România 4 you. Centura, Visul de aur al băcăuanilor

De peste 15 ani, Bacăul se chinuie să scape de traficul infernal care se desfășoară între oraș și nordul Moldovei. Deși orașul este considerat un fief pesedist, nici guvernarea Năstase, nici guvernarea Ponta nu au rezolvat această problemă

La începutul lunii august, băcăuanii au sărbătorit istoricul mo ment al semnării ordinului de începere a lucrărilor la șoseaua de centură.

„Talmeș-balmeș” cu fondurile UE

Totuși, de facto, mai urmau 47 de zile până când firma turcă Eko Insaat Ve Tic As chiar se apuca de treabă. Dar, la 24 septembrie, presa locală le dezumfla entuziasmul: „Angajările și contractările de oameni și utilaje nu s-au făcut încă. Oficial, problema pare să fie un avans solicitat în zadar de Eko Insaat Ve Tic as de la CNADNR”. La 8 octombrie, se anunța că mai realist ar fi să se spere că șantierul va fi deschis în primăvara anului 2016. „Principalul motiv îl constituie un talmeș-balmeș cu fondurile europene, care a dus la refuzul CNADR de a plăti avansul către firma constructoare”, a arătat Ziarul de Bacău. În teorie, centura va avea peste 30 de kilometri, lucrările costând 393,8 milioane de lei. Contributia Comisiei Europene prin Fondul de Coeziune este de 85% din valoarea totală, diferența fiind asigurată de Guvern. În prezent, jumătate din mașinile care circulă prin oraș sunt în tranzit.

România 4 you. Fostul fief al lui Hrebenciuc se dezintegrează

România 4 you. Lefuri cu un sfert mai mici decât media pe țară

Nu poate atrage fonduri UE

Una din problemele pe care le are Bacăul, după arestarea lui Romeo Stavarache, este că nu are un Plan de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD), impus de Comisia Europeană pentru atragerea de fonduri europene pentru perioada 2014-2020.

ONG-urile din Bacău cer un plan pentru atragerea fondurilor europene, cu care s-ar construi parcări sau piste pentru biciclete

„Având ca punct de pornire un PMUD realizat în urma consultării cetățenilor și a tuturor părților interesațe, am putea avea în Bacău, în următorii ani, piste și parcări pentru biciclete, autobuze electrice, parcări supraterane sau subterane de tipul park & ride, pasaje pietonale, stații intermodale pentru mijloacele de transport în comun, un sistem inteligent de gestionare a biletelor, benzi dedicate transportului public, zone pietonale în locul celor rutiere (mai ales în zona centrală), ba chiar putem introduce transport electric public în anumite zone ale orașului”, se arată într-un apel al ONG-urilor din oraș.

Aeroportul are trafic intens spre Italia

Bacăul are aeroport internațional, deschis oficial în 2002, în anii de glorie ai regimului Hrebenciuc. Aeroportul se numește „George Enescu” și este deservit în exclusivitate de Blue Air (vara există unc harter spre Grecia, cu Aegean Airlines). Relevante sunt destinațiile: Roma, Torino, Dublin și, mai recent, și Londra sau Dublin, locurile de destinație preferate de cei care muncesc în străinătate. Populația județului a scăzut dramatic după 1992: 737.000 în 1992, 706.000 în 2002 și 616.000 în 2012. Practic, județul a pierdut peste 15% din populație. Și municipiul Bacău s-a depopulat: de la un vârf de 205.000 locuitori, în 2002, a ajuns la sub 150.000.

FOTO: Traian Băsescu, în vizită la RAFO

„Gheorghe Gheorgiu- Dej”

se închide Oneștiul, denumit până în 1989 „Gheorghe Gheorghiu- Dej”, localitatea în care s-a născut Nadia Comăneci, s-a dus de la ăeste 58.000 la sub 39.000. Orașul acesta s-a probușit după ce aventurile rafinăriei Onești s-au terminat cu închiderea și trimiterea la fier vechi, în februarie 2015. „Propun că, de acum înainte, RAFO Onești să se numească JAFO Onești (...) E vorba de oameni din politică, care au jefuit această rafinărie, periclitând locurile de muncă ale oamenilor. Nu vom închide RAFO, dar îi vom închide pe alții, pe cei care au furat”, spunea Traian Băsescu, în campania prezidențială din 2004, când a insistat pe faptul că oamenii PSD au devalizat acest combinat. Abia în 2015 s-au dat ultimele sentințe în acest dosar, Ovidiu Tender fiind condamnat la aproape 13 ani de închisoare. Locuitorii orașului Onești au mai fost afectați de dizolvarea în anul 2007 a producătorului de cauciuc sintetic Carom, care în anul 2002 avea circa 2.000 de salariați. Combinatul chimic Chimcomplex Borzești din același județ, controlat în prezent de omul de afaceri Ștefan Vuza, mai numără în prezent circa 656 de angajați, față de 1.661 în urmă cu un deceniu.

România 4 you. Fostul fief al lui Hrebenciuc se dezintegrează

România 4 you. Lefuri cu un sfert mai mici decât media pe țară