Unul dintre momentele care au marcat evoluţia aviaţiei militare române s-a consumat în anul 1955, la data de 10 august.
La acea vreme, locotenentul Aurel Rain devenea primul pilot de vânătoare care folosea catapultarea. Se întâmpla în apropierea aerodromului Deveselu, de unde decolase avionul subsonic de vânătoare S-102 cu numărul de înmatriculare 385. Conform povestideaerodrom.wordpress.com, la acest deznodământ s-a ajuns ca urmare a unei intrări involuntare în vrie.
De atunci au fost numeroase catapultări, iar ultima dintre ele s-a petrecut la data de 23 august 2012, când locotenent-comandorul Mihail-Relu IOANA s-a salvat miraculos din avionul IAR-99 ŞOIM, cu numărul de înmatriculare 718. Din păcate, în acel accident, comandorul Aurelian Cojocaru, celălalt ocupant al aparatului de zbor cu dublă comandă, şi-a pierdut viaţa. În 2015, pentru onorarea împlinirii a 60 de ani de la istoricul eveniment, la Muzeul Naţional al Aviaţiei Române a fost organizat un eveniment special, la are au fost acordate medalii şi diplome celor prezenţi sau reprezentanţilor acestora. A fost dezvelită o placă gravată comemorativă pe care se regăsesc numele tuturor piloţilor militari români care au catapultat în perioada 1955 – 2015.