Certificatele medicale pot fi verificate online. Trebuie să aveți acest număr

Certificatele medicale pot fi verificate online. Trebuie să aveți acest număr Sursa foto: Arhiva EVZ

Cetățenii din Republica Moldova au posibilitatea de a-și verifica online statutul certificatului medical.

Pentru a utiliza acest serviciu electronic, trebuie să introduceți în câmpul respectiv seria şi numărul certificatului, după cum se vede din imaginile de mai jos.

Certificat medical

Sursa foto: CNAS

Acest serviciu electronic permite beneficiarului să verifice statutul certificatului de incapacitate temporară de muncă, potrivit reprezentanților Casei Naționale de Asigurări Medicale din Republica Moldova (CNAS).

Datele din certificatele de incapacitate temporară de muncă pot avea următoarele statute afişate pe ecran:

Ne puteți urmări și pe Google News
Certificat medical

Sursa foto: CNAS

Certificatele medicale și stabilirea indemnizațiilor

Asiguraţii sistemului public de asigurări sociale și şomerii/ele care beneficiază de ajutor de şomaj cu domiciliu sau reşedinţă în Republica Moldova au dreptul la indemnizații pentru incapacitate temporară de muncă.

Această prestație socială este stabilită în conformitate cu:

Indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de boli obişnuite sau de accidente nelegate de muncă, acordate din mijloacele angajatorului, sunt stabilite, calculate şi plătite de angajator pentru primele cinci zile calendaristice de incapacitate temporară de muncă, însă nu mai mult de 15 zile cumulative pentru fiecare angajat pe parcursul unui an calendaristic, în cazul mai multor perioade de incapacitate temporară de muncă.

-Indemnizaţiile sunt stabilite de către angajator/angajatori în temeiul certificatului medical pe suport de hârtie, în original sau copie.

La solicitarea angajatului, angajatorul căruia i se prezintă originalul certificatului prezintă o copie/copii cu menţiunea „copia corespunde originalului”, pentru a fi prezentat altor angajatori, unde activează persoana.

Documentele necesare pentru stabilirea indemnizației

Casele teritoriale stabilesc indemnizaţiile în baza informaţiei electronice din certificatul de concediu medical, transmise prin intermediul conexiunilor intersistemice securizate şi autentificate prin semnătura electronică a persoanei responsabile ale prestatorilor de asistenţă medicală.

Ce trebuie să facă angajatorul

Angajatorul stabileşte indemnizaţia pentru primele cinci zile calendaristice de incapacitate în temeiul certificatului medical pe suport de hârtie, în original sau copie. În cazul în care persoana activează la mai multe entităţi, la solicitarea angajatului, angajatorul căruia i se prezintă originalul certificatului prezintă o copie/copii cu menţiunea „copia corespunde originalului”, pentru a fi prezentat altor angajatori, unde activează persoana.

Care sunt condiţiile de stabilire a indemnizaţiilor

Indemnizaţiile se stabilesc la îndeplinirea următoarelor condiţii:

  • confirmarea stagiului necesar de cotizare de 3 ani în total sau de 9 luni din ultimele 24 luni premergătoare datei survenirii riscului asigurat (datei îmbolnăvirii);
  • pierderea venitului asigurat pentru întreaga perioadă a concediului medical la toate unităţile în care desfăşoară activităţi.