu este deloc ieftin, dat fiind că tehnologia pe care o folosește este destul de sofisticată. Doar câțiva producători produc mașini de serie pe hidrogen, iar la sfârșitul anului 2019 fuseseră vândute, la nivel mondial, doar 7.500 de unități. Despre industria auto bazată pe motoare cu hidrogen se poate spune că este la început, dar avansează destul de rapid.
În prezent, constructorii au reușit să depășească multe dintre inconvenientele pe care le presupune propulsia cu hidrogen. Un astfel de motor asigură o autonomie mult mai mare, pentru un autovehicul, decît o baterie electric. Un model Toyota Mirai, propulsat pe hidrogen a parcurs 1003 kilometri cu un singur plin fiind condus de patru șoferi pe drumurile publice din sudul Parisului.