Certificatul de vaccinare, în vigoare de la 1 iulie! Trebuie descărcat cu 5 zile înainte de a pleca în străinătate

Românii care pleacă peste hotare ar trebui să solicite certificatul de vaccinare cu cinci zile înainte de-a trece granița, conform ministrului Sănătății.

Există posibilitatea ca valabilitatea certificatelor de vaccinare să se schimbe. Acum, ele sunt valabile pentru o perioadă de 1 an, dar dacă specialiștii americani și europeni vor decide că, în cazul imunizării, mai este nevoie de o doză suplimentară, valabilitatea ar putea să se modifice. Anunțul a fost făcut de Ioana Mihăilă, ministrul Sănătății.

Cât durează valabilitatea certificatelor de vaccinare

Românilor care pleacă în străinătate li s-a atras atenția că trebuie să descarce certificatul de vaccinare cu 5 zile înainte de a ieși din țară.

„Valabilitatea certificatelor de vaccinare e până la 1 iulie 2022. Dar, încă așteptăm recomandări dacă este nevoie de a 3-a doză sau a doua. Este bine să ne generăm certificatul de vaccinare cu minim 5 zile înainte”, a spus Ioana Mihăilă.

„Dacă persoana a trecut prin boală, valabilitatea certificatului este 180 de zile de la data primului test covid pozitiv înregistrat în coronaforms, dacă vorbim de vaccinare valabilitatea este până în iunie 2022 pentru o persoană cu schemă completă de vaccinare”, a mai precizat ministrul Sănătății pe această temă.

Românii care pleacă în străinătate ar trebui să-l solicite cu 5 zile înainte

Certificatele digitale pot fi eliberate în câteva minute după ce se completează datele. Însă, pentru a fi siguri că nu întâmpinați probleme, recomandarea autorităților este să îl solicitați înainte cu 5 zile mai devreme în cazul celor vaccinați ori care au trecut prin boală. Sau cu 12, respectiv 48 de ore dacă faceți teste înainte de a pleca din țară. În cazul copiilor, părinții sau reprezentantul legal sunt cei care vor solicita eliberarea certificatului digital.

Timp de șase săptămâni, certificatul digital va putea fi folosit în paralel cu celelalte documente care atestă situația medicală a celui care călătorește.

La propunerea Ministerului Sănătății, Guvernul României a adoptat în ședința de astăzi, 29 iunie a.c., ordonanța de urgență care reglementează modul de eliberare, verificare și acceptare a certificatelor digitale ale UE privind COVID-19, care atestă vaccinarea, testarea sau vindecarea titlularilor. Aceste certificate urmează să intre în vigoare de la 1 iulie a.c. și au rolul de a facilita libera circulație pe durata pandemiei de COVID-19.

Certificatele eliberate sunt valabile astfel:

certificatele de vaccinare: până la data de 30 iunie 2022;

certificatele de testare: 24 ore pentru testul antigen rapid și 72 de ore pentru testul RT-PCR;

certificatele de vindecare: 180 de zile de la data primului rezultat pozitiv la testul pentru SARS-CoV-2, înregistrat în platforma informatică „Corona-forms”. Potrivit actului normativ, certificatele se eliberează de către Ministerul Sănătății, prin Sistemul informatic integrat de emitere și verificare a certificatelor digitale ale UE privind COVID-19 (SII-CDC), și pot fi obținute de pe portalul https://certificat-covid.gov.ro, unic punct de eliberare al acestora.

Pentru certificatele de vaccinare și vindecare, solicitarea de eliberare prin portal trebuie realizată de către solicitant cu cel puțin 5 zile lucrătoare înainte de momentul utilizării certificatului, iar pentru certificatele de testare solicitarea se realizează după efectuarea testului, dar cu cel puțin 12 sau 48 de ore înainte de momentul utilizării certificatului, în funcție de tipul de test efectuat.

În cazul în care o persoană solicită eliberarea certificatului doar în format letric, aceasta se poate adresa primăriei în raza căreia își are domiciliul, direcției de sănătate publică județene, respectiv a municipiului București sau serviciului public comunitar de evidență a persoanelor competent teritorial. Pentru verificarea autenticității, valabilității și integrității certificatelor, autoritățile publice vor scana codul QR de pe certificat prin intermediul aplicației mobile CoronaScan.

Pentru validarea identității solicitantului de certificate digitale sunt necesare următoarele date, în funcție de tipul de certificat solicitat: Certificat de vaccinare

pentru persoanele care s-au identificat la vaccinare prin codul numeric personal: nume, prenume, codul numeric personal, seria și numărul actului de identitate, luna când a fost efectuată oricare dintre dozele de vaccin, denumirea vaccinului administrat, județul/țara în care s-a efectuat vaccinarea;

pentru persoanele care s-au identificat la vaccinare cu act de identitate emis de alt stat decât România sau pașaport: nume, prenume, numărul actului de identitate/pașaportului, cetățenie, luna când a fost efectuată oricare dintre dozele de vaccin, denumirea vaccinului administrat, județul/țara în care s-a efectuat vaccinarea. Certificatele de testare

pentru persoanele care s-au identificat la testare prin codul numeric personal: nume, prenume, codul numeric personal, seria și numărul actului de identitate, luna efectuării testului al cărui rezultat este negativ la testul pentru SARS-CoV-2, județul în care s-a efectuat testarea;

pentru persoanele care s-au identificat la testare cu act de identitate emis de alt stat decât România sau pașaport: nume, prenume, numărul pașaportului/actul de identitate, cetățenie, luna efectuării testului al cărui rezultat este negativ la testul pentru SARS-CoV-2, județul în care s-a efectuat testarea. Certificat de vindecare

pentru persoanele care s-au identificat la testare prin codul numeric personal: nume, prenume, codul numeric personal, seria și numărul actului de identitate, luna efectuării primului test al cărui rezultat este pozitiv la testul pentru SARS-CoV-2, județul în care s-a efectuat testarea;

pentru persoanele care s-au identificat la testare cu act de identitate emis de alt stat decât România sau pașaport: nume, prenume, numărul actului de identitate/pașaportului, cetățenie, luna efectuării primului test al cărui rezultat este pozitiv la testul pentru SARS-CoV-2, județul în care s-a efectuat testarea.

Pentru eliberarea certificatelor în cazul minorilor cu vârsta sub 14 ani se vor solicita, în funcție de tipul de certificat solicitat, datele menționate, cu excepția seriei și numărului actului de identitate, precum și completarea numelui și prenumelui persoanei care exercită autoritatea părintească asupra minorului, conform legii, și confirmarea faptului că există acordul acesteia pentru eliberarea certificatului solicitat.