Centrul de Resurse Juridice consideră absolut necesară urgentarea revizuirii conţinutului manualelor de Istorie a României, care nu au mai fost refăcute de la data publicării lor iniţiale, fiind doar retipărite - cele două manuale de Istoria României de clasa a VIII-a datează din 1998 şi 1999, iar cele pentru nivel liceal - din 2006 şi 2007.
Cererea expresă a Centrului de Resurse Juridice se fcae după analiza a 13 manuale de Istorie a României de clasele a VII-a, a XI-a şi a XII-a. Potrivit unui comunicat al CRJ remis Agerpres, analiza acelor manuale arată, printre altele că: Manualele de istorie analizate nu reuşesc să promoveze atitudini de respect şi valorizare a diversităţii; Autorii de manuale introduc în lecţii concepte clasice precum minorităţi etnice, minorităţi religioase, cultură şi tradiţii, unitate în diversitate, alături de noi concepte derivate din cadre teoretice ce valorizează diferenţa - concepte precum multiculturalism, diversitate, decolonizare etc; Evenimente dramatice din istoria romilor, precum robia şi Holocaustul, unde agresorii au fost etnici români, sunt ignorate total sau, cel mai des, menţionate superficial, fără a oferi elevilor date concrete sau un context mai elaborate; Istoria comunităţii evreieşti în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial este prezentă în majoritatea cazurilor, dar în unele manuale nu există un conţinut dedicat Holocaustului din România, în altele este prezentată lapidar sau nici nu se precizează termenul de Holocaust. Totodată, la nivelul clasei a VIII-a, unde sunt aprobate doar două manuale de istorie a românilor, într-un manual există o menţiune pasageră referitoare la deportările evreilor şi romilor din România, iar în celălalt se folosesc expresii eufemistice de tipul gravele evenimente din război. Niciunul nu menţionează termenul de Holocaust; Personajele istorice femei sunt apariţii rare în manual; Domină referiri la religia ortodoxă; de multe ori menţiunile sunt stereotipe (liant al românilor, element al conştiinţei şi culturii naţionale), alteori creştinismul este discutat în opoziţie cu islamismul. În manualele de clasa a XI-a apare noţiunea de fundamentalism religios pe care multe manuale o ilustrează cu exemple de fundamentalism Islamic.
Drept urmare, CRJ solicită includerea obligatorie, în toate manualele de istorie a României, a istoriei privind robia romilor, Holocaustul în România, minorităţile etnice în perioada comunistă şi drepturile femeilor, revizuirea lecţiilor (a conţinutului de informaţii) pentru a include mai multe informaţii despre minorităţi etnice (cu accent pe minorităţile etnice cele mai discriminate în România), minorităţi religioase şi despre femei. Alte solicitări ale CRJ se referă la revizuirea tipului de ilustraţii prezente în manual pentru a putea include imagini nonstereotipe, relevante şi mai numeroase decât actualele imagini cu femei şi minorităţi etnice, introducerea de studii de caz în care să fie prezentate elevilor personaje istorice aparţinând minorităţilor, dar şi revizuirea surselor. Reprezentanţii CRJ mai cer revizuirea sau eliminarea capitolului despre fundamentalismul religios (în manualele de clasa a XI-a), revizuirea designului manualelor de Istorie pentru a fi mai puţin încărcate cu text, mai clar structurate, mai bine tehnoredactate şi cu imagini mai clare - extinderea manualului fizic cu unul electronic care poate fi o unealtă foarte inovativă în studiul Istoriei, formarea elaboratorilor şi a evaluatorilor de manuale pe teme legate de reprezentarea diversităţii în manuale şcolare şi promovarea unui discurs nediscriminatoriu şi ne-stereotip cu privire la minorităţi.